Stine66 Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Vi startet med å planlegge et bryllup med bare slekt, og endte da med 66 personer på gjestelisten, hvorav vi forventet at det var enkelte av disse som muligens ikke ville komme. Men så har vi pratet sammen igjen, tenkt litt, og satt oss til med gjestelisten igjen, og denne gangen er det 86 stykker som står på gjestelisten Problemet er egentlig bare kirken... For vi har sett oss ut en nydelig liten kirke, og ifølge presten er det sitteplass til ca 50, kanskje litt mer... Så da lurer jeg på hva dere ville gjort. A. Gitt opp planen om et koselig bryllup i akkurat den kirka, selv om det er det som er drømmen din, og funnet en større kirke å ha det i? B. Prøvd å lage en kort seremoni, pakket så mange som mulig inn i kirka, selv om det betyr at enkelte må stå? Kanskje forklart på forhånd at nær familie og eldre har førsterett på sitteplasser, ungdommen kan stå på sidene og bak? C. Invitere bare de nærmeste til selve seremonien, resten til middag og fest? D. Sett over gjestelista en gang til og luke ut noen slik at det ikke blir noe problem, selv om det vil bety å ikke be noen du egentlig skal være der denne dagen? Det er ikke noe løsning å be noen på middag og resten på kaffe, for vi skal være langt unna alle, og alle som kommer må overnatte. Og da vil vi gjerne ha alle med på middagen. Men jeg må jo føye til at nettopp på grunn av at vi skal være langt unna alle, og alle må overnatte, så forventer vi jo halvt at det blir noen som ikke kan komme, pga økonomi eller familiesituasjon, etc. Men kan jo ikke gå ut i fra det heller, det er litt risky. Så, hva ville dere gjort?????
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 D. Sett over gjestelista en gang til og luke ut noen slik at det ikke blir noe problem, selv om det vil bety å ikke be noen du egentlig skal være der denne dagen? Så, hva ville dere gjort????? Jeg ville valgt D. Lykke til!
La Luna Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 C. Invitere bare de nærmeste til selve seremonien, resten til middag og fest? Den hadde jeg gått for.
Rosalie Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Jeg ville valgt en annen kirke. Det er tross alt en veldig liten del av bryllupet som foregår der.
Amadea Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Jeg har vaert i bryllupp i en liten kirke. Da sto vi ungdommen bakerst. Alle eldre fikk selvsagt sitte. Seremonien var ikke speiselt lang. Dette var ikke noe problem.
Branna Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Siden det er noe dere har drømt om, synes jeg ikke dere skal bytte kirke. Da tror jeg heller det er lurest å velge alternativ C, og heller be de nærmeste til seremonien og resten til middag og kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 A. Gitt opp planen om et koselig bryllup i akkurat den kirka, selv om det er det som er drømmen din, og funnet en større kirke å ha det i? Har dere kikket på Venabygd kirke? Vet ikke om de har flere plasser enn kapellet, men kan jo hende. Jeg synes Venabygd kirke er koseligere enn kapellet, ganske gulnet panel der... Kirken ligger jo også 200 m fra der dere skal ha festen, dermed slipper gjestene stress med transport og dere kan bruke hest eller noe annet romantisk:)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Jeg ville valgt alternativ B jeg. Da sier jeg bare good luck med den presten som er i det sognet, var i bryllup med ham for en liten måned siden og det var ingen kort sermoni for å si det slik
Floja Felíz Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Jeg ville valgt A: funnet en annen kirke der det var plass til flere. Det kommer uansett alltid flere til seremonien enn dem dere har bedt til fest, og da kan det bli så trangt at det er det gjestene husker, og ikke den koselige seremonien deres. Og jeg ville ikke valgt bort gjester som dere egentlig vil at skal være der fordi kirka er lita, det blir litt feil i mitt hode. Så utrolig koselig at dere har mange å dele dagen med!!
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Jeg ville også funnet en kirke med plass til flere
Frey Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Dere får tenke over hva som er viktigst for dere: gjestene eller kirken? For min egen del vil jeg satt gjestene foran kirken og valgt en annen kirke.
-Alvildebrud- Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Tenk litt på det - og hør med vennene dine om de synes det er viktig å få delta på selve vigselen. Det gjør de nok Antagligvis vil du både besteme og ombestemme deg frem mot bryllupet - ikke bare om kirkevalg, men om hele "konseptet". La det vokse og modne litt med tiden. Dere har vel tre år på dere? Kanskje dukker det opp en annen kirke dere synes er enda finere. Derfor er det unødvendig med sånne "bekymringer" såpass tidlig i planleggingsfasen. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Jeg ville DEFINITIVT kuttet ned på gjestelisten. Masse gjester koster bare ekstra penger og blir ekstra styr. En mindre og mer personlig bryllupsfeiring er absolutt å foretrekke!
Amadea Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Jeg kom plutselig på at jeg ikke har tenkt over hvor mange det er plass til i kirka vi skal gifte oss i. Over til deg. Har vaert inne i bloggen din og synes det kapellet så utrolig koselig ut. Jeg tror det kan vaere verdt det. Det bryllupet jeg var i der det ikke var sitteplass til alle var i en stavkirke. Det at det ikke var sitteplass til alle, det ofra vi ikke en tanke en gang (har tenkt på det först nå). Det var utrolig flott å vaere med på vielse i en stavkirke! Siden det virker som om det kapellet dere tenker på ligger litt utenfor allfarvei (?), kommer det kanskje ikke så mange som ikke er invitert på middagen? Husk også at det pleier å vaere en del frafall, saerlig dersom folk må reise (langt). Jeg ville snakket med presten og hört hvor mange dere kan ha der (med sitte og ståplasser). Det kan hende det er noen begrensininger pga brannforeskrifter og slikt. Og så ville jeg tatt en vurdering ut i fra det.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 Vi startet med å planlegge et bryllup med bare slekt, og endte da med 66 personer på gjestelisten, hvorav vi forventet at det var enkelte av disse som muligens ikke ville komme. Men så har vi pratet sammen igjen, tenkt litt, og satt oss til med gjestelisten igjen, og denne gangen er det 86 stykker som står på gjestelisten Problemet er egentlig bare kirken... For vi har sett oss ut en nydelig liten kirke, og ifølge presten er det sitteplass til ca 50, kanskje litt mer... Så da lurer jeg på hva dere ville gjort. A. Gitt opp planen om et koselig bryllup i akkurat den kirka, selv om det er det som er drømmen din, og funnet en større kirke å ha det i? B. Prøvd å lage en kort seremoni, pakket så mange som mulig inn i kirka, selv om det betyr at enkelte må stå? Kanskje forklart på forhånd at nær familie og eldre har førsterett på sitteplasser, ungdommen kan stå på sidene og bak? C. Invitere bare de nærmeste til selve seremonien, resten til middag og fest? D. Sett over gjestelista en gang til og luke ut noen slik at det ikke blir noe problem, selv om det vil bety å ikke be noen du egentlig skal være der denne dagen? Det er ikke noe løsning å be noen på middag og resten på kaffe, for vi skal være langt unna alle, og alle som kommer må overnatte. Og da vil vi gjerne ha alle med på middagen. Men jeg må jo føye til at nettopp på grunn av at vi skal være langt unna alle, og alle må overnatte, så forventer vi jo halvt at det blir noen som ikke kan komme, pga økonomi eller familiesituasjon, etc. Men kan jo ikke gå ut i fra det heller, det er litt risky. Så, hva ville dere gjort????? Hvis det overhode er et alternativ for dere å kutt i gjestelisten så har dere vel kanskje tenkt på å invitere flere enn dere egentlig har lyst til å ha der. Så da ville jeg ha kuttet i gjestelisten.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 Alternativ A, funnet en kirke som rommet gjestene. Kirken her har begynt å ta brannsikkerheten alvorlig, og teller og begrenser antall besøkende på høytidsdager. Ikke i forhold til sitteplasser direkte, men i forhold til rømningsveier og overfylte midtganger og slikt. Å stå er noe de fleste unge takler fint, men å stå i høyhælte nye sko kan bli vondt, da og senere. Jeg ville aldri invitert til bryllup gjester som fikk beskjed om at de dessverre ikke kunne være med i kirken. Seremonien ER vielsen, og for meg høydepunktet som gjest. Å luke i gjestelisten er også en høyaktuell løsning.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #18 Skrevet 8. august 2007 Jeg ville aldri invitert til bryllup gjester som fikk beskjed om at de dessverre ikke kunne være med i kirken. Seremonien ER vielsen, og for meg høydepunktet som gjest. Helt enig. Var kaffegjest en gang langt unna slik at vi ikke gadd dra dit flere timer i forveien for vielsen, ble ikke noe bryllup uten vielsen.
prinsessa Skrevet 8. august 2007 #19 Skrevet 8. august 2007 Tenk litt på det - og hør med vennene dine om de synes det er viktig å få delta på selve vigselen. Det gjør de nok Antagligvis vil du både besteme og ombestemme deg frem mot bryllupet - ikke bare om kirkevalg, men om hele "konseptet". La det vokse og modne litt med tiden. Dere har vel tre år på dere? Kanskje dukker det opp en annen kirke dere synes er enda finere. Derfor er det unødvendig med sånne "bekymringer" såpass tidlig i planleggingsfasen. Lykke til Er det 3 år til dere skal gifte dere også har dere begynt med gjesteliste allerede nå :klø: Mye som skjer på 3 år. Er det ikke vanlig å begynne og planlegge 1 år i forveien da?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #20 Skrevet 8. august 2007 Er det 3 år til dere skal gifte dere også har dere begynt med gjesteliste allerede nå :klø: Mye som skjer på 3 år. Er det ikke vanlig å begynne og planlegge 1 år i forveien da? Vi forlovet oss 3 år før vi skal gifte oss, og vi har definitivt sett på gjestelisten og lokale, har med økonomi å gjøre. Er vel helt vanlig å begynne å planlegge når man forlover seg og har satt en dato?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå