Gjest prestekrage Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Datteren min fikk sitt etterlengtede barneakvarium til bursdagen sin. I "bruksanvisningen" står det at fiskene skal ha på lyset i 8-10 timer pr dag. Det har jo gått greit nå i ferien hvor vi har vært hjemme å kunnet skru på lampa litt utpå dagen. Men, i morgen starter hverdagen igjen- og vi er borte fra 7.15- 1630. Vil jo gjerne at lyset skal stå på når vi er hjemme da- i steden for å ha en mørk firkant borti hjørnet... Akvariet får ikke direkte lys gjennom dagen (men står ikke "stappmørkt") det står i en krok i stua (til veggen med vindu). Så- er det ok at cet bare får "full-lys" ca 6,5-7 timer hver ettermiddag/kveld, eller bør jeg få kjøpt en strøm-timer asap?
Gjest celine Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Det er helt ok med 6,5 - 7 timers lys per dag - iallefall med helt vanlige selskapsfisk Hos oss har vi omtrent de samme lystidene, og det går helt fint. Jeg tror at hovedgrunnen til at man får råd om 8-10 timers lystid per døgn, er at de fleste ellers ville hatt lyset på lenger, noe som igjen ville føre til skjemmende algevekst.
Trampe Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Går greit med færre timer, det er flere som gir problemer. Jeg har en timer på lysene til mine akvarier. Du får kjøpt den på elkjøp for en hundrelapp, og det er mye bedre enn å slå av og på lyset...om du skal reise bort ei helg f. eks. slipper du å ha lyset av hele helga.
Ut i det fri Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Veldig greit med en timer - og de koster ikke mange kronene. Fiskene bryr seg ikke så mye om det er lite lys, men plantene trenger sine tilmålte timer med. Har man derimot lyset for lenge på vil det bli algeproblemer i karet.
Gjest prestekrage Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Tusen takk for svar! Timeren står på handlelista- men får ikke svippet innom de første dagene denne uka! (jeg sykler til/fra jobb- har akkurat med tid og elbutikkene ligger i motsatt retning). Da holder det med at jeg får fiksa det til helgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå