Gå til innhold

oppskrifter med puylinser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å lage en enkel middag (gjerne suppe) med puylinser i dag, men finner stort sett oppskrifter med andre typer linser (røde og dal) - kan jeg bruke puylinser i slike oppskrifter?

Andre ingredienser jeg har er blant annet løk, hvitløk, mangold (som spinat), diverse kryddere, hakkete og friske tomater og buljong/kraft.

Vil også gjerne ha andre typer oppskrifter enn hva jeg kan lage i dag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er en gjenganger hos oss. Du trenger imidlertid byggryn som helst skal ligge i vann over natten, så den er ikke så lett å lage på sparket.

Provencalsk grønnsakssuppe med byggryn og linser

60 gram byggryn

60 gram Puy-linser

1 løk

1 selleristang

1 liten purre

2 gulrøtter

1 boks hermetiske tomater

12 dl vann eller grønnsakskraft

3 fedd hvitløk

timian

olivenolje

salt og pepper

Legg byggryn i vann over natten. Surr finhakkede grønnsaker (- purre), hvitløk og timian i oljen, tilsett tomater, vann, linser og byggryn og kok ca. 35 min, eller til gryn/linser er møre. Ha purre i de siste 15 min av koketiden, og gjerne en neve hakket frisk basilikum eller bladpersille tilslutt, om du har.

Server med litt extra virgin olivenolje på toppen.

Skrevet

Takk for svar! Det så veldig godt ut, og jeg har til og med en pakke byggryn stående (og planer om å eksperimentere med denne rare varen), så den oppskriften skal jeg prøve en dag :)

I dag ble det linsesuppe med sånne flate, store grønne linser i stedet, basert på denne oppskriften http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift7032.asp , men krydret litt annerledes (sterkere).

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...