Gå til innhold

Rar nabodame

Gjest lettere sjokkert..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vil ikke sånne uttalelser falle under straffelovens §247?

Med forbehold om at det ikke står direkte feilaktige ting i bloggen så nei.

Rettspraksis viser at uttalelser må være særdeles grove og feilaktige for at 247 skal kunne anføres. I en høyesterettssak ble det avgjort at det var akseptabelt at en ung kvinne hevdet hun var utsatt for voldtekt av en navngitt person, og fortalte det til andre. Til tross for at mannen ble frikjent og hun ikke kunne føre sannhetsbevis utover dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste som kan si med sikkerhet kan si hvor grove disse påstandene er TS, hva vi kommer med er jo bare spekulasjoner. I det minste har TS fått noen konkrete råd som hun (eventuelt) kan gå videre med.

Skrevet
Med forbehold om at det ikke står direkte feilaktige ting i bloggen så nei.

Da gjelder straffelovens §249, andre ledd:

§ 249.

1. Straff efter §§ 246 og 247 kommer ikke til anvendelse dersom det føres bevis for beskyldningens sannhet.

2. Selv om det føres sannhetsbevis som nevnt under 1, er beskyldningen straffbar dersom den er fremsatt uten at der var noen aktverdig grunn til det eller dersom den ellers er utilbørlig på grunn av formen eller måten den er fremsatt på eller av andre grunner.

(lovdata.no)

Rettspraksis viser at uttalelser må være særdeles grove og feilaktige for at 247 skal kunne anføres. I en høyesterettssak ble det avgjort at det var akseptabelt at en ung kvinne hevdet hun var utsatt for voldtekt av en navngitt person, og fortalte det til andre. Til tross for at mannen ble frikjent og hun ikke kunne føre sannhetsbevis utover dette.

Nei, hun vil neppe straffes - og i hvert fall ikke få noen stor straff - men hun hadde sikkert fått seg en såpass stor støkk at bloggen sannsynligvis hadde blitt slettet ved en anmeldelse om TS ikke hadde fått ordnet saken allerede.

Skrevet
Da gjelder straffelovens §249, andre ledd:

Jeg foreslår at du titter på rettspraksis rundt injurielovgivningen.

Om jeg hadde vært denne naboen hadde jeg vært lite bekymret, medmindre jeg hadde skrevet noe som var direkte feil.

Skrevet

Å anmelde dette til politiet, ville vært nok et misbruk av politiets tid. Syns du løste det greit jeg. Men har du lært? Ser nesten ikke slik ut...

Hun mente det ikke var helt normalt å henge opp en lapp i oppgangen med en klage til naboene. Det er åpenbart at jeg traff et ømt punkt her. Ved å henge opp denne lappen så var jeg ikke lenger en fremmed, nonym person for henne, men en person hun kunne tillate seg å drite ut på internett.

Det mente hun nok, og det kan jeg være enig i. Om du hadde problemer med henne, hvorfor snakket du ikke med henne om det/la en lapp i postkassen hennes? Måtte du henge henne ut for hele blokka slik du gjorde?

Om noen hadde hatt problemer med meg vedrørende noe jeg gjør som de ønsker jeg skal slutte med, ville jeg foretrekke at de tok det med meg personlig - ikke i en plenumssituasjon der alle naboene kunne lese/høre om det.

Vet ikke hva den opprinnelige saken dreide seg om, men egentlig fikk du vel smake egen medisin her. Du dreit ut henne, hun dreit ut deg.

Skrevet

Jeg foreslår at du leser hele forrige innlegget mitt ;)

Gjest sjokkert
Skrevet
Å anmelde dette til politiet, ville vært nok et misbruk av politiets tid. Syns du løste det greit jeg. Men har du lært? Ser nesten ikke slik ut...

Det mente hun nok, og det kan jeg være enig i. Om du hadde problemer med henne, hvorfor snakket du ikke med henne om det/la en lapp i postkassen hennes? Måtte du henge henne ut for hele blokka slik du gjorde?

Om noen hadde hatt problemer med meg vedrørende noe jeg gjør som de ønsker jeg skal slutte med, ville jeg foretrekke at de tok det med meg personlig - ikke i en plenumssituasjon der alle naboene kunne lese/høre om det.

Vet ikke hva den opprinnelige saken dreide seg om, men egentlig fikk du vel smake egen medisin her. Du dreit ut henne, hun dreit ut deg.

Hvor har du det fra at jeg hengte opp en lapp i oppgangen hvor jeg henvendte meg til denne dama alene? Det var en generell oppfordring til alle i blokka mi. Ingen ble nevnt ved navn. Det gjaldt ikke for bare denne dama, men for flere andre, folk jeg ikke visste hvem var og hvor bodde i huset her. Skulle jeg ha snakket direkte med alle i blokka ville jeg måtte gått fra dør til dør, og det orket jeg ikke med den sosiale angsten min. Jeg har ikke hatt problemer med denne dama, jeg ante ikke engang hvem hun var, før jeg fant ut at hun skriver om meg på internett. Så sånn er det. Jeg har ikke hengt ut noen.

Skrevet (endret)

Om jeg hadde vært denne naboen hadde jeg vært lite bekymret, medmindre jeg hadde skrevet noe som var direkte feil.

Dreier seg vel ikke om injurier, men om personvern og privatlivets fred. Men trådstarter skriver at forholdet er avklart, og da ser jeg ikke hensikten med å kaste bort tiden på en teoretisk utdypning av alle mulige og umulige aspekter av hvordan denne saken muligens kunne ha utviklet seg, når forumet er fullt av folk med reelle problemstillinger. Værsågod neste : )

Endret av Kamikatze
Gjest sjokkert
Skrevet
Jeg er glad for at det løste seg for deg, Trådstarter. Skjønner godt at det blir ekkelt å bo et slikt sted. Og særlig når du sliter med å komme deg utenfor døra i utgangspunktet. Håper du finner et bedre sted å bo. Og at det kan gi deg fine muligheter til å kunne nytte "utelivet" etter dine egne forutsetninger..

Takk! :)

Skrevet
Jeg foreslår at du leser hele forrige innlegget mitt ;)

Ok - og vi kommer frem til at bloggen etter all sannsynlighet ikke rammes av denne loven, ref rettspraksis?

Så å anmelde henne ville være skremselstaktikk for å lure henne til taushet, evnt. et forsøk på å hefte politiet med grunnløse anmeldelser?

Skrevet
Nei, hun vil neppe straffes - og i hvert fall ikke få noen stor straff - men hun hadde sikkert fått seg en såpass stor støkk at bloggen sannsynligvis hadde blitt slettet ved en anmeldelse om TS ikke hadde fått ordnet saken allerede.

Så å anmelde henne ville være skremselstaktikk for å lure henne til taushet, evnt. et forsøk på å hefte politiet med grunnløse anmeldelser?

Prøv å lese innlegget mitt enda en gang. Litt problemer med leseforståelsen?

Nå melder jeg meg ut av diskusjonen, er en smule lei av å gjenta meg selv.

Skrevet
Dette grenser vel til forfølgelse...

jeg tror faktisk jeg ville tatt meg en prat med politiet om det, høre hva de mener om det. Så tatt en prat med damen og fortalt henne hva politiet sier. Det kan jo hende det finnes noe du kan anmelde henne for. Trakassering, kanskje??

Veldig enig dette.

Skrevet
Hvor har du det fra at jeg hengte opp en lapp i oppgangen hvor jeg henvendte meg til denne dama alene? Det var en generell oppfordring til alle i blokka mi. Ingen ble nevnt ved navn. Det gjaldt ikke for bare denne dama, men for flere andre, folk jeg ikke visste hvem var og hvor bodde i huset her. Skulle jeg ha snakket direkte med alle i blokka ville jeg måtte gått fra dør til dør, og det orket jeg ikke med den sosiale angsten min. Jeg har ikke hatt problemer med denne dama, jeg ante ikke engang hvem hun var, før jeg fant ut at hun skriver om meg på internett. Så sånn er det. Jeg har ikke hengt ut noen.

Ok - da misforstod jeg. Trodde det var henne du hadde problemer med. Trodde du skrev noe om at "du visste hvem det var" som irriterte deg, men da tok jeg feil

Skrevet

Har du prøvd å rett og slett snakke med henne?

Konfronter henne med en utskrift av bloggen hennes og sjekk ut saken før du anmelder. Ni av ti slike saker kan løses ved at folk snakker sammen.

PS. Om hun følger med nok til å sjekke ut deg, er hun kanskje ikke så ofte ute av døra selv ...? ;)

Skrevet
Prøv å lese innlegget mitt enda en gang. Litt problemer med leseforståelsen?

Nå melder jeg meg ut av diskusjonen, er en smule lei av å gjenta meg selv.

Skriveevnen din er tydeligvis heller ikke på topp. Like greit du melder deg ut av diskusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...