Kamikatze Skrevet 6. august 2007 #21 Skrevet 6. august 2007 Dersom hun skriver dette slik at du er identifiserbar (for eksempel fornavn og gateaddresse hvor du er den eneste med det fornavnet) begår hun flere lovbrudd. Hun offentliggjør personopplysninger om deg som aldri ville fått godkjenning fra datatilsynet å brukes i et lukket register engang, bryter privatlivets fred, og lov om personvern. Kanskje også noen av usannhetene grenser opp mot trakasseri? Hva jeg ville gjort om jeg var deg: Om mulig lagre nettsidene som de står, og ta i alle fall utskrifter som viser på et bestemt tidspunkt alt som kan forbindes med deg. Altså alle steder du omtales og hintes til, og hvor det står noe som kan identifisere deg. -Skriver hun om deg: "XXX i oppgangen kom hjem med rimiposer klokka..." så må du også sørge for at du får med siden der hun skriver hvor hun selv bor, hvis hun ikke skriver det om deg. Ja, du skjønner. Dette skriver du ut i to-tre eksemplarer. Få to uavhengige ustraffede mennesker til å skrive dagens dato og klokkeslett, samt signatur bakpå hvert ark. Sånn. Nå har du sikret bevis. Sjekk om innboforsikringen din dekker advokathjelp i boligtvist. Kanskje du vil få refundert eventuelle utgifter der. Eventuelt betal for en time. Gå gjerne til jusformidlingen først, eller der de unge advokatstudentene yter fri hjelp, og få dem til å vurdere alle mulige og umulige lovbrudd i denne saken, med lovhenvisninger. Ta dette med til en "orntlig" advokat, å få vedkommende til å sende et krasst brev til dama om att om dette ikke opphører øyeblikkelig, og slettes fra nettet, vil forholdet bli anmeldt etter den og den paragrafen i den og den loven, og det vil bli reist søksmål om oppreisning på så så mange hundretusen kroner (300.000 høres realistisk ut). Du behøver selvsagt ikke følge dette opp videre, men gir i det minste dama morgenkaffen i vrangstrupen når hun åpner posten den dagen. Samme dag som advokaten poster brevet til henne, sender du en kopi av utskriften, med et klagebrev, og kopi av advokatbrevet til borettslagsstyret. Der kan du også ta med støyen i oppgangen som et eget klagepunkt. Gjør dette for å få registrert klager. Da får hun færre og færre sjanser for hver gang hun finner på noen sprell. Men sørg for å sjekke at det du klager på er brudd på borettslagets ordensreglement eller borettslagsvedtektene. Selvsagt risikerer du at dama blir sur på deg, men det har jeg inntrykk at hun er allerede i utgangspunktet, så du håper neppe på noe middagsinvitasjon fra den kanten. Det værste som kan skje er at andre naboer hører om hvor fælt hun behandler deg, og har dette i bakhodet hver gang hun slenger med leppa. Er du heldig, "hevner" hun seg med å skrive noe enda værre, eller å bråke sånn at også andres tålmodighet tar slutt. Jeg vet av erfaring at terskelen for å klage på noen i oppgangen var høy, inntil de fant ut at noen hadde klagd. Da fikk de mot til å slenge seg på, de øvrige naboene. Men vær ikke selv hevngjerrig og ekkel mot henne. DET kan fort bli til ris for egen bak.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #22 Skrevet 6. august 2007 Hvorfor advokat? Det holder da lenge å sikre bevis og gå til politiet og be dem vurdere lovligheten av dette? Evt. kan du be datatilsynet uttale seg. Advokater skal jo ha x tusen kroner bare for å se på saken. Når politiet/datatilsynet har uttalt seg skriver du et brev til damen, med kopi til styret i blokken og datatilsynet og ber henne fjerne den negative omtalen umiddelbart hvis ikke vil det bli politianmeldt.
Paradokset Skrevet 6. august 2007 #23 Skrevet 6. august 2007 Hehe Tror folk må ta en realitychech her. Selvfølgelig er det ikke ulovlig for naboen å skrive om deg i sin egen blogg. Men du må gjerne true henne med injuriesøksmål.
Gjest sjokkert Skrevet 6. august 2007 #24 Skrevet 6. august 2007 Takk for alle tilbakemeldinger og moralsk støtte. Jeg har tatt utskrift av det hun har skrevet om meg, men bare for å kunne ha noe å vise frem til venner og familie. Saken er vel ute av verden nå, etter at jeg opprettet en blogg hvor jeg beskrev situasjonen, hva jeg hadde oppdaget, og rett ut hvor sjofelt og ubehagelig jeg syntes det var. Deretter posta jeg linken til bloggen min i bloggen hennes, og ikke lenge etterpå var beklagelsen på plass. Hun slettet det hun hadde skrevet om meg og unnskyldte seg med å være tåpelig som skrev ting på bloggen sin i frustrasjon. Hun mente det ikke var helt normalt å henge opp en lapp i oppgangen med en klage til naboene. Det er åpenbart at jeg traff et ømt punkt her. Ved å henge opp denne lappen så var jeg ikke lenger en fremmed, nonym person for henne, men en person hun kunne tillate seg å drite ut på internett. Det hadde selvsagt vært fristende å klage til styret her jeg bor, for folk som turer frem på den måten burde få seg en smekk. Selv om vi har skværa opp, så føler jeg det utrolig ubehagelig å vite at dette mennesket registrerer mine turer inn og ut av leiligheten og fører en slags oversikt over hvor ofte jeg er utendørs. Det blir litt for mye for ekkelt. Har faktisk sagt opp leiligheten min idag.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #25 Skrevet 6. august 2007 Skjønner at det er ekkelt at hun registrerer når du kommer og går, men vet du, for at hun skal vite det må hun sitte ved vinduet hele dagen. Dvs at hun ikke beveger seg mye ute selv, og har dermed større "problemer" enn deg.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. august 2007 #26 Skrevet 6. august 2007 (endret) Selv om vi har skværa opp, så føler jeg det utrolig ubehagelig å vite at dette mennesket registrerer mine turer inn og ut av leiligheten og fører en slags oversikt over hvor ofte jeg er utendørs. Det blir litt for mye for ekkelt. Har faktisk sagt opp leiligheten min idag. Jeg forstår deg veldig godt, samtidig mener jeg at et menneske som holder på sånn har det verre enn deg. Ingen liker å bli bevoktet, samtidig er det snålt at man skal ta sånn på vei for en legitim klage om husbråk. Kanskje like greit å flytte derfra. Endret 6. august 2007 av Blondie65
Kamikatze Skrevet 7. august 2007 #27 Skrevet 7. august 2007 Hvorfor advokat?(...) Advokatens brev ville, brukt slik jeg fremstiller det i mitt innlegg, sannsynligvis hatt en så intimiderende effekt, at det kunne gjort en ende på uvesenet, der og da. Her var det kun tale om en brev for husfredens skyld, ikke å prosedere videre. Resten var en oppfordring til å sikre bevis, hvis saken ikke ble avsluttet der. Du har rett i at det å kjøre sak, kan bli dyrt. Og sannsynligvis ikke tilrådelig. Likevel er det viktig å sikre bevis, og skaffe seg en juridisk gunstig plattform, dersom det ikke stopper der. Med en snurt motpart vet man jo aldri, så "bedre føre var". Den andre brukeren her oppe har rett i at det ikke er forbudt å omtale naboer i blogg, heller ikke negativt. Men å registrere menneskers bevegelser og publisdere dette er lovbrudd. Også å publisere visse andre ting som hører privatlivet til, for eksempel hvem hun får besøk av, om hun har høylydt sex og sånn, vil kunne komme under lovens beskyttelse. Jeg er glad for at det løste seg for deg, Trådstarter. Skjønner godt at det blir ekkelt å bo et slikt sted. Og særlig når du sliter med å komme deg utenfor døra i utgangspunktet. Håper du finner et bedre sted å bo. Og at det kan gi deg fine muligheter til å kunne nytte "utelivet" etter dine egne forutsetninger..
Pingse Skrevet 7. august 2007 #28 Skrevet 7. august 2007 Saken er vel ute av verden nå, etter at jeg opprettet en blogg hvor jeg beskrev situasjonen, hva jeg hadde oppdaget, og rett ut hvor sjofelt og ubehagelig jeg syntes det var. Deretter posta jeg linken til bloggen min i bloggen hennes, og ikke lenge etterpå var beklagelsen på plass. Hun slettet det hun hadde skrevet om meg og unnskyldte seg med å være tåpelig som skrev ting på bloggen sin i frustrasjon. Så bra! Sikkert like greit å ta oppgjøret "privat" og ikke blande inn andre parter som advokat og denslags. Det tror jeg kunne blitt både slitsomt og dyrt, og kanskje effekten ville blitt annerledes også. Selv om vi har skværa opp, så føler jeg det utrolig ubehagelig å vite at dette mennesket registrerer mine turer inn og ut av leiligheten og fører en slags oversikt over hvor ofte jeg er utendørs. Det blir litt for mye for ekkelt. Har faktisk sagt opp leiligheten min idag. Oi, huffda. Skjønner at du sliter med sosialangst, men kanskje du skulle tatt tiden litt til hjelp? Kan jo være du hadde klart å legge det bak deg på et vis.
Gjest Pax Skrevet 7. august 2007 #29 Skrevet 7. august 2007 Hehe Tror folk må ta en realitychech her. Selvfølgelig er det ikke ulovlig for naboen å skrive om deg i sin egen blogg. Men du må gjerne true henne med injuriesøksmål. Det spørs hva som har har blitt skrevet i bloggen. Hun kan kanskje annmelde på grunnlag av personlig krenkelse. ( Lov om skadeerstatning, § 3-3, § 3-5 og § 3-6.)
Paradokset Skrevet 7. august 2007 #30 Skrevet 7. august 2007 Det spørs hva som har har blitt skrevet i bloggen. Hun kan kanskje annmelde på grunnlag av personlig krenkelse. ( Lov om skadeerstatning, § 3-3, § 3-5 og § 3-6.) Det er riktig, men slik jeg har forstått det er hun ikke i nærheten av å ha skrevet noe som engang ville vært vurdert som ulovlig. Et nærliggende eksempel er pressen som "overvåker" personer og nærmeste ukritisk skriver hva de har registrert, gjerne med bilder.
Gjest Pax Skrevet 7. august 2007 #31 Skrevet 7. august 2007 (endret) Det er riktig, men slik jeg har forstått det er hun ikke i nærheten av å ha skrevet noe som engang ville vært vurdert som ulovlig. Et nærliggende eksempel er pressen som "overvåker" personer og nærmeste ukritisk skriver hva de har registrert, gjerne med bilder. Hvor ille denne bloggen var, vet jeg ikke. For min del, om jeg hadde blitt sinna nok, hadde jeg anmeldt det. Pressen gjør helt klart sine overtramp, men da kan man klage inn til pfu. Selv om man nok ikke gidder det i lengden, om det har blitt skrevet mye. Endret 7. august 2007 av Pax
Paradokset Skrevet 7. august 2007 #32 Skrevet 7. august 2007 Tja. Hun skriver: "Jo, en blogg hvor en av kvinnene i blokka her skriver om meg, hva hun synes om meg, når jeg kommer og går, og generelt ganske tåpelige karakteristikker hvor hun tydeligvis har dannet seg et bilde av hvordan jeg er som menneske." Pressen har sitt på det tørre i forhold til PFU om de overvåker noen i det offentlige rom. De kan videre gjerne spekulere om personens karakter og psyke - så lenge det fremgår at det er spekulasjoner. Hun må gjerne anmelde, men det er sannsynligvis bare å kaste bort politiets tid(som sikkert har nok å gjøre fra før)
Gjest Pax Skrevet 7. august 2007 #33 Skrevet 7. august 2007 (endret) Tja. Hun skriver: "Jo, en blogg hvor en av kvinnene i blokka her skriver om meg, hva hun synes om meg, når jeg kommer og går, og generelt ganske tåpelige karakteristikker hvor hun tydeligvis har dannet seg et bilde av hvordan jeg er som menneske." I mine ører høres dette ut som en personlig krenkelse. Men jeg har ikke lest bloggen, så det blir vanskelig å uttale seg om. Pressen har sitt på det tørre i forhold til PFU om de overvåker noen i det offentlige rom. De kan videre gjerne spekulere om personens karakter og psyke - så lenge det fremgår at det er spekulasjoner. Jepp, og noen ganger tøyes grensene for hva som er offentlig rom og personspekuleringene går for langt. Hun må gjerne anmelde, men det er sannsynligvis bare å kaste bort politiets tid(som sikkert har nok å gjøre fra før) Sannsynligvis fører ikke anmeldelsen noen vei, men forhåpenltigvis ville det skremme nabodamen, og TS får gitt tydelig beskjed om hva hun mener om saken. Endret 7. august 2007 av Pax
Gjest Reven Skrevet 7. august 2007 #34 Skrevet 7. august 2007 Saken er vel ute av verden nå, etter at jeg opprettet en blogg hvor jeg beskrev situasjonen, hva jeg hadde oppdaget, og rett ut hvor sjofelt og ubehagelig jeg syntes det var. Ved å sjofel mot henne fikk du henne til å slutte å være sjofel mot deg. [ironi]Kjempelurt! [/ironi]
Paradokset Skrevet 7. august 2007 #35 Skrevet 7. august 2007 Sannsynligvis fører ikke anmeldelsen noen vei, men forhåpenltigvis ville det skremme nabodamen, og TS får gitt tydelig beskjed om hva hun mener om saken. Ja, det er mulig. For min egen del synes jeg det er viktig at man fortsatt har lov til å offentlig kalle naboen sin for en idiot - uten at man skal kunne tvinges til taushet av den grunn.
Gjest Pax Skrevet 7. august 2007 #36 Skrevet 7. august 2007 Ja, det er mulig. For min egen del synes jeg det er viktig at man fortsatt har lov til å offentlig kalle naboen sin for en idiot - uten at man skal kunne tvinges til taushet av den grunn. Det er lov å kalle naboen sin for idiot - men det finnes grader av offentlighet. Å beklage seg til en eller annen er jo en ting, men å lage en hat-blogg...? :klø: Det er mobbing og offentlig ydmykelse, og det er ikke greit.
Paradokset Skrevet 7. august 2007 #37 Skrevet 7. august 2007 Det er mobbing og offentlig ydmykelse, og det er ikke greit. Kan vi ikke få lov til å ha litt offentlig ydmykelse en gang nå?
Gjest Pax Skrevet 7. august 2007 #38 Skrevet 7. august 2007 Kan vi ikke få lov til å ha litt offentlig ydmykelse en gang nå? Nei, bare privat.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #39 Skrevet 7. august 2007 Tja. Hun skriver: "Jo, en blogg hvor en av kvinnene i blokka her skriver om meg, hva hun synes om meg, når jeg kommer og går, og generelt ganske tåpelige karakteristikker hvor hun tydeligvis har dannet seg et bilde av hvordan jeg er som menneske." Vil ikke sånne uttalelser falle under straffelovens §247? § 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. (sitat lovdata.no)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå