Gå til innhold

HAN VAR MER GENERØS I TIDLIGERE FORHOLD

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_LISE_*
Skrevet

Jeg er så glad i min kjæreste, som jeg har vært sammen med i snart to år. Vi har begge vært i lange forhold tidligere, og har begge barn fra før, men ingen sammen. Pga at vi har barn på to ulike steder så bor vi særbo.

Jeg har en veldig god økonomi som jeg har kjempet for å få gjennom et helt liv. Kjæresten min har ikke vært s¨å flink med økonomi, og eier omtrent ingenting. Når han forteller om at han tidligere har kjøpt ditt og datt til sine ekser så er det sårt for meg. I og med at jeg har god økonomi så er det jo mer naturlig at jeg kjøper ting til han, og betaler for mye jeg gjør. Han hadde ikke bedre råd før heller, men da kjøpte han dyre klokker, sykler etc til sine kvinner. Jeg er ikke opptatt av å få dyre presanger, men dette blir på en måte symbolsk sak for meg. Det er ikke pengeverdien jeg tenker på, men mer at det man satser på hverandre. Jeg vet at dette er dumme reaksjoner, men likevel så kommer de. Eksen som han har barn med har han sponset med ting helt fram til jeg møtte han, f.eks med kjøp av videokamera eller noen ekstra tusen til ferien. Den samme måten kan jeg reagere på når han forteller om noe dødsromantisk han har gjort for en av sine ekser. Hvorfor gjør han ikke noe slikt for meg kan jeg da tenke. Dumt, ja !!! Har bedt han om å la være å fortelle om sine tidligere forhold. Det fører ikke noe godt med seg. Jeg har aldri hatt noen slike dumme reaksjoner i noe annet forhold jeg har vært. Men jeg har aldri hatt så sterke følelser for noen heller. Noen som forstår meg, eller er det bare jeg som føler slik? :rødme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Trolletrine
Skrevet

Forstår deg kjempegodt!Har nettopp vært i et sånt forhold jeg også.Og ikke for å virke kjip,men det er faktisk sårt at mannen du er sammen med har kjøpt rådyre,flotte saker til eksene sine,mens du selv ikke får en dritt(og du tilogmed er den som legger ut for "alt").Har ingenting med pris å gjøre,men tilslutt sa det meg ganske mye(i tillegg til andre faktorer)om hva jeg betydde for han,og hva han la i forholdet til meg.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Hvis han har gitt mange gaver til sine ex. mens han ikke gir deg gaver, kan man jo spekulere på hva det betyr.

Det kan også være sånn at det bare er skryt og løgn. Så kan man lure på hvorfor han skulle gjøre det.

Synes uansett at det er noe her som skurrer. En mann som skryter til kjæresten av det han har gitt til andre kvinner, samtidig som kjæresten ikke får noen ting, gjør meg veldig betenkt.

Kanskje det ikke stemmer. Kanskje han er en gullgraver.

Endret av Fjellsippa
Skrevet

Kanskje han har skjønt at slike dyre gaver ikke var så lurt siden regninga også skulle betales? Kanskje han ikke ser behovet til å kjøpe dyre ting til deg siden du tjener så bra selv? Kanskje han heller vil bruke pengene sine på barna enn på en voksen?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Kanskje hun forrige dama var en helt annen type enn deg. Kanskje hun hintet og ba om å få noe hele tiden? Han liker deg sikkert kjempegodt akkurat som du er. Kanskje hun forrige var en sleip materialistisk heks? :fnise:

Gjest Chrizzy
Skrevet

He he, jeg glemte å si storforlangende også :Hehe:

Gjest LISE - TRÅDSTARTER
Skrevet

Takk for alle gode svar. Fint med nye innspill. Man blir jo veldig skeptisk med årene, og er redd for å bli utnyttet for eksempel. Kjæresten min har ikke skrytt av det han har gitt til sine ekser. Det har kommet fram i samtaler om andre ting. Han er ikke typen som skryter av ting. Han er vel egentlig en veldig gavmild og generøs type, men også ganske bortskjemt hjemmefra. Tidligere har han vært sammen med damer som har tjent mindre enn han. Og så møter han meg som sitter veldig godt i det sammenlignet med mange andre. Rollene blir på en måte byttet om. Det er en ny situasjon for meg å være sammen med en mann som ikke har noe, og det er en uvant situasjon for han å være sammen med en jente som har gjort det så bra. Så det blir jo sikkert litt rart for han å bruke av sine få kroner på meg som har det så bra. Men jeg er ekstremt nøktern med meg selv, og det er derfor jeg sitter bra i det. Men jeg har alltid vært generøs med folk rundt meg. Jeg har vel også vært i mer rasjonelle forhold tidligere. Har aldri vært i et så emosjonelt forhold som nå. Elsker virkelig min kjære, og trenger at han viser det tilbake på alle mulige måter. Det kan være ved små gester - som at han spør meg også om jeg vil ha ei pølse før han og sønnen går inn på bensinstasjonen.

