Gjest lettere sjokkert.. Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Ok, for å gjøre en lang historie kort så klaget jeg for noen måneder siden på bråk i blokka jeg bor i. Hengte opp en lapp i trappeoppgangen med en generell oppfordring til å ta hensyn til naboer mht. bråking. Ordlyden var kanskje litt krass, da jeg var oppgitt over noe som har foregått i lang tid, men jeg synes ingen burde bli vonbroten av at folk etterspør nogenlunde ro i trappegangene i en blokk. Så til saken.. En kamerat av meg googlet navnet og tlfnummeret mitt for å finne adressen min. Og hva mer finner han? Jo, en blogg hvor en av kvinnene i blokka her skriver om meg, hva hun synes om meg, når jeg kommer og går, og generelt ganske tåpelige karakteristikker hvor hun tydeligvis har dannet seg et bilde av hvordan jeg er som menneske. Jeg har aldri snakket med denne personen, ei heller aldri gjort noe ovenfor henne som tilsier at hun har rett til å dømme meg. Jeg har akkurat vært inne på bloggen hennes og ser at hun altså registrerer når jeg kommer og går, osv. Det gjorde meg ganske forlegen, da jeg har sosial fobi og derfor ikke er så mye utendørs som jeg skulle ønske. Hun har iallefall registrert at jeg liker å være ute når det er fint vær, for hun skriver "NN går bare ut av huset når det er over 20 grader". Jeg synes dette er nokså guffent, men samtidig litt komisk. Hun har altså lagt meg for hat, eller gjort meg til et slags mobbeobjekt her i blokka. Vi har ytringsfrihet her i landet og hun får nå egentlig bare holde på. Men hva synes dere andre om denne atferden? Hadde dere trivdes med en nabo som holdt på slik?
Pingse Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Grøss og gru! Jeg hadde aldri godtatt at noen skrev om meg på den måten i en blogg på internett! Ytringsfrihet eller ei, dette kan vel egentlig karakteriseres som ren hets. Hun må jo ha lagt ut ditt hele og fulle navn også da, i og med at kameraten din fant deg så lett? Ikke så greit vite hva man skal gjøre. Er det mulig å kommentere innleggene på bloggen hennes? Kanskje du skulle begynne med å legge inn en anonym kommentar hvor du ber henne tenke over om det hun holder på med egentlig er lovlig?
Gjest Elastica Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 (endret) Jeg antar hun skriver om deg ved fullt navn, siden kameraten din fant dette ved et google-navnsøk... Jeg hadde bedt henne til helvete om å stoppe uthenging ved navn på nett umiddelbart. Og truet med injuriesøksmål. Ærlig talt, det går ikke an. Det går an å ha en viss bluferdighet selv om man skriver morsomme ting om naboene i bloggen sin. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å holde på sånn. Noe helt annet hadde vært om hun ikke hadde nevnt navn. Endret 5. august 2007 av Elastica
Rainbow Brite Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Det finnes så mange rare folk! At de ikke bruker tiden sin på viktigere ting.. :klø: Hadde en gal nabodame rett ved siden av her, som smugtittet på meg gjennom dørsprekken med verdens mest dramatiske uttrykk hver gang jeg kom og gikk. Heldigvis har hun flyttet.. Gale kjerring... Hadde noen navngitt meg i en blogg på den måten.. Hmm.. Kanskje skrive et innlegg i bloggen hennes, hvor du skriver: "Skjønner akk hvordan du har det, her i blokken bor det en klin gærn dame, som skriver blogg om de andre naboene, som hun faktisk ikke kjenner. Stakar dame, hun kan ikke ha mye til liv. Jeg heter forresten det samme som personen i innlegget ditt, kanskje du er sladrekjerringen som bor her? Det hadde vært en morsom tilfeldighet, synes du ikke? Spesielt fordi vi ikke kjenner hverandre, og det ikke finnes noen mulighet for at du kan vite noe som helst om hvordan jeg er som person, annet enn at jeg liker sol. Men sånn er det selvfølgelig ikke, jeg lever nemlig i den tro at alle jeg bor i blokk med er godt nok oppdratt til å vite bedre enn å drive med ryktemakeri. Ikke greit med disse rare naboene, hva?" Eller begynn å klippe ut bilder av stygge damer i kataloger og send de anonymt til henne i posten!
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Dette grenser vel til forfølgelse... jeg tror faktisk jeg ville tatt meg en prat med politiet om det, høre hva de mener om det. Så tatt en prat med damen og fortalt henne hva politiet sier. Det kan jo hende det finnes noe du kan anmelde henne for. Trakassering, kanskje??
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Ta en prat med en advokat. Dette kan anmeldes. Anmeld henne eller flytt.
Gjest sjokkert Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Det nevnes bare fornavn, jeg ser at bloggen hennes dukker opp når man søker på fornavnet mitt + adressen min, fordi hun oppgir adressen sin på denne siden, og i og med at vi deler adresse så.. Det er jo ikke så ille siden fullt navn ikke blir dratt inn i dette her, men likevel. Sårende og sjokkerende. Jeg synes ikke det hun skriver er særlig morsomt, dette dreier seg ikke om en nabo som generelt kommenterer naboenes pek og påfunn. Jeg synes hun har en ganske nedsettende tone om meg som menneske, til tross for at hun overhodet ikke kjenner meg. Jeg får vel bare leve med disse spekulasjonene hennes. Er mest fristet til å konfrontere henne på et eller annet vis, men vet ikke om det er verdt det. Det blir jo desto vanskeligere for meg å kvitte meg med den sosiale fobien så lenge jeg bor i denne blokka iallefall, med en psyko nabodame som hiver seg over pc'n for å blogge om det, så fort jeg beveger meg ut av døra.
Gjest Elastica Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Jeg får vel bare leve med disse spekulasjonene hennes. Er mest fristet til å konfrontere henne på et eller annet vis, men vet ikke om det er verdt det. Det blir jo desto vanskeligere for meg å kvitte meg med den sosiale fobien så lenge jeg bor i denne blokka iallefall, med en psyko nabodame som hiver seg over pc'n for å blogge om det, så fort jeg beveger meg ut av døra. Jeg ville absolutt konfrontert henne. Du kan gjøre det enkelt ved å sende henne et brev. Jeg synes ikke dette går an, selv om hun bare bruker fornavn.
Dru Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 Ta utskrift av bloggen og marker de delene som dreier seg om deg. Gå til styret med det, og si at du ikke føler deg komfortabel i ditt eget hjem, så lenge du vet at noen overvåker deg. Jeg tror også Jeg ville lagt en utskrift i postkassen hennes. Sånn for syns skyld. Så får hun iallfall vite at du vet.
Trampe Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 Enig med Druscilla. Gå til styret. Jeg hadde blitt fly forbanna, og ville ikke latt henne holde på sånn. Det er ikke lovlig.
Wildy Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 Jeg tror kanskje at denne dama trenger en grundig realitetsorientering om hva man kan tillate seg å gjør og ikke. Jeg hadde tatt utskrift av bloggen og tatt kontakt med politiet. Det er jo helt hårreisende at noen kan få seg til å gjøre slikt, men det viser kasnkje hvor lite endel skjønner av normal folkeskikk og nettvett.
Gjest Fakse ii Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 Jeg vil tro hun følte seg truffet av ditt oppslag om bråk, det er lett å reagere med sinne mot den kommentaren kommer fra når man føler seg tatt på fersken. Hun vet at du hadde rett, og hun har derfor ingen argumenter å svare deg med, så for å få utløp for sin iritasjon tar hun det ut på denne måten i stede. Jeg vil tro hun gjør det hun gjør kun fordi hun tror at det kun er hennes venner og bekjente som ser det hun skriver, og at hun vil bli for flau til å fortsette dersom hun vet at hun er observert. Legg igjen en kommentar i bloggen hennes selv, eller få din venn til å gjøre det om du synes det blir for vanskelig. Det trenger ikke å være mye, og du tjener sikkert på å holde det på et høflig nivå i stede for å synke ned på hennes nivå. Lykke til
mysan Skrevet 5. august 2007 #13 Skrevet 5. august 2007 Vennen din søkte på navn og telefonnummer til deg for å finne adressen din, og da fant han bloggen hvor denne damen har skrevet fornavnet ditt og sin egen adresse, som altså er felles adresse? Fortsatte han å google etter at han hadde funnet adressen din da, siden google satte disse to i forbindelse med hverandre og kom opp med denne bloggen? Jada, det blir litt på siden av debatten forøvrig. Hvis det du sier er sant, så gå til politiet med det. Hun forteller jo gaske tydelig i bloggen sin hvem du er, selv om hun bare nevner deg ved fornavn.
