Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #1 Del Skrevet 5. august 2007 Tenker på når folk nevner konsulenter uten å si noe mer om hvilke type konsulent de snakker om, det må jo bety at det er en hovedtype med konsulenter, så hvem er disse? arbeidsoppgaver og utdanning? Noen som kan forklare? Har bare fått med meg at de fleste konsulenter jobber med mennesker, men hva gjør de egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bella domina Skrevet 5. august 2007 #2 Del Skrevet 5. august 2007 Konsulenter på den måten er nok ofte de som kommer inn i andre (fremmede) bedrifter for å gi råd om det temaet kundebedriften er ute etter. Men det er ikke et eget fagområde. Du har konsulenter innen organisasjon, nedbemanninger, ledelse, administrasjon, økonomi, effektivisering, regnskapsføring etc. som jobber på denne måten. Det er mange ulike utdanningsretninger som kan føre til dette. Siviløkonomer, statsvitere, HR-utdannede etc. etc. Så har du konsulentene som jobber med samme bedrift som de er ansatt i. Dette er et like vidt spekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Fishy Skrevet 5. august 2007 #3 Del Skrevet 5. august 2007 De fleste konsulenter jeg kjenner er vanlige saksbehandlere i kommune og offentlig styre og stell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #4 Del Skrevet 5. august 2007 I en del kommuner kaller de som før het "sekretærer" seg nå for "konsulenter" i kap. 4... På den annen side har du konsulentene i konsulentbransjen i privat sektor: der finner du næringslivssluggere som jurister, statsvitere, siviløkonomer, osv. som tar høye konsulenthonorar men som også jobber hardt med en unik kompetanse til nytte for bedriften. Konsulent er derfor så mangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #5 Del Skrevet 6. august 2007 Takk for svarene! ble litt klokere nå ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konsultent Skrevet 28. november 2008 #6 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg lurer litt på dette selv og har forsøkt meg frem litt her. Konsulenter er noen som hjelper andre med sin tillærte kompetanse. En hjelpepleier eller en rørlegger er ikke en konsultent. Rådgiver må kanskje være den nærmest beskrivelsen til en konsulent. Men en konsultent gjør nok kanskje mer for kunden enn en rådgiver... Man kan være rådgiver på de områdene man ønsker å gi råd om, enten man er utdannet eller ei. Eksempler er personlig rådgiver. En konsultent går gjerne utenpå en rådgiver og tilbyr andre ting enn rådgiveren. En konsulent er kanskje en personlig tjenesteyter og er mer konkret i forhold til resultater og problemløsing slik som IT-konsulent, farge-konsulent (innen farge og stil/makeup), En konsultent kan ofte gjøre flere ting; Makeup + hår + farge + stil, illustrasjon + webdesign + fotografering, teknisk tegner + prosjektleder, En konsulent arbeider ofte ute i "marka" og møter kundene sine der kundene er, mens rådgiveren ofte har arbeidet sitt på et kontor og tar i mot kundene sine på kontoret eller i lokalet sitt. Stemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 28. november 2008 #7 Del Skrevet 28. november 2008 For meg høres en "rådgiver" mer ut som en senior konsulent - en med spesielt bred og / eller dyp kompetanse med mange års erfaring. Konsulent kommer jo av det engelske consultant, som er av to consult - å be om råd / diskutere rundt en sak. Jeg jobber som konsulent innen ingeniørbransjen, og for meg består en stor del av jobben i å bruke min tillærte kompetanse til å analysere kundens situasjon - og til å gjøre dette krever det at man blir enig med kunden om forutsetninger og så videre. Og så gjør jeg skjemaer, rapporter og så videre på det vi har kommet fram til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 28. november 2008 #8 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg jobber som konsulent ved et kemnerkontor og jobben går ut på bl.a å behandle henvendelser både i form av brev eller skatteytere som kommer til oss for hjelp og råd. Drar også ut på utepanting (pantsette hus og bil) Utdannelsen min er innenfor økonomi/it og ledelse. Stortrives i jobben min (skjønt, pr d.d er jeg jo i permisjon ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #9 Del Skrevet 29. november 2008 Konsulent begynner jo å bli en av de mest utvannede yrkestitlene vi har da... Noen kaller seg tom rengjøringskonsulenter.... Og det i det offentlige er det v eldig viktig med ulike differensierte yrkestitler pga ulike lønnstrinn osv. Men det jeg tenker på som en typisk konsulent er de som jobber ut mot kunder med rådgivning og tilrettelegging for selskapets beslutninger. Typisk jeg tenker på er de som blir innleid av selskaper som trenger bistand i forbindelse med IT-systemet (IT konsulenter), bistand i forbindelse med oppkjøp, restruktureringer, diverse beregninger for beslutningsformål (typiske utdannet som økonomer, ingeniører osv). Advokater tar jo på seg rollen som konsulenter for selskapet, men deres tittel er jo så innarbeidet. Dessuten yter advokater bistand utover kun konsulentarbeid, iom at de snakker på vegne av selskapet mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #10 Del Skrevet 29. november 2008 Konsulent er nå dessverre blitt en av de mest utvannede og intetsigende yrkestitlene ja. Når du ringer til Peppes Pizza for å bestille deg middag får du beskjed på telefonsvareren at du straks får snakke med en konsulent som skal hjelpe deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #11 Del Skrevet 29. november 2008 Ble litt klokere nå ja Ja, og det heter "hva slags utdanning har.." (ikke "hvilken"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå