Tjorven Skrevet 20. mars 2003 #1 Skrevet 20. mars 2003 Er det noen som har en god oppskrift på Tzatziki? Jeg laget det til oss forrige helg, men jeg synes kanskje den ble litt for flytende. Er det noe annet enn yoghurt, sgurk, hvitløk, salt og pepper jeg bør ha oppi for å få ekstra god smak?
Gjest Bjørk Skrevet 20. mars 2003 #2 Skrevet 20. mars 2003 Siler du av yoghurten før du blander oppi resten, du kan også bruke mynte for å få mer smak og så må du jo ha i masse hvitløk selvfølgelig
Snuppa Skrevet 20. mars 2003 #3 Skrevet 20. mars 2003 Og med siling menes det at du heller den i et kaffefilter og lar det stå minst en halvtime. Da forsvinner mesteparten av vannet i yoghurten ut.
Gjest Tjorven_ Skrevet 20. mars 2003 #4 Skrevet 20. mars 2003 Men bør man sile av Yoghurten uansett? Det gjorde nemlig ikke jeg.
lille ma Skrevet 20. mars 2003 #5 Skrevet 20. mars 2003 I tillegg kan drysse salt på agurken etter at den er revet og la den stå en stund. Skyll av før du bruker den. Det fjerner en del av vannet i agurken. Lykke til neste gang!
Arwen Skrevet 20. mars 2003 #6 Skrevet 20. mars 2003 Jeg presser vannet godt ut av agurken før jeg blander den i yoghurten, har aldri prøvd med salt. (Skal prøve det neste gang :D ) Jeg pleier å henge opp youghurten i et kjøkkenhåndkle jeg (over en bolle selvfølgelig) Synes det ble bare rot med kaffefilteret... :o
Tjorven Skrevet 21. mars 2003 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2003 Takk for gode tips, gleder meg til å prøve det ut og se om den blir ennå bedre denne gangen!
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2003 #8 Skrevet 21. mars 2003 Du kan også bruke tyrkisk (eller gresk) yoghurt som du får kjøpt i tyrkiske butikker. Den trenger ikke renne av seg. Veldig tykk og god, kremaktig i konsistensen. Inneholder da også 10 % fett mot 4 % i vanlig norsk yoghurt. Veldig viktig å få klemt ut nok vann av agurken også, som beskrevet over. Mmm - fikk lyst på tsatziki nå!
Tjorven Skrevet 21. mars 2003 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2003 Men har dere noen ekstra ideer på hva Tzatziki er godt å servere ved siden av? Passer det ved siden av all slags salat-mat?
Arwen Skrevet 21. mars 2003 #10 Skrevet 21. mars 2003 Jeg pleier å lage det sammen med en kylling (bruker kyllingfilet) og bacon sandwich. Skikkelig sommer mat. Mmmmm.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2003 #11 Skrevet 21. mars 2003 Men har dere noen ekstra ideer på hva Tzatziki er godt å servere ved siden av? Passer det ved siden av all slags salat-mat? Passer til all slags stekt kjøtt og fisk, synes jeg. F.eks. lammekoteletter, små krydrete kjøttboller, ovnsbakt laks - mm..
Malou Skrevet 22. mars 2003 #12 Skrevet 22. mars 2003 Tzatziki er supergodt til frityrstekte blekksprutringer, men garantert ikke særlig sunt. Og til all mulig grill-mat. Mmmmmm... *må lage tzatziki snart* Jennifer
MarianneE Skrevet 24. mars 2003 #13 Skrevet 24. mars 2003 Nå må jeg spørre -dum som jeg er på slikt- hva er fremgangsmåten når man lager slikt? Vil noen lære meg det? Har forresten hørt om noen som dypper grillet loff/bagutter i tzatziki. Høres godt ut.........
Eowyn Skrevet 24. mars 2003 #14 Skrevet 24. mars 2003 Denne oppskriften på Tzatziki er nydelig: 3 dl lettrømme 1 beger yoghurt naturell 2 ss olje 1 ss eddik grovmalt sort pepper litt salt 4-5 knuste hvitløksbåter agurk som rives (en halv til en agurk, du ser selv hvor mye du vil ha) Dette er jo en veldig stor oppskrift, så det går selvfølgelig an å bruke mindre av alt. Men denne er kjempegod!!!!
Pearl Skrevet 24. mars 2003 #15 Skrevet 24. mars 2003 Det som er veldig godt er: Revet kylling, varmet i ovnen. Pita brød Pose pomfritt Salat og selvgølgelig Tzatziki. Bland alt i pita brødet, kjempe godt på lørdagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå