Gå til innhold

Er han tykk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Sønnen min har fått det for seg at han er tykk, han er ikke blitt mobbet men er redd for å få kommentarer for magen...en klassekamerat har fått det, men han er adskillig større.

Sønnen min er 9 år, 150 cm høy og veier ca. 48 kilo. Han er i veldig god fysisk form.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil ikke si at han er tykk nei.

Gjest Snart medlem?
Skrevet

Hei!

Må si jeg ikke helt er med her.... Jeg selv er vel 158 cm, og knapt 45 kg... og kan ikke karakteriseres for annet enn (litt for) tynn!!?? Er riktignok jente og en smule eldre enn din sønn, men dog.... ?? Kan ikke tru at din sønn kan være for tykk??

Skrevet

Sønnen min på 11 år er 150,5 cm lang og veier 52 kg. Han er ikke tykk, men heller litt lubben. Så sønnen din som veier 4 kg mindre enn min med samme høyde er slettes ikke tykk :)

Gjest tomatMina
Skrevet

Nei han er ikke for tykk!

Hva mener du egentlig selv som mor/far?

Husk at vekt ikke altid går på fett, men benbygning også!

Husk å si til han at han er fin som han er og at han ikke er tykk.Derimot om han faktisk har en tendens til å legge på seg raskt bør du passe på kostholdet hans samt at han får mosjonen han trenger - UTEN at han skjønner at du gjør dette for vekten sin skyld.

Skrevet

Det er viktig med fokus på overvekstproblematikken. Selvsagt. Men det har en bakside, og det er at naturlige variasjoner i vekt og fasong ofte blir tatt med i dragsuget. Synd, for det skaper bekymringer for unger langt ned i alder! Bekymringer de absolutt skulle sluppet å ha. Mange barn blir ertet av medelever for å være "tykke" når de slettes ikke er det, eller de sammenligner seg med naturlig syltynne barn og synes de selv faller igjennom. Veldig leit.

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg er 1.56 og veier 53 kg. Jeg ser på meg selv som alminnelig slank, med litt mage. Så jeg ville ikke sett på din sønn som tykk, akkurat passe.

Skrevet

Selvfølgelig er han ikke tykk. Og om han har litt mage, så er det helt normalt i den alderen. Barn i den alderen vokser i rykk og napp. Plutselig skyter han til værs, og magen vil helt sikkert være en saga blott.

Trist å se at små barn bekymrer seg for slikt. Fokuser heller på å fjerne mobbingen, enn å fokusere på ditt barns vekt!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det blir litt tall i dette svaret, for det blir feil å sammenligne forholdet mellom høyde og vekt hos voksne kvinner, med det samme forholdet hos en niårig gutt. Veldig forskjell på kroppene der.

Hvis han er nøyaktig ni er han høyere for alderen enn over 97,5 prosent av gutter på ni blank, i følge prosentilskjema. (Brukes på helsestasjonene for å vurdere utvikling i høyde og vekt.) Tar man utgangspunkt i høyden på 150 cm ligger vekten på 48 kg mellom 80 prosentilen og 97,5-prosentilen. Dvs at kanskje borti 90% av gutter på 150 cm som er mellom 4 og 17 år gamle, veier mindre enn din sønn. Rundt 10% på samme høyde veier mer. Dette betyr at han er i den tyngre delen av normalen, men ikke utenfor normalen vektmessig. Et øyeblikksbilde på skjemaet er heller ikke viktig, siden veksten går i rykk og napp og det er utviklingen over tid som teller.

Når barn eventuelt mobber hverandre har det lite med statistiske fakta å gjøre, så om din gutt kan bli rammet er umulig å si ut fra vekt. Jeg håper læreren er kjent med at den andre gutten blir utsatt for kommentarer, og at dette blir tatt på alvor?

Skrevet

Hmm... ikke enkelt å si om han er tykk eller ikke. Noen har en lett beinbygning mens andre igjen er tungt bygd. Det betyr ikke dermed at man er fet.

Har et eks på to jenter på 10 år. Jente 1 er ca 143 cm høy, veier ca 25 kg. Jente 2 er noe lavere og veier 43 kg.

Jente 1 er av den slanke typen med lett beinbygning, og jente 2 er i tillegg til tungt bygd endel overvektig.

Skrevet
Hmm... ikke enkelt å si om han er tykk eller ikke. Noen har en lett beinbygning mens andre igjen er tungt bygd. Det betyr ikke dermed at man er fet.

Det er neppe beinbygningen som gjør at gutten er redd for at noen skal kommentere magen hans. "Vom" på smågutter er overflødig, og grunn til å tenke over mat og aktivitet, slik at han ikke fortsetter å samle opp fett. Da vil fettmengden bli passelig av seg selv når han vokser litt.

Skrevet
Det er neppe beinbygningen som gjør at gutten er redd for at noen skal kommentere magen hans. "Vom" på smågutter er overflødig, og grunn til å tenke over mat og aktivitet, slik at han ikke fortsetter å samle opp fett. Da vil fettmengden bli passelig av seg selv når han vokser litt.

Synes det er mange barn som har synlig fett på magen, men har ikke inntrykk av at de blir mobbet for det. Å grunnen til det er vel at idag er barna tyngre enn da jeg var barn.

Skrevet
Synes det er mange barn som har synlig fett på magen, men har ikke inntrykk av at de blir mobbet for det. Å grunnen til det er vel at idag er barna tyngre enn da jeg var barn.

Helt klart, husker navnet på dem som var lubne på mitt klassetrinn på barneskolen, og alle visste hvem de få fete på skolen var. Nå er det andre boller, bokstavelig talt. Normalgrensen har flyttet på seg, og det er ikke sunt. For de aller fleste barn er det naturlig å være slanke, overvekt er et tegn på at kost og aktivitetsnivå ikke matcher. Da må man selvsagt se an familien og helsen til barnet, er familien store fra barnealder vil barnet ofte også være det, på nokså normal kost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...