Orthia Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 (endret) Min svenske svigermor vurderer å flytte til Norge. Hun er minstepensjonist, og har endel helseplager som krever oppfølging. Kan hun flytte hit uten videre, ta med seg pensjonen sin, og få samme legehjelp her som hjemme? Vet noen noe annet om en slik flytting, evt hvem/hva jeg skal kontakte for mer info? På forhånd takk. edit: Et av problemene vi ser for oss, er at leieprisene her er langt høyere enn i småbyen hvor hun bor. Leiemarkedet der er i stor grad regulert av kommunen, og hun har dermed rimelig husleie. Pensjonen hennes dekker nok ikke store kottet her i byen. Finnes det støtteordninger hun muligens kan benytte seg av, som f.eks. bostøtte, elle er det forbeholdt norske statsborgere? Endret 5. august 2007 av Orthia
Gjest Pax Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 (endret) Jeg tror hun kan få bostøtte, men er ikke sikker. Det enkleste er vel å høre med husbanken. Om hun skal få bostøtte må hun bo i et hus/leilighet med husbanklån. Antar at hun kan få sosialstøtte i tillegg dersom hennes svenske minstepesnjon er mye lavere enn i Norge. Noen eldresenter har også rimelige boliger til leie for sine beboere. Endret 6. august 2007 av Pax
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Jeg tror hun kan få bostøtte, men er ikke sikker. Det enkleste er vel å høre med husbanken. Om hun skal få bostøtte må hun bo i et hus/leilighet med husbanklån. Antar at hun kan få sosialstøtte i tillegg dersom hennes svenske minstepesnjon er mye lavere enn i Norge. Noen eldresenter har også rimelige boliger til leie for sine beboere. Hun får ikke sosialstøtte i norge. Det får du kun om du er norsk statsborger. Dermed regner jeg med at hun ikke får bostøtte heller. Men det er jo bare å ringe et trygdekontor, de kan jo svare på slikt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Hun får ikke sosialstøtte i norge. Det får du kun om du er norsk statsborger. Dermed regner jeg med at hun ikke får bostøtte heller. Men det er jo bare å ringe et trygdekontor, de kan jo svare på slikt. Jeg har bodd i Danmark noen år, meldte flytting og har dansk personnr. Er ganske sikker på at det eksisterer en avtale mellom de nordiske landene som innebærer at nordiske statsborgere har like trygderettigheter uansett hvilket nordisk land de er bosatt i. Jeg hadde iallfall rett på de samme velferdsytelsene som danske statsborgere hadde da jeg bodde der. Bl a gratis sykehusopphold (dvs jeg betalte ingen egenandeler), lege osv (det er ingen egenandeler på dette i Danmark). Jeg vil tro det samme gjelder svenske statsborgere i Norge.
Gjest Opa Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Ikke det samme, men min svenske samboer har jo akkurat de samme rettigheter som meg her i Norge. Eneste er at han må jobbe 40(?) år for å få normal -dvs ikke minstepensjon- pensjon, og det rekker han akkurat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå