Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i jobb og i jobbsøkefase - og har ingen jeg kan konstant spørre om de kan se over skrivefeil - som regel skriver jeg også feilfritt.

Jeg sendte nettopp avgårde en jobbsøknad som har en skrivefeil...det står "Min interesser" fremfor "Mine interesser".

Søknaden ble sendt til et for meg viktig og stort selskap som jeg gjerne vil jobbe i! Bør jeg sende en ny søknad med korrigert rettelse elelr bare la det stå til? :tristbla:

Jeg leste over søknaden flere ganger men så meg vel tydeligvis blind på den da...

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jammen kom det ikke en skrivefeil i innlegget mitt over her også!

Slikt skal bare ikke skje altså. :kaffe:

Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

Ergerlig, men det er jo bare en fillefeil. Og med det mener jeg at det er ikke den verste feilen du kunne gjort. Det hadde vært verre om du f.eks. hadde skrevet et ord feil, f.eks. alldri eller altid.

Jeg hadde nok oppfattet det som hysterisk om jeg hadde fått en korreksjon på en sånn feil, og det hadde nok tellet mer i negativ retning enn i positiv retning, for meg iallfall.

Jeg tviler sterkt på at det vil ha noe å si for dine sjanser for å få jobben, og skulle det mot formodning bli nevnt i et intervju, så smil og le og si noe sånt som "...ja du kan tro det ergret meg... Hvordan er kjønnsfordelingen i den avdelingen stillingen hører til?" Eller noe sånt, - skift samtaleemne.

Lykke til!

Skrevet

Ingen respektabel bedrift vil se på denslags skjønnhetsfeil. Men det vil nok lønne seg å skrive presentasjonen ferdig, som en standardmal, skrive den ut, og la den få hvile en dag eller to, slik at du får lest den med ferske øyne. Skriver du flere jobbsøknader, er du tjent med å lage deg en eller to standardformuleringer, og så ha mulighet for å smette inn et avsnitt eller to som rettes mot den bestemte bedriften. På denne måten slipper du å gjøre en masse abeid omigjen hver gang du søker.

Selv har jeg en standard CV, som jeg stadig flikker på og forbedrer både i utseende og ordlyd, for å få den så lettlest som mulig. Og så har jeg en tekst som jeg skriver om kun en bransje, mer som en liste over hvilke kvalifikasjoner og spesielle egenskaper jeg kan tilføre en bedrift innen den bransjen. Og en til for en annen bransje.

Også selve søknadsbrevet er standardisert, slik at jeg bare behøver å endre litt i et avsnitt for at det skal virke som om det er skrevet til en bestemt bedrift, til den bestemte stillingen.

På denne måten vet jeg at jeg kan få avgårde en komplett jobbsøknad innen fem minutter. og at den er relativt fri for irriterende feil. Men likevel har jeg funnet og luket ut en og annen skjønnhetsplett, som jeg har oppdaget etter at rukla er sendt. Da ordner jeg det i malen, så er den ute av verden. Og hvis ikke du søker jobb i staveavdelinga i språkrådet, så skal du bare se at den lille skjønnhetspletten er med å bidra til å menneskeliggjøre deg, slik at de oppdager at det finns et menneske bak, og ikke bare ei tørr teoretisk oppramsing lik alle de andre de fikk ; )

Skrevet

Det er kjempeirriterende, jeg vet!! Jeg hadde _to_ skrivefeil (og t.o.m. en faktafeil; jeg skrev at jeg fullførte utdanningen min i fjor, men det var to år siden....!) i min forrige søknad, men jeg fikk jobben! :D Jeg tror sånt bare er pirk, selvfølgelig bør det helst ikke forekomme, men det er neppe en liten feil som avgjør ansettelsen. Nå sjekker du iallfall sikkert ekstra nøye neste gang! :)

Skrevet

Ikke noe du skal tenke på og du skal IHVERTFALL ikke sende korreksjon. Det ville virke rimelig hysterisk. Ikke nevn det i evt. intervju heller, det er en opplagt skrivefeil.

Skrevet

Takker dere alle for svarene. (Etter at man takker for svarene pleier det alltids å komme et par svar til som sier det helt motsatte - etter at trådstarter er fornøyd og har slått seg til ro). Inntil dess: det var godt å høre dere si det, det stoppet meg hvertfall fra å sende korreksjon/ny søknad. Jeg er enig i at det kan virke litt hysterisk å sende ny.

Vel, da får jeg bare ta det med ro og satse på at de vurderer søknaden ut fra andre kriterier. ;-)

Jeg pleier å la søknaden "ligge på hvil" et par dager før jeg sender den slik at jeg kan se over den. Jeg vil imidlertid følge rådene om å lage en standarmal med noen standardformuleringer som jeg kan bruke til flere selskaper, men naturligvis at de likevel blir skreddersydd det enkelte firma. Standardformuleringer er jo sanne om meg og lyver ikke, så at flere selskap får se det blir ikke feil. Men søknader og CV må spesialtilpasset den enkelte organisasjon.

Skrevet (endret)

Jeg klarte en gang å skrive firmanavnet feil i søknaden. (kjempetabbe)

Allikevel kom jeg til intervju som en av 3. Jeg fikk ikke jobben den gang, men fikk tilbud over ett år senere, og har fast jobb i firmaet i dag.

Endret av Kaffeavtalen
Skrevet

Ta det med ro :tommel: Jeg vil tro det går fint jeg, var jo bare en fillefeil :)

Skrevet

Det går helt fint!

En jeg kjente skrev jobbsøknad til et firma, og kalte firmaet for feil navn, han hadde skrevet **eiro** istedenfor **erio**. Han fikk jobben, og merket ikke feilen før jeg påpekte det noen uker senere da jeg fikk låne søknaden som mal. Han hadde innbilt seg at firmaet het det han... :ler:

Skrevet

Jeg oppdaget igår at jeg har gjort det samme. :icon_frown: Håper av hele min sjel at de ikke ser den!

Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg har prestert å skrive feil alder i søknaden min jeg... Hadde riktig på CVen da, fikk jobben allikevel. Var litt stressa og søknaden ble sendt i siste liten. Huff. :fnise: Så tror ikke du trenger å tenke noe mer på det, er innholdet i søknaden som teller, en liten skrivefeil kan alle gjøre.

Skrevet (endret)

Jeg tror faktisk ikke jeg ville ønsket å jobbe for et selskap som var så opphengt i ubetydlige detaljer at de forkastet en søknad på grunn av en liten skrivefeil...

Endret av Daria
Skrevet

En venninne av meg var inne på intervju hos en bedrift hvor de sa til henne at hennes søknad var den eneste uten skrivefeil... Dette tyder på at de er litt obs på det, men tror ikke det hadde noe å si for hvem som ble kalt inn til intervju. Min venninne fikk ikke jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...