Gå til innhold

Sminke i 9. klasse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Jeg har en datter på 14 år, og hun insisterer på å bruke mascara, eyeliner og lipgloss! Hun sier at "alle de andre" får lov til å bruke det, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal tillate henne... Hva synes dere??? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har en datter på 14 år, og hun insisterer på å bruke mascara, eyeliner og lipgloss! Hun sier at "alle de andre" får lov til å bruke det, og jeg er litt i tvil om hva jeg skal tillate henne... Hva synes dere??? :forvirret:

Det synes jeg hun skal få lov til, hun er jo ikke et barn lenger når hun har blitt 14.

Skrevet

Det kan du vel uansett ikke stoppe henne. Selv begynte jeg med sminke på barneskolen. Det du kan gjøre, er å være med henne og kjøpe gode produkter som ikke er stappfulle med parfymer og annet dritt, og lære henne hvordan hun bør sminke seg, slik at hun ikke ser ut som ei oversminka hore,.

Skrevet

Jentene mine begynte med den type sminke da de var 12-13 år. Det gjord venninnene deres også. Noen begynte enda tidligere. Så det synes jeg hun skal få bestemme selv. Du kan evt veilede henne litt i starten så set blir pent. :)

Skrevet

ja, det er normalt! Jeg begynte selv sommeren til jeg begynte i 8.klasse husker jeg. OG før det gjorde jeg det når jeg skulle i bursdager eller noe med jentene for å komme inn på 16.års grense foreksempel på kino og sånn..hihi.. morsomt å tenke tilbake:-p

Skrevet (endret)

Det er helt vanlig å bruke sminke på ungdomsskolen! Jeg gjorde det selv, og ser at elevene på skolen hvor jeg jobber bruker sminke fra ca. 7. klasse. Jeg er faktisk overrasket over hvor flinke mange av ungdomsskolejentene er til å sminke seg! Støtter forslag om veiledning ang. produkter og hvordan hun kan sminke seg pent :)

Endret av Netten
Skrevet

Jeg begynte med sminke i 7. klasse. Sminket meg noe forferdelig mye... :sjenert:

Så jeg er enig med Wadjet; hjelp henne heller med sminke og parfyme. Sminken og de billige "parfymene" på H&M er kjempepop blant fjortisjentene! :tommelsmil:

Skrevet

Når de begynner på ungdomsskolen synes jeg det er greit. Gi gjerne litt veiledning :)

Gjest Lady M
Skrevet

Det gjør vel ingenting så lenge hun ikke er oversminket eller tar skade av produktene. Mascara, eyeliner og gloss, synes hennes krav er rimelig, jeg.

Jeg fikk absolutt ikke lov å bruke sminke før jeg var i videregående. Husker fremdeles de morsomme "vorspielene" venninnene mine hadde hvor de prøvde ut klær og sminke før de dro på ungdomsklubben og klassefester. Det var skikkelig kjipt å ikke kunne delta, skal jeg si deg.

Skrevet

Enig med dem over her. Å sminke seg når man er 14 år er eldig normalt, og hjelp henne heller så hun ser bra sminket ut og ikke oversminket.

Skrevet

Ja, jeg syntes hun bør få lov i 9.klasse...Men som en over sier, litt veiledning er nok på sin plass. Er lærer og har jobbet litt på ungdomsskolen, og enkelte av elevene har vel mildt sagt vært litt uheldige både i forhold til mengde, fargevalg og påføring. ;)

Skrevet

Dattera mi på 15 år bruker sminke daglig, det har hun gjort siden slutten av barneskolen.

Jeg synes det er helt greit at de sminker seg, bare de ikke overdriver.

Ettersom min datter sier så er det enkelte som ikke får lov til å sminke seg, men som gjør det alikevel. De sminker seg når de kommer til skolen og vasker det av seg igjen før de skal hjem.

Skrevet

Hun bør så absolutt få begynne å sminke seg ja. Hun er en stor jente nå og jeg tror at de aller aller fkeste begynner med sminke for fullt på ungdomskola. Stedattra mi og vennindene hennes begynnte med mascara og lippgloss på slutten av barneskolen. Nå er det full sminke på ungdomskola. Jeg synes nok noe av det er unødvendig, men så lenge de sminker seg ordentligog pent (ikke overdrevent og mye) Er det greit.

Gjest Mirina
Skrevet

Jeg husker jeg og mamma var ute og kjøpte litt sminke til meg da jeg skulle begynne på ungdomsskolen. :)

Skrevet
Jeg husker jeg og mamma var ute og kjøpte litt sminke til meg da jeg skulle begynne på ungdomsskolen. :)

Det hørtes hyggelig ut :)

Jeg tenkte kanskje jeg kunne ta med meg datteren min til en venninne som er makeup-artist når det blir aktuelt om noen år..

Jeg fikk null hjelp hjemme og så ut som et maleri av Marianne Auli i årevis....

Skrevet

Jeg synes ikke sminke er pent, men når man er 14 er man gammel nok til å bestemme hva man skal ha på seg, innen rimelighetens grenser. Og da inkluderer det også sminke. Det skader ikke å fortelle henne at hun ikke trenger det, men det er nok nytteløst å nekte henne det.

Skrevet

Selv begynte jeg faktisk ikke å sminke meg før jeg var 17(!!), men det var fordi jeg ikke følte noe behov for det heller enn fordi jeg ikke fikk lov. Hadde litt sminke som jeg fikk av en kusine da jeg var yngre, men det så helt forferdelig ut og dermed ble det med det ene forsøket. Til slutt begynte venninnene mine på samme alder(som selv hadde sminket seg siden ungdomsskolen) å mase om at jeg også måtte prøve :fnise:

Har en yngre kusine som nå er 16, hun har sminket seg siden 12-13 årsalderen, så at de begynner så tidlig er vel ikke helt uvanlig. Uansett synes jeg 14 er en helt grei alder å begynne med sminke, så lenge det ikke blir altfor overdrevet.

Skrevet
Selv begynte jeg faktisk ikke å sminke meg før jeg var 17(!!), men det var fordi jeg ikke følte noe behov for det heller enn fordi jeg ikke fikk lov.

Jeg var 20........ :sjenert:

Gjest Gjest-Mirina1
Skrevet

Og hvordan vet du det. Sett forskning på det? Utfordrene klær og sminke hører tross alt sammen. Og burde forbys for de under 18 år. Er ikke noe rart at barna ser ut som at de er i midten av 20 årene.

Skrevet
Og hvordan vet du det. Sett forskning på det? Utfordrene klær og sminke hører tross alt sammen. Og burde forbys for de under 18 år. Er ikke noe rart at barna ser ut som at de er i midten av 20 årene.

Ja til burka for alle ugifte kvinner - nei, forresten, alle kvinner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...