Gjest Lady M Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Hva med å ta utskrift fra bloggen, ringe på hos dama, steppe inn og konfrontere henne direkte med det? Opplyse henne om hvor frekt det er, nevne at det er trakassering og hvis hun ikke sletter bloggen, melder du det til styret eller politiet. Jeg har mere sansen for åpne kort, en sniking omkring i gangene med lapper og brev. Jeg er sikker på at du klarer det fint, du er jo i din fulle rett. Få med deg en venn som kan være sammen med deg imens.
Gjest sjokkert Skrevet 5. august 2007 #15 Skrevet 5. august 2007 Vennen din søkte på navn og telefonnummer til deg for å finne adressen din, og da fant han bloggen hvor denne damen har skrevet fornavnet ditt og sin egen adresse, som altså er felles adresse? Fortsatte han å google etter at han hadde funnet adressen din da, siden google satte disse to i forbindelse med hverandre og kom opp med denne bloggen? Jada, det blir litt på siden av debatten forøvrig. Hvis det du sier er sant, så gå til politiet med det. Hun forteller jo gaske tydelig i bloggen sin hvem du er, selv om hun bare nevner deg ved fornavn. Bare for å ha det på det rene, jeg skrev feil i hovedinnlegget mitt. Han søkte etter navn og adresse, for å finne det nye mobilnummeret mitt. Du kan i enkelte tilfeller finne folk ved å bare skrive fornavn + gatenavn hos Google. Da dukket riktignok ikke en link til mobilnummeret mitt opp, men en link til denne dama sin blogg.. Dermed kan alle som søker etter meg på denne måten få tilgang til denne vilt fremmede personens meninger om meg.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 Siker på at dette er sant, da? Nå googlet jeg deler av setningen du refererte til at hun hadde skrevet, men fant den ikke :D
Wildy Skrevet 5. august 2007 #17 Skrevet 5. august 2007 Og det er utrolig hva som kan dukke opp ved å goggle ting som navn+skole,navn + arbeidsplass, navn + bydel osv osv.... har gjort noen søk på meg selv her og ble en smule overasket over hvor mange steder jeg er nevnt. Bare ved å søke på fornavn og ord fra hobbyer som jeg driver med kom jeg faktisk fram til blogger hvor jeg er nevnt. Så jeg har ingen problemer med å tro at det er mulig å finne fram til en blogg på denne måten.
Gjest Peachbud Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 Si til henne at hun skal slutte å skrive om deg. Ev. skriv et humoristisk innlegg i bloggen hennes.
Gjest sjokkert Skrevet 5. august 2007 #19 Skrevet 5. august 2007 Siker på at dette er sant, da? Nå googlet jeg deler av setningen du refererte til at hun hadde skrevet, men fant den ikke :D Hvorfor skulle jeg sitere noe ordrett fra bloggen hennes når jeg vet at det da er mulig for alle her inne og finne fram til identiteten min? Det jeg refererte til var langt ifra slik hun skrev det, men meningen var akkurat den samme. Jeg tror jeg velger å skrive et brev for å informere om at hun er avslørt. Kanskje det var meningen hennes hele tiden, at hun ønsket at jeg skulle oppdage det hun har skrevet om meg. Som en eller annen payback for at jeg var så frekk å klaget på litt bråk..
Frigg Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 Hva med å ta utskrift fra bloggen, ringe på hos dama, steppe inn og konfrontere henne direkte med det? Opplyse henne om hvor frekt det er, nevne at det er trakassering og hvis hun ikke sletter bloggen, melder du det til styret eller politiet. Helt enig med deg. Jeg ville ha konfrontert henne med det og hvis hun ikke vil gjøre noe med det så hadde jeg gått til politiet og rett og slett anmeldt det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå