Gå til innhold

Hvordan skal jeg reagere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg befinner meg i en trasig situasjon. Min samboer og jeg har en sønn på 5 mnd. Vi bor på en liten plass, og familen hans er ganske stor her. Min samboer er en flott far, vi har hus og jobber her. Nå har jeg nettopp funnet ut at broren til min samboer lever av å selge narkotika. Dette i rimelig stor skala. Jeg fikk sjokk, og min samboer er selvfølgelig helt utafor. Resten av familien vet ikke noe. Familien her har hatt en del problemer med forskjellig. Alle er mest opptatt av seg og sitt, ingen en spesielt sterke resurspersoner for min sønn. Jeg ønsker å være der og støtte min samboer nå, samtidig vil jeg bare ta min sønn og flytte hjem dit mine foreldre bor(en annen bygd). Jeg orker ikke tanken på at min sønn skal vokse opp i alt rotet denne familien befinner seg i, ønsker ikke at alle her skal vite hvem han er og hva onkelen driver med. Orker ikke at onkelen skal komme hjem hit på besøk og "være en del av oss". Min sønn og jeg skal IKKE assosieres med onkelens aktiviteter! Jeg kan med hånden på hjertet si at min sønn vil få sterkere og mer resurssterke forbilder om jeg flytter, her går barna i familien litt for "lut og kaldt vann". Besteforeldrene er skilt og mer opptatt av å se på tv, og pleie sin sosiale angst, enn å gjøre ting med barnebarna. Onkelen ruser seg og selger dop, og søskerbarna begynner å slite selv med diverse sosiale problemer. Jeg er livredd for at dette miljøet skal ha negativ innvirkning på mitt barn, og at jeg ikke skal greie å skjerme han. Hva i alle dager gjør jeg? Jeg ønsker ett trygt opppvekst miljø med sunne verdier og en familie som kan ta han med på aktiviteter og skape gode holdninger. Det kommer ikke til å skje her, det er helt sikkert! Her er familien skikkelig skakk - kjørt og de har ikke for vane å gjøre koselige ting sammen. Skiturer, fjellturer, gå på lekeplassen og div blir ikke gjort av besteforeldre i denne familien. Her sitter de inne og røyker, sover til langt på dag og beveger seg knapt utendørs. Min samboer er den eneste som er "normal". Hva gjør jeg da? Vet at ting ikke kommer til å bli bedre. Heller omvendt...

Min samboer ser at dette ikke er helt normalt, men han har jo vokst opp med denne klanen, så han ser ikke like alvorlig på dette som meg, Våre familier er som dag og natt kan man si.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt din fortvilelse. Nå er jo sønnen din "bare" 5 mndr ennå, og får nok ikke med seg så veldig mye av disse tingene ennå.

Jeg syns du skal ta en alvorlig samtale med samboeren din og prøve å få han til å flytte sammen med deg. Jeg syns ikke du bare skal ta sønnen din og dra alene. Forbered deg med å skrive opp alle fordeler og ulemper ved å bli boende, ved å flytte, undersøk jobbmarkedet, boligmarkedet i nærheten av dit du/dere vil flytte.

Vær veldig imøtekommende mot din samboer og forklar at du skjønner hans fortvilelse oppi dette, men at dere nå tross alt har et barn og ta hensyn til.

Et annet alternativ er jo å gi svogeren din klar beskjed om at du vet hva han driver med, og så lenge han driver med slike aktiviteter så er han ikke velkommen hjemme hos dere. Dersom han velger narkotikahandel foran sin egen familie, vil jo også din samboer se hva det betyr,

Skrevet

Jeg tror nok det kan være lurt å flytte vekk derfra og vekk fra broren til samboeren din.

Er han ofte hos dere, kan dere faktisk risikere at politiet dukker opp for å foreta razzia hos dere når de får ham i søkelyset, etter å ha raidet hans eget hjem. Og DET ønsker du ikke, det kan jeg love deg. Da kommer de uniformert i bil, og med bikkje så alle rundt vet hva som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...