Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på Tzatziki? Jeg laget det til oss forrige helg, men jeg synes kanskje den ble litt for flytende. Er det noe annet enn yoghurt, sgurk, hvitløk, salt og pepper jeg bør ha oppi for å få ekstra god smak?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørk
Skrevet

Siler du av yoghurten før du blander oppi resten, du kan også bruke mynte for å få mer smak og så må du jo ha i masse hvitløk selvfølgelig

Skrevet

Og med siling menes det at du heller den i et kaffefilter og lar det stå minst en halvtime. Da forsvinner mesteparten av vannet i yoghurten ut.

Gjest Tjorven_
Skrevet

Men bør man sile av Yoghurten uansett? Det gjorde nemlig ikke jeg.

Skrevet

I tillegg kan drysse salt på agurken etter at den er revet og la den stå en stund. Skyll av før du bruker den. Det fjerner en del av vannet i agurken. Lykke til neste gang!

Skrevet

Jeg presser vannet godt ut av agurken før jeg blander den i yoghurten, har aldri prøvd med salt. (Skal prøve det neste gang :D )

Jeg pleier å henge opp youghurten i et kjøkkenhåndkle jeg (over en bolle selvfølgelig) Synes det ble bare rot med kaffefilteret... :o

Skrevet

Takk for gode tips, gleder meg til å prøve det ut og se om den blir ennå bedre denne gangen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan også bruke tyrkisk (eller gresk) yoghurt som du får kjøpt i tyrkiske butikker. Den trenger ikke renne av seg. Veldig tykk og god, kremaktig i konsistensen. Inneholder da også 10 % fett mot 4 % i vanlig norsk yoghurt.

Veldig viktig å få klemt ut nok vann av agurken også, som beskrevet over.

Mmm - fikk lyst på tsatziki nå!

Skrevet

Men har dere noen ekstra ideer på hva Tzatziki er godt å servere ved siden av? Passer det ved siden av all slags salat-mat?

Skrevet

Jeg pleier å lage det sammen med en kylling (bruker kyllingfilet) og bacon sandwich. Skikkelig sommer mat. Mmmmm.

Gjest Anonymous
Skrevet
Men har dere noen ekstra ideer på hva Tzatziki er godt å servere ved siden av? Passer det ved siden av all slags salat-mat?

Passer til all slags stekt kjøtt og fisk, synes jeg. F.eks. lammekoteletter, små krydrete kjøttboller, ovnsbakt laks - mm..

Skrevet

Tzatziki er supergodt til frityrstekte blekksprutringer, men garantert ikke særlig sunt. Og til all mulig grill-mat. Mmmmmm...

*må lage tzatziki snart*

Jennifer

Skrevet

Nå må jeg spørre -dum som jeg er på slikt- hva er fremgangsmåten når man lager slikt?

Vil noen lære meg det?

Har forresten hørt om noen som dypper grillet loff/bagutter i tzatziki.

Høres godt ut.........

Skrevet

Denne oppskriften på Tzatziki er nydelig:

3 dl lettrømme

1 beger yoghurt naturell

2 ss olje

1 ss eddik

grovmalt sort pepper

litt salt

4-5 knuste hvitløksbåter

agurk som rives (en halv til en agurk, du ser selv hvor mye du vil ha)

Dette er jo en veldig stor oppskrift, så det går selvfølgelig an å bruke mindre av alt. Men denne er kjempegod!!!! :wink:

Skrevet

Det som er veldig godt er:

Revet kylling, varmet i ovnen.

Pita brød

Pose pomfritt

Salat

og selvgølgelig Tzatziki.

Bland alt i pita brødet, kjempe godt på lørdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...