Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skrudde på den bærbare pc'en min i dag, merket jeg at den bråkte forferdelig.

Vifta blåser hele tiden selvom jeg ikke jobber med noe som helst...

og plutselig så skrudde den seg av også.

Har sjekka etter virus, og det var ingenting der.

Fikk skrudd den på igjen, men bråker like ille... og den er ikke varm engang..?

Og en annen ting som også gjør meg litt nervøs, er at den internett-e'en som vanligvis står foran skrifta i adressefeltet er byttet ut med et dokumentikon.

Kan noen hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På meg kan det høres ut som om den starter, prøver å autostarte et av programmene i oppstartsmappa men så skjer det noe før den får fullført oppstarten. Helt i begynnelsen er alle ikoner dokumentikoner som siden endres til det ikonet det skal være. Normalt foregår dette kjappere enn man kan oppfatte.

Når tok du vedlikehold, regcleaning, defragmentering og opprydning på maskina? Hvilket antivirus- og antispywareprogrammer kjører du? Har du programmet Ashampo i maskinen din?

Prøv å holde inne Ctrl og Alt samtidig som at du trykker på Delete. Da får du fram ei liste over alle prossesser som maskina surrer med. Ved å velge fanekortet Programmer kan du se hvilke programmer maskina kjører. Vær forsiktig med å avbryte prossesser du ikke vet hva er.

Det kan også være noe så banalt som at den trenger en god støvsuging innvendig. Det kan være enkelte deler innvendig som blir varme og får fart på viften. Det behøver ikke komme noe følbar varme selv om enkeltkomponenter må kvitte seg med overskuddsvarme. Er det lenge siden sist du støvsugde? I såfall kobler du av all strøm, ja dra ut kontakten av veggen. Åpne kassa, og hold med en neve i chassiss/ramme slik at du jorder deg, og hold langt fremme på søvsugermunnstykket. Sett på det som gir best sug, og gyv løs. IKKE støvsug i mekaniske ting som harddisk eller CDspillere, men alt annet er fritt vilt. Sett sammen kassen, koble til strøm, og se om det muligens hjelper?

Skrevet
(...)

Og en annen ting som også gjør meg litt nervøs, er at den internett-e'en som vanligvis står foran skrifta i adressefeltet er byttet ut med et dokumentikon.(...)

Okai, leste litt grundigere nå. Antar du mener adressefeltet i explorer? Der skal det normalt være et ark med en blå e på, når du er på nett, eller et spesialikon som tilhører den siden du er inne på. KG bruker for eksempel en hvit K i et rødt kvadrat (for eksempel). Forstår jeg deg rett så er det ikke lenger en blå e foran arket. Hvis det er en w, betyr det at nettleseren din leser (eller prøver å lese) et word-dokument. det kan komme ulike symboler ettersom hvaslags filtype den prøver å åpne.

Hvis den foreksempel prøver å åpne en stor pdf-fil, kanskje en katalog du har henta på nettet etc. så kan det skje at det virker som om hele greia går i lås, mens vifta surrer. Lenge.

Men du vil høre om harddisken jobber, eller ikke.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kan vel ikke støvsuge en bærbar eller?

Skrevet
Kan vel ikke støvsuge en bærbar eller?

Joa, men det er ikke tilrådelig for menigkvinne/mann. Beklager, jeg overså at det dreide seg om en bærbar. Men ellers skulle det jeg skrev være på stell : )

Skrevet

Jeg støvsugde jeg, og da slutta vifta og funke en stund, så jeg trodde jeg hadde ødelagt den.

Men etter en natts hvile funker nå alt perfekt.

Dokumentikonet som var i adressefeltet forsvant ikke, så jeg lasta ned ie7, og da ble alt bra.

Takk for tips :)

Skrevet
Jeg støvsugde jeg, og da slutta vifta og funke en stund, så jeg trodde jeg hadde ødelagt den.

Men etter en natts hvile funker nå alt perfekt.

Dokumentikonet som var i adressefeltet forsvant ikke, så jeg lasta ned ie7, og da ble alt bra.

Takk for tips :)

Så bra! Kanskje du bør se hvordan maskina står? At du ikke normalt sitter med den i fanget, eller bruker duk eller annet mykt underlag som kan tenkes å tette luftehullene?

Uansett vil jeg anbefale deg å snarest ta sikkerhetskopier av alt du er redd for, sånn som fotos og scannede kjærlighetsbrev og CVer åssånn. Og dernest lager du en gjennopprettelses-CD.

Sånn i tilfelle...

: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...