Hans siste kvinne før meg var veldig opptatt av å få fine gaver og ga tydelige signaler om det. Det har jo ikke jeg gjort, og jeg bryr meg egentlig ikke noe om det materielle. Men vil føle at det vi har sammen er stort for han også. Når disse gavene kommer fram så er det lett å få følelsen av at man er et "skaffedyr" for ham. Jeg tror ikke jeg er det, men den følelsen er forferdelig. I dag hadde vi en skikkelig krangel pga dette, og han reagerte med å ville betale meg tilbake pengene jeg spanderte på han på vår siste kjærlighetsreise. Jeg vil at vi skal tenke "VI" - og at vi sammen bygger en framtid - også økonomisk. :klem:

Gjest Gjest_TRÅDSTARTER_*
Skrevet

:klem:

Kanskje hun forrige dama var en helt annen type enn deg. Kanskje hun hintet og ba om å få noe hele tiden? Han liker deg sikkert kjempegodt akkurat som du er. Kanskje hun forrige var en sleip materialistisk heks? :fnise:

Du har rett i det - hun hintet om hva hun ville ha og han kjøpte. Men vondt likevel. Vet at han elsker meg når jeg er mitt rasjonelle jeg, men når barnet i meg trer fram så kjennes det så vondt og sårt.

Skrevet
Hvis han har gitt mange gaver til sine ex. mens han ikke gir deg gaver, kan man jo spekulere på hva det betyr.

Det kan også være sånn at det bare er skryt og løgn. Så kan man lure på hvorfor han skulle gjøre det.

Synes uansett at det er noe her som skurrer. En mann som skryter til kjæresten av det han har gitt til andre kvinner, samtidig som kjæresten ikke får noen ting, gjør meg veldig betenkt.

Kanskje det ikke stemmer. Kanskje han er en gullgraver.

Skryter gjør han ikke - det er slik at han røper noe av disse tingene som jeg reagerer på - mens vi snakker om ting som har hendt oss tidligere i livet. Og han tenker ikke før han snakker. Hadde vært bedre om han tenket inni seg - er dette noe som kan såre min kjæreste - men slik er han ikke. men når jeg blir skikkelig irrasjonell så tenker jeg jo alle de dumme tankene. Han ga for eksempel 50 000 til sin eks svigerfar fordi han hadde så mye kredittkortgjeld. Disse pengene fikk han aldri tilbake. Jeg synes det er trist at han ikke har bygget sin fremtid på en annen måte. Nå har han jo ingenting å bidra med når vi skal skaffe oss et felles hjem. Den egenkapitalen har eksene "spist opp". :klem:

Skrevet

Jeg har opplevd det samme men årsaken var jo rett og slett at jeg og eksen hans var to veldig forskjellige damer. Jeg er ikke så opptatt av å få gaver og sånt. Vil heller at han skal uttrykke følelsene sine på andre måter. Han jeg var sammen med mente selv at grunnen til at han hadde kjøpt en del ting til eksen var at han hadde trodd at det var sånt alle jenter forventet og at en gave liksom forpliktet til at han fortsatte hvis ikke så ville jo det være som å sende signaler om at han brydde seg mindre...

Så det er nok ikke alltid så lett å skulle prøve å vise at man er glad i noen på en måte som man vet at vedkommende vil sette pris på og skjønne følelsene som ligger bak.

At han hjalp eks svigerfaren sin synes jeg viser at han er et storsinnet menneske....hva jeg mener om svigerfaren som ikke betaler tilbake er en annen sak...

Skrevet
Jeg har opplevd det samme men årsaken var jo rett og slett at jeg og eksen hans var to veldig forskjellige damer. Jeg er ikke så opptatt av å få gaver og sånt. Vil heller at han skal uttrykke følelsene sine på andre måter. Han jeg var sammen med mente selv at grunnen til at han hadde kjøpt en del ting til eksen var at han hadde trodd at det var sånt alle jenter forventet og at en gave liksom forpliktet til at han fortsatte hvis ikke så ville jo det være som å sende signaler om at han brydde seg mindre...

Så det er nok ikke alltid så lett å skulle prøve å vise at man er glad i noen på en måte som man vet at vedkommende vil sette pris på og skjønne følelsene som ligger bak.

At han hjalp eks svigerfaren sin synes jeg viser at han er et storsinnet menneske....hva jