Gå til innhold

nygift med nytt etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nygift med nytt etternavn. Lurer på hvordan jeg går frem nå? Sender jeg bare navnve- endring rundt, egne sjemaer for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha nytt førerkort, bankkort og pass. For å få dette må du forevise papiret med navneendringen mener jeg. Andre steder holder det vel å sende navneendringsinfo via epost vil jeg tro.

Gjest Gjest *Branna*
Skrevet

Jeg trodde banken fikk beskjed automatisk av Folkeregisteret, og at man bare fikk nye kort i posten... Tar jeg helt feil her?

Skrevet

Vi har sendt brev med kopi av vielsesattesten til banken (den er bare nettbasert, ingen lokalkontorer). Da jeg skulle ordne med nytt førerkort hadde jeg glemt attesten. Men det var ingen problem, for de oppdaterer seg etter folkeregisteret, så de lå inne med de nye navnene våre. Hadde også med attesten da vi skulle ordne nye pass, men de så ikke på den i det hele tatt.

Skrevet

Ingen automatikk i å få nye kort, nei.

Jeg var innom banken min for et par dager siden, og da spurte de om legetimasjon med det nye navnet mitt på (jeg hadde heldigvis det nye førerkortet mitt med meg), som de tok kopi av. De sa ingenting om at de oppdaterer fra folkeregisteret. Måtte selv bestille nytt kort.

På passkontoret så hun bare såvidt på attesten, hadde sikkert gått fint uten. Tar ca 10 dager å få nytt pass, koster 990,-.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
På passkontoret så hun bare såvidt på attesten, hadde sikkert gått fint uten. Tar ca 10 dager å få nytt pass, koster 990,-.

Man trenger ikke nytt pass. De kan endre navnet i det gamle passet man har. De stempler det og skriver inn det nye navnet. Det kostet ingenting da jeg gjorde det, måtte ha med attesten.

Men hvis man skal reise til USA må man nok ha nytt pass tror jeg. Er jo litt strenge der.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Jeg trodde banken fikk beskjed automatisk av Folkeregisteret, og at man bare fikk nye kort i posten... Tar jeg helt feil her?

Det er nok dessverre feil. Vi måtte personlig møte opp hos våre bankkontakter med vigselsattest og bekreftelse på endring av navn, og fylle inn nye skjemaer

Skrevet

Min bank (DnbNor) oppdaterte automatisk fra folkeregisteret - likevel måtte jeg ned dit for å få nytt kort fordi de da skulle ha min nye signatur. Men jeg hadde ikke mmeg noen papirer dit.

Til biltilsynet hadde jeg meg meg navneedringsattesten - men jeg tror hun slo det opp og ikke brukte den.

Skrevet

Jeg har bankkort uten legitimasjon på, så jeg bare betilte nytt bankkort i nettbanken, etter at jg hadde oppdatert navn i nettbanken (dvs, den heter fra folkeregisteret, men jeg må manuelt bed en sjekke etter oppdateringer)

Når det gjelder banken er det rett og slett ulikt fra bank til bank, men om du har bankkort med legitimasjon på, så må du vel møte opp og skrive ny signatur ja.

Førerkort, de hentet fra folkeregisteret, men jeg hadde md meg attesten.

Pass, de hentet definitivt fra folkergisteret, og bryr seg ikke om noen attest, kun folkeregisteret. (Jo, man må ha nytt pass, med mindre man har et så gammelt pass at det er mulig å endre navn i det. Jeg hadde det, så jeg kunne byttet navn i det, men all den tid det er så gammelt... så var det bre gyldig ut desember uansett, så jeg fikk meg nytt)

Nytt ID-kort på jobb måtte jeg også ta nytt bilde til (fordi bildet er direkte knyttet til signaturen i datasystemet, og jeg måtte ha ny signatur pga nytt navn)

Nytt ID kort hos nsb bare sendte jeg en mail om, men det har ikke kommet enda (fått beskjed om at det er bestilt da)

Intern telefon/epost-katalog på jobb hadde jeg en frem-og-tilbal-mail-runde med IT-avdelingen om, og jeg har oppdatert lønnskontoret (ikke fått noen bekreftelse, vi får se hva som står på lønnslippen på fredag)

Slekt og venner er vel delvis oppdatert, det tar jeg litt fortløpende.

Forsikringsselskapet mitt hentet tydeligvis fra folkeregisteret, for de oppdaterte seg helt selv.

Plan (har ei fjernadoptert jente) kunne jeg logge meg inn og endre selv.

Steder jeg bestiller varer fra oppdaterer jeg etterhvert som jeg bestiller noe.

Ja, stort mer kan jeg i farta ikke komme på at jeg har oppdatert, men det er nok en del igjen.

Kommer på at jeg i alle fall har medlemskort i BOB, og Sas/Eurobonus i lommeboka, med gammelt navn på. Og muligens et lånekort fra bibloteket. Molbilregninga kommer vel også i gammelt navn enda, husker ikke hva som sto på lånekassen (e-faktura, så jeg trykket bare ok)

Det er en del å passe på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...