Gå til innhold

Hva gjør dere med

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestemor
Skrevet

Hva gjøre dere med potensiellt roteting som aviser/blader/reklame? Jeg ønsker å være med på å ta vare på miljøet, og vil resirkulere. Vi bor et stykke fra miljøstasjonen, sånn at det er praktisk å samle opp ndel før vi leverer. Men hvor/hvordan skal jeg lagre det i mellomtiden?

Jeg hater rot, og orker ikke ha f.eks en stygg eske stående på kjøkkengulvet. Og å bruke en hel skuff eller et helt skap på kjøkkenet til formålet synes jeg ikke jeg har plass til. Vi har en bod, men den er upraktisk plassert i forhold til hvor i huset papirhaugen oppstår, og dessuten liten og trang. Forslag?

En annen ting: lapper barna har med fra skolen/fritidsaktiviteter. Disse lappene inneholder gjerne info man vil ta vare på en stund, f.eks om et arrangement hvor man skal bidra, og oppgavene er listet opp på lappen. Jeg har gitt opp magneter på kjøleskapet, både fordi jeg synes det ser stygt og rotete ut, og fordi det rett og slett ikke er plass. Oppslagstavle synes jeg er stygt.

Jeg trenger et tips til en oversiktelig, bortgjemt oppbevaringsmulighet for alle lappene!

Håper noen orker å svare meg :tommel:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Til aviser har jeg et stativ som samler avisene på en veldig ryddig måte. Den står på benken, og jeg tømmer den et par ganger i uka. Sekken med aviser står i uthuset, og den hentes av renovasjonen to ganger i måneden.

Etter å ha gitt opp "bunke-med-viktige-papirer" på benken, har jeg gått til innkjøp av en dokumentsamler fra Ikea, som står på den ene enden av kjøkkenbenken. Her har mannen og jeg hver vår hylle, og en felles til ungenes ting. Da ser det straks litt ryddigere ut.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dagens aviser og reklame går i søpla med ein gong vi har lese det. Har ei bøtte i skåpet som er til papir. Papirdunken vert henta av bossbilen ein gong i månaden. Aviser går i våtorganisk avfall. Har ei grei sortering av dette i kjøkenskåpet.

Diverse skriv frå skule og barnehage heng eg opp på innsida av kjøkenskåpet. Dette er veldig oversikteleg og fungerer veldig fint for vår familie.

Skrevet

Har dere ikke kildesortering der du bor? Kommer ikke søppelbilen og tømmer søppeldunken deres?

Aviser og reklamer går rett i søpla etter at de er lest. Vi samler alt i en kasse, med rød pose for aviser og lettkartong fra kommunens søppelsorteringsanlegg. Den har vi på vaskerommet.

Synes ikke det er så langt å gå, tar det med meg når jeg skal dit likevel.

Vi benytter både oppslagstavle, kjøleskap og skapdører til beskjeder, synes ikke det gjør noe. Det er en del av vårt aktive liv. men de kastes så snart de er uaktuelle.

Be skolen og barnehagen om å sende beskjedene til deg på mail. Det sparer de penger på og foreldrene slipper alt papiret.

Gjest Madden
Skrevet

Alt av papir går først i pappeske på kjøkkenet, som tømmes 1 gang i uka. Hovedoppbevaringen har vi i uthuset (der står det to sekkestativ med papirinnsamling som leveres 1 gang i mnd.)

Alt av beskjeder og lapper henger på kjøleskapet nå, men tenker som du at det er fryktelig rotete, så jeg tenker å gå kjøpe en "hylle" med bur til meg og mannen som disse kan oppbevares i så lenge det er behov for dem.

Skrevet
lapper barna har med fra skolen/fritidsaktiviteter.

Jeg fører det inn på kalenderen på pc'n, da har jeg alt på en oversiktlig plass.

Har dessuten fått SFO til å maile info, så nå sender de mail til de fleste foreldrene, og kun de som ønsker får lapper (miljøvennlig, sant?). Mailene kopierer jeg og limer inn på riktig dato i kalenderen, da står all info der.

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

I kjøkkenbenken har jeg en papirpose stående sammen med bøtta for matavfall, restavfall og plastposen til plastavfall.

Papirposen bæres ut i boden når den er full- og kjøres bort "ved anleding". Det samme gjelder plastavfall (bortsett fra at denne blir hentet da)

Matavfallsdunken (altså den ute) blir tømt to ganger i mnd. Plast og restavfall blir tømt/hentet annehver gang ved tømming av matavfall.

"Forhandler" med huseier for at vi skal spleise på papirdunk (slik at den blir tømt av reovasjonsselskapet en gang i mnd.) Vi bor et godt stykke unna "småsamleren".

Skole/sfo (barnehage frem til nå)-papirer samler jeg i perm. I tillegg scanner jeg disse og mailer til pappaen- så lagere jo egentlig dobbelt...

Endret av prestekrage

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...