Gå til innhold

Sminke

Anbefalte innlegg

Gjest Jåledama
Skrevet

Skal dere sminke dere selv på bryllupsdagen eller lar dere andre ta seg av det? Hvor mye koster det å la frisøren gjøre det (og er det trygt å la en frisør gjøre det?)?

Har dere en mening om hvilke farger dere vil bruke og hvor mye sminke dere vil bruke denne dagen?

Og til slutt - kan noen tipse meg om en superduper vannfast mascara? Har ikke brukt vannfast før, og kjenner ikke til noen gode...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag sminkade mig själv på bröllopsdagen. Aldrig att jag skulle låtit någon annan kladda färg i mitt ansikte. Jag övade på brudsminkningen hemma några gånger för att testa och öva.

Jag hade underlagscreme och bruncreme med färg (samma som vanliga dagar).

De två ögonskuggor jag använde var specialköpta för dagen (och lite dyra), en vit/beige/cremefärg som underlag och en grön färg över ögongloben. Jag gick till ett stort varuhus med makeupdiskar och frågade om råd, sa vad jag skulle ha det till och fick bar hjälp.

Jag hade lite tunn mörkbrun kajal och mörkbrun maskara. Samma som vanliga dagar. När man är så ljus som jag blir det för skarpa kontraster med svart.

Läpppenna och Läppstift använde jag ett av mina vanliga set, i ljus färg (bronze). De visste jag att jag trivdes i.

Lite rouge på kinderna och ett tunnt lager puder. (mitt vanliga)

Det kändes som JAG som gifte mig, lite nytt och extra på ögonen, en ljus upplyftande färg (absolut ingen nattklubbssminkning). Se vår bröllopssida.

En del brudar är jättefint sminkade av sin frisör men det är inte riktigt "rätt" i färger mot hur bruden brukar se ut. Andra blir bra. Jag ville inte chansa, och ville ha de produkter jag och min hud är van vid.

Skrevet

Og til slutt - kan noen tipse meg om en superduper vannfast mascara? Har ikke brukt vannfast før, og kjenner ikke til noen gode...

Jeg sminket meg hos frisøren, men gav henne beskjed om at jeg ikke ville ha mye sminke. Prisen på sminkingen var inkludert i brudepyntingen. Dette var det timepris på.

Når det gjelder Mascara anbefaler jeg på det sterkeste Kanebo 38°C. (Ved søk finner du masse info om denne her på KG.) Brukte denne under vårt bryllup, og den er mildt sagt helt suveren!

Skrevet

Jeg skal få det gjort der jeg skal få satt opp håret. Mest for å slippe å stresse med det selv, og for å bli litt ekstra skjemt bort på en spesiell dag. Det koster vel 600 eller noe slikt. Ser for meg en avslappende morgen hvor jeg drikker en latte og mumser en croissant og skravler med forloveden min mens damene fikser meg opp! Jeg har tenkt å ta med et bilde av meg selv slik jeg pleier å sminke meg for å sikre at jeg ikke fremstår som en fremmed (tenk om han ikke kjente meg igjen i kirka og sa nei!?)

Forøvrig enig med forrige taler; Kanebo sin 38 mascara er dødsbra - vannfast inntil 38 varmegrader, men lar seg vaske bort i vanlig vann hvis det er varmere enn 38. Fatter ikke hvordan de har fått det til, men den sitter altså som støpt inntil temperaturen blir for høy, samme hva du utsetter den for av tårer, sminkefjerner osv.

Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på hvor man bor og hvor man får sminket seg. Jeg var i kontakt med Gimle Speiz i Oslo og de skulle ha 1500,- for brudesminking inkl 1 prøvetime.

Absolutt ikke verdt pengene sine, så hvis det er like dyrt overalt sminker jeg meg selv. :wink:

Gjest Jåledama
Skrevet

WHAT?!?!?! 1500 for å få på noe sminke??? :o Det synes jeg var helt horribelt faktisk.

Jeg hadde selv tenkt å gå til Gimle Speiz å kjøpe ny sminke og gjøre det selv. Hadde tenkt til å kjøpe sminken der fordi jeg har hørt at de er veldig flinke i faget sitt, men kanskje de ikke vil gi så mange råd om de kan tjene så mye på å gjøre jobben selv? :-?

Skrevet
WHAT?!?!?! 1500 for å få på noe sminke??? :o Det synes jeg var helt horribelt faktisk.

Jeg hadde selv tenkt å gå til Gimle Speiz å kjøpe ny sminke og gjøre det selv. Hadde tenkt til å kjøpe sminken der fordi jeg har hørt at de er veldig flinke i faget sitt, men kanskje de ikke vil gi så mange råd om de kan tjene så mye på å gjøre jobben selv? :-?

Gå och fråga, säg att du ska gifta dig på en annan ort (ljug?). Jag skulle ju gifta mig i Norge men var tvungen att fråga i butiker hemma om både smink, hår och blommor. Om du genast säger att du inte ska vara i Oslo så märker du om de är intresserade eller inte, är de inte intresserade så gå någon annanstanns!

Gjest Jåledama
Skrevet

Lurt, Furstina! Jeg kan selvsagt lyve :D . Synd at det skal være sånn da, men...

Er fortsatt sjokkert over at noen kan ta 1500 kr. for å legge på litt sminke altså, for den prisen skulle jeg hatt med meg sminken de brukte hjem også!

Skrevet

Jeg skal sminkes hos frisøren som skal pynte meg. Jeg bruker ikke så mye sminke til vanlig, og er ikke så flink til det. Så jeg synest det er greit å få noen til å gjøre det som kan det. Men jeg har selvsagt bestemte meninger om hvordan jeg vil ha det. Det skal være mest mulig naturlig.

Jeg skal betale kr 1500-1800 for hele greia. Synest ikke det er så ille.

Skrevet

I følge kjærsten min får jeg ikke lov til å sminke meg i det hele tatt! Han har ett eller annet veldig i mot sminke (selv om jeg ikke bruker mye i det hele tatt), og da jeg ymtet frampå om at det også må med i et bryllupsbudsjett, så han på meg med triste øyne og sa -kan du ikke la være og ha på deg sminke bare den ene dagen, for min skyld?!

Men for å svare på spørsmålet ditt, Jåledama, så kan det nok hende jeg ender opp med å gjøre det selv. Tryggere, og lettere å "lure" kjærsten på den måten :lol:

Skrevet

Jeg håper å kunne finne noen til å gjøre det for meg... Men kan ALLE frisører det? De aller ferskeste har vel ikke noe make-up-kurs i utdanningen!? Eller...?

God ide å ta med bilde!

Jeg er heller ikke så flink med sminke; bruker for det meste mascara og kajal, men har lite peiling på øyenskygge, pudder og foundation, og jeg vil jo se vakker ut; litt utenom det vanlige lissom :wink:

Skrevet

Jeg skal ordne med hår og sminke hos frisøren, der skal jeg også kle på meg. Prisen er 1.500 kr.

Da er dette med frokost og lunch (Har en del hår å ordne så det kommer til å ta litt tid)

Henne jeg skal ordne meg hos, er en som jeg bruker til vanlig og hun vet hva jeg liker.

Skrevet

Jeg skal sminkes hos frisøren, jeg. Det er inkludert i prisen på brudepyntingen...

Sminker meg stort sett aldri selv, så det hadde jeg aldri turt!

Men vet en del om hvordan jeg vil ha det - bl.a. at jeg ikke skal ha mye sminke!

Skrevet

Jeg skal sminkes hos frisøren. De skulle ha 230 kroner for å legge make up. og 290 kroner pr. 30 minutt for å sette opp håret mitt. Jeg skal ha det enkelt og regner med å bruke ca en time på håret.....skal ikke ha slør som skal festes så.............men forhør deg om pris på ulike steder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sminket meg hos frisøren, og var litt nervøs på forhånd. Har hatt noen dårlige erfaringer med sminkører før, og er absolutt ikke typen som kler alt mulig, men det gikk kjempebra! Jeg hadde ikke prøvetime for sminken, men vi diskuterte farger etc. og fant noe som passet til meg og som også sto i stil med brudenuketten, og det ble kjempefint!! Jeg var også opptatt av å ikke se helt annerledes ut enn ellers, samtidig som det er artig å være litt mer pyntet også. Jeg er veldig lite flink med sminke selv, så det var artig å se hvor fint det kunne bli når andre gjorde det!

Skrevet
Aldrig att jag skulle låtit någon annan kladda färg i mitt ansikte.

Knallbra kommentar!!!

Er helt enig, jeg vil helst se ut som meg selv og hvem vet best hvordan jeg pleier å sminke meg??

Nemlig.... :briller:

Skrevet

Føler bare for å "forsvare" meg litt her........ :ler:

Jeg er make-up artist med utdanning fra England, og 6 års erfaring i yrket. Er også negldesigner med like lang fartstid. Har aldri hatt ufornøyde kunder, jeg følger nøye opp og syns jeg gir god service. Det sier seg selv at jeg da ikke kan ta et par hundrelapper for det, selv om jeg ikke tar 1.500,- hvilket jeg syns var en horribel sum :o

....men jeg har full forståelse for de som vil fikse sminken selv - den dagen jeg gifter meg så skal jeg hvertfall gjøre det selv, ja :sjarmor:

Gjest gjest2
Skrevet

Bra tråd, dette.

Jeg skal gifte meg i utlandet til høsten, og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med sminke.

Noen som har tips til make-up studio i Bergen som kan gi nødvendig hjelp og veiledning slik at jeg kanskje kan klare det selv??

Gjest Anonymous
Skrevet

vi skal gifte oss ved ambassaden i Roma.. så jeg kommer helt sikkert til å sminke meg selv.. kanskje mamma kan hjelpe meg å sette opp håret.. dersom ikke det går, får det bare henge..

vi skal ha en enkel sermoni med bare foreldre å søsken tilstede..

jeg skal ha enkle kjole (som jeg håper å kunne bruke senere.. kanskje etter litt fargeoppynting) osv.. så da tror jeg ikke det blir aktuelt å bruke profesjonell til hår/sminke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...