Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt malariatabletter i sommer, og fikk beskjed om at jeg måtte vente to måneder etter siste tablett før jeg startet prøvinga. Og det var jo absolutt planen. Så egentlig skulle vi begynne prøvinga i september/oktober. Tok den siste malariatabletten (malarone) den 13 juli, og fikk mensen den 8 juli.

Jeg var hos legen for å fjerne kobberspiralen den 17 juli og tenkte ikke på å bruke kondom dagene før. Etter at legen fjernet spiralen har vi brukt kondom.

Jeg trodde vi var ganske trygge siden jeg tok spiralen ut på dag 9 i syklusen, trodde ikke at sædcellene levde i mer enn tre dager. Legen spurte jo også om når jeg hadde mensen sist, han hadde vel sagt noe dersom sjansen var stor for å bli gravid når han visste om malariatablettene.

Mensen skulle egentlig komme nå i helga, og jeg pleier å kjenne skikkelige murringer noen dager før den kommer. Og de har jeg ikke kjent nå.

Jeg vet fra tidligere at jeg ikke får utslag på graviditetstest på IKM, må vente mange dager... Er så bekymra, har jo så lyst på baby, men har jo gjort alt feil den siste måneden...

Må bare få lufta bekymringene mine....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man får sånne anbefalinger etter medisinbruk, betyr det at det er farlig å ta tablettene eller at de ikke vet noe sikkert om det kan bli skader på fosteret? Det sto ingenting i pakningsvedlegget (som jeg kan huske nå, men leste det ganske nøye mens jeg tok tablettene) om at malarone var farlig for fosteret.

Joda, vet jeg kan ta en tlf til legen, men det er jo egentlig ikke noen vits før jeg får to streker på testen.

Det var ikke sånn det skulle bli. Hadde gledet meg til å begynne prøvinga igjen, men nå er det bare bekymringer.

Har dere noen trøstens ord til meg?

Gjest lillebøll
Skrevet (endret)

Fra felleskatalogen:

Sikkerheten ved samtidig bruk av atovakvon og proguanilhydroklorid hos gravide er ikke klarlagt og potensiell risiko er ukjent. Bruk under graviditet bør kun overveies dersom forventede fordeler for moren oppveier mulig risiko for fosteret. Proguanil hemmer parasittens dihydrofolatreduktase. Ingen kliniske data indikerer at folatsupplement reduserer legemidlets effekt. Kvinner i fertil alder som behandles med folattilskudd skal fortsette med slik behandling mens de tar preparatene. Overgang i morsmelk: Det er ikke kjent om atovakvon skilles ut i morsmelk. Proguanil utskilles i morsmelk i små mengder. Preparatene bør ikke brukes under amming.

Endret av lillebøll
Gjest lillebøll
Skrevet

De aner ikke om det er farlig tydeligvis, og derfor blir det anbefalt fordi det er muligheter for skader slik jeg tyder det. Når de ikke kan utelukke faren blir det alltid anbefalt å ikke bruke legemiddel under og før graviditet.

Ville ikke bekymret meg riktig enda, men ventet å sett om jeg var gravid og heller tatt en tidlig UL og en prat med en lege som vet hva han snakker om.

Skrevet

tusen takk, ble litt roligere nå. Må vel bare ta tida til hjelp og vente... Supertålmodige meg, det blir fine dager framover. Håper at syklusen min bare tuller litt nå siden jeg bekymrer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...