Gå til innhold

Hjelp, hva her jeg gjort nå da!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lastet ned noe som skulle gjøre at jeg kunne spille flm på PCen, og etter det har jeg fått tonnevis med meldinger om at Pcen er i fare for å få virus. Startsiden min har blitt erstatten av en side der jeg kan kjøpe virusbeskyttelse. Nede i høyre hjørne av Pcen er det kommet opp en "System Alert" som sier noe om spyvare som truer Pcen..... Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har sannsynligvis fått spyware og ikke virus. Det fjerner du enkelt ved å laste ned programmet Adaware.

Skrevet
Du har sannsynligvis fått spyware og ikke virus. Det fjerner du enkelt ved å laste ned programmet Adaware.

Takk for hjelpen! :klem: Jeg har nå lastet ned Adaware, og nå kommer ikke den meldingen nede fra høyre om spyvare lengre. Men oppstartsiden på internett er og blir "besecure" ettellerannet, uansett om jeg endrer den. I tillegg popper et opp meldinger fra disse med jevne mellomrom. Hvordan fjerner jeg dette?

Skrevet

Slett midlertidige internettfiler og cookies. Kjør Ad-aware på nytt

Skrevet (endret)

Jeg tipper du har fått smitfraud. Om du ble spurt om å laste ned en gratis codec og så startet problemene?

Det er ikke lett å bli kvitt og programmer som adaware etc kan ikke ta det. Det "reparerer" seg selv og skjuler seg.

Om du fortsatt har problemene kan jeg gi opskriften på hvordan i alle fall jeg ble kvitt det.

Edit: Smitfraud er en trojansk hest

Endret av Paradokset
Skrevet
Jeg tipper du har fått smitfraud. Om du ble spurt om å laste ned en gratis codec og så startet problemene?

Det er ikke lett å bli kvitt og programmer som adaware etc kan ikke ta det. Det "reparerer" seg selv og skjuler seg.

Om du fortsatt har problemene kan jeg gi opskriften på hvordan i alle fall jeg ble kvitt det.

Edit: Smitfraud er en trojansk hest

Paradokset: Ja takk til oppskrift! Ingenting er som det skal være her, alt går treigt, pluss denne hersens startside med pop-ups som skal ha meg til å laste ned noe sikkerhetsgreier. Når jeg prøver det, får jeg melding fra maskinen som at det ikke er anbefalt. Har også fått en ekstra hjelpelinje som heter "Securit Toolbar 7.1" Der kan jeg "Remove Spyvare", og da må jeg komme med kredittkortnummer først. Tør ikke det nå..

Hva er troyansk hest forresten, og hva gjør den?

Skrevet (endret)
Paradokset: Ja takk til oppskrift! Ingenting er som det skal være her, alt går treigt, pluss denne hersens startside med pop-ups som skal ha meg til å laste ned noe sikkerhetsgreier. Når jeg prøver det, får jeg melding fra maskinen som at det ikke er anbefalt. Har også fått en ekstra hjelpelinje som heter "Securit Toolbar 7.1" Der kan jeg "Remove Spyvare", og da må jeg komme med kredittkortnummer først. Tør ikke det nå..

Hva er troyansk hest forresten, og hva gjør den?

En troyansk hest er en fil som du tror er "snill". Når du godtar den,via nedlastinger osv, får virus og ormer tilgang til bakrommet på pcen din og ødlegger innvendig. Slikt blir man aldri helt kvitt.

Edit: Forresten vil jeg legge til at viss du skal ha en bra videoplayer, bruk VLC.

Hadde jeg vært deg,ville jeg lagt alt av dokumenter på en annen harddisk også formatert pcen viss du har muligheten til det.

Endret av nobody
Skrevet

Ok, du trenger to ting:

http://www.bleepingcomputer.com/resources/link243.html

http://www.bleepingcomputer.com/resources/link240.html

Last ned begge to og legg dem på skrivebordet ditt(desktop). sjekk at de begge ligger på skrivebordet ditt.

Så skriver du ut en print av disse instruksjonene, evnt lagrer dem i et dokument..ettersom du ikke kan gå på internett mens du holder på.

Først må du starte pc'en din i safe-mode.

Om du ikke vet hvordan...så slå på pc'en. Vent til den piper og tast f8 gjentatte ganger(før Windows starter). Det skal komme opp en svart skjerm hvor du velger "safe-mode".

Først trykker du på SmitFraudfix-ikonet.

Når menyen kommer opp velger du 2 (clean). Så starter en prosess hvor programmet cleaner. Det er omfattende og kan ta ganske lang tid. Vær tålmodig.

Til slutt spør det om "Do you want to clean the registry". Svar ja.

Etter dette vil maskinen reboote. Trykk space og ikke avbryt rebooten. Etter reboot vil du få en logg over hvilke filer som er fjernet.

Andre runde:

Trykk på smitRem.exe. Denne vil pakke seg ut og legge seg i en mappe kalt smitrem på desktopen din.

Start maskinen i safe-mode som i stad.

Trykk på smitRem.

Trykk på "RunThis.bat file"

Les det som står på skjermene og trykk en tast for å gå videre.

Nå vil programmet gå gjennom maskinen og fjerne enkelte filer. Det vil ta noe tid, men går stort sett automatisk.

Den vil legge igjen en logg kallt smitfiles.txt, sannsynligvis på c:/

Du kan nå reboote maskinen tilbake til vanlig modus.

NB: Jeg klarte å bli kvitt møkka på denne måten, men kan ikke garantere at det fungerer for deg. Lykke til;-)

Skrevet
Ok, du trenger to ting:

http://www.bleepingcomputer.com/resources/link243.html

http://www.bleepingcomputer.com/resources/link240.html

Last ned begge to og legg dem på skrivebordet ditt(desktop). sjekk at de begge ligger på skrivebordet ditt.

Så skriver du ut en print av disse instruksjonene, evnt lagrer dem i et dokument..ettersom du ikke kan gå på internett mens du holder på.

Først må du starte pc'en din i safe-mode.

Om du ikke vet hvordan...så slå på pc'en. Vent til den piper og tast f8 gjentatte ganger(før Windows starter). Det skal komme opp en svart skjerm hvor du velger "safe-mode".

Først trykker du på SmitFraudfix-ikonet.

Når menyen kommer opp velger du 2 (clean). Så starter en prosess hvor programmet cleaner. Det er omfattende og kan ta ganske lang tid. Vær tålmodig.

Til slutt spør det om "Do you want to clean the registry". Svar ja.

Etter dette vil maskinen reboote. Trykk space og ikke avbryt rebooten. Etter reboot vil du få en logg over hvilke filer som er fjernet.

Andre runde:

Trykk på smitRem.exe. Denne vil pakke seg ut og legge seg i en mappe kalt smitrem på desktopen din.

Start maskinen i safe-mode som i stad.

Trykk på smitRem.

Trykk på "RunThis.bat file"

Les det som står på skjermene og trykk en tast for å gå videre.

Nå vil programmet gå gjennom maskinen og fjerne enkelte filer. Det vil ta noe tid, men går stort sett automatisk.

Den vil legge igjen en logg kallt smitfiles.txt, sannsynligvis på c:/

Du kan nå reboote maskinen tilbake til vanlig modus.

NB: Jeg klarte å bli kvitt møkka på denne måten, men kan ikke garantere at det fungerer for deg. Lykke til;-)

Takk for detaljert oppskift! Jeg ville forsøke dette, og som den dataidiot jeg er møtte jeg på et prøblem med en gang. For jeg har nemlig ikke noen snarveier på desktoppen min på denne maskinen, og vet ikke hvordan jeg skal få lagt inn disse snarveiene heller...

Gjest Nedfall
Skrevet
Takk for detaljert oppskift! Jeg ville forsøke dette, og som den dataidiot jeg er møtte jeg på et prøblem med en gang. For jeg har nemlig ikke noen snarveier på desktoppen min på denne maskinen, og vet ikke hvordan jeg skal få lagt inn disse snarveiene heller...

Så lagre filene i mine dokumenter isteden ? Kan ikke forstå akkurat hvorfor Paradokset vil at du skal lagre dem på skrivebordet..

Resten av oppskriften kan jeg ikke uttale meg om.

Skrevet
Kan ikke forstå akkurat hvorfor Paradokset vil at du skal lagre dem på skrivebordet..

Fordi de er lette å finne igjen?

Det har ellers ingen praktisk betydning hvor de lagres...så lenge man finner dem igjen når de skal brukes....

Skrevet

Jeg hadde en liknende ie-hijacker, som spybot fjernet helt greit. Men det er tre maskiner siden. ALDRI klikk på de der gøyale "Din PC står i fare for... Klikk her for å reparere...." som du finner på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...