treningsjenta Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 lille babyn min skal kastreres til uka. oppdretteren satte som krav at jeg kastrerer han, og mente at han ville få det mye bedre da. han er rasekatt og innekatt. men synes det er litt skummelt jeg da. de sier at rasen er veldig var for narkose og at det aldri er risikofritt... hønemor meg blir litt nervøs da ja..
Gjest vet Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Det behøver du slett ikke være bekymret for. Det er en ukomplisert operasjon som tar ca 15-20 min. Katten legges ikke i narkose, inngrepet gjøres med sedativa og lokalbedøvelse. Det er alltid en liten risiko for komplikasjoner, men jeg har aldri vært borti komplikajoner etter kastrering av hannkatt. Og jeg har etterhvert kastrert noen hundre:) Dette går nok helt fint.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Hvilken rase er det? ble nysgjerrig. Tipper det er en hellig birma, det er den rasen som er litt var for narkose/bedøvelse. Men hør på veterinæren som har skrevet her: kastrering er nå blitt så vanlig i Norge at det er et rent rutineinngrep. Når du henter han hos veterinæren ettter han har blitt kastrert vil han kanskje være litt døsig resten av dagen. Viktig da å holde han på avgrenset plass og ikke gi han mat/vann før han er våken nok til at han ikke sovner i vannskålen osv (alt dette vil du få veiliedning av veterinæren). Og katten får det mye bedre etter han er kastrert: han slipper å gå rundt stressa og kåt inne i en leilighet uten å få muligheten til å parre seg. Det beste er derfor å fjerne hormonproduksjonen så fjernes hele trangen til å fly etter damer! Ved å kastrere katten din er du en ansvarlig katteeier, hadde alle bare vært som deg!
Arkana Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Det kommer til å gå helt fint. Jeg syntes også det var fælt da vi kastrerte Emmelina i fjor. Særlig siden den eldste katten vår hadde fått operert ut en tann noen mnd før og var rimelig dårlig etter narkosen et par dager. Men, det gikk over all forventning. Allerede da vi hentet henne var hun lys våken og romsterte i buret. Dyrlegen snakket om ro og hvile, men det hørte ikke Emmelina på. Hun slikket av seg plasteret allerede dagen etter (og lot heldigvis selve såret være i fred) og var høyt og lavt med en gang, uten det minste tegn til å være plaget av det som skjedde. De tåler mye disse små.
Gjest Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Så lenge det er hannkatter så er det ikke noe problem i heletatt. Var med mine to inn og det tok toppen 30 minutter. Bedøvde mine siden de er litt engstelige og ivrige av seg. Etter fem minutter var det barbering, kutting opp, ordne litt og sy igjen. Var der under hele inngrepet og.
Silvert Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Klinikken jeg brukte da jeg kastrerte begge mine hannkatter, hadde en veldig grei ordning når det gjaldt kastrering. Du leverte inn katten om morgenen og hentet den om ettermiddagen. Da ble katten holdt under overvåking mens den våknet. Den ble holdt i ett passe stort bur slik at den ikke hadde noe å hoppe opp på eller falle ned fra mens den fortsatt var i ørska. For meg (og kattene) fungerte dette veldig greit. Ellers hadde jeg nok sittet på på baderomsgulvet med han og nistirret på han for å være sikker på at han fortsatt levde Er nok litt (mye!) hønemor...
Gjest Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Mine fikk en åpvåkningssprøyte. Min gamle katt fikk ikke dette og brukte nesten hele dagen på og våkne, mens de jeg har nå brukte vel 2-3 timer før de var seg selv igjen. Såklart, balansen var dårlig men ellers var de nogenlunde klare.
treningsjenta Skrevet 7. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2007 da er det gjort. men huff han er så neddopa at det er vondt å se på. men allikevel s¨å vil han gjerne gå litt rundt, hoppe opp på tinga sine og spise mat. MEN han sleiker på såret! regna med at han ville vaske litt, men han sleiker hele tiden, til tross for at han er litt neddopa. håper det kan bedre seg når han kvikner til.. huff vondt av lillebabyn min...
Gjest Frøken Titt Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 (endret) Tipper det er en hellig birma, det er den rasen som er litt var for narkose/bedøvelse. Er de? Jeg har en, og hun skal kastreres om cirka to måneder. Vel, dyrlegene er forhåpentligvis klare over at den rasen er det. Jeg har en hunnkatt. Bruker ikke de panty etter sterilisering? Endret 8. august 2007 av Frøken Titt
Lurvina Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 da er det gjort. men huff han er så neddopa at det er vondt å se på. men allikevel s¨å vil han gjerne gå litt rundt, hoppe opp på tinga sine og spise mat. MEN han sleiker på såret! regna med at han ville vaske litt, men han sleiker hele tiden, til tross for at han er litt neddopa. håper det kan bedre seg når han kvikner til.. huff vondt av lillebabyn min... Sånn er det med katter, de skjønner ikke sitt eget beste, bare slikker og slikker på såret Katta mi slikket på et sår han hadde på foten som han fikk sydd, måtte prøve å distrahere han da han gjorde det, og limte på ny plaster. Han sluttet da vi dyppet foten hans i grønnsåpevann for å rense den, men det er vel vanskelig å få til det samme når han slikker på kastraksjons-såret. Nei, jeg har ikke så veldig brae tips, får spørre dyrlegen, kanskje han /hun vet om noe lurt.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 Sånn er det med katter, de skjønner ikke sitt eget beste, bare slikker og slikker på såret Katta mi slikket på et sår han hadde på foten som han fikk sydd, måtte prøve å distrahere han da han gjorde det, og limte på ny plaster. Han sluttet da vi dyppet foten hans i grønnsåpevann for å rense den, men det er vel vanskelig å få til det samme når han slikker på kastraksjons-såret. Nei, jeg har ikke så veldig brae tips, får spørre dyrlegen, kanskje han /hun vet om noe lurt. Krage ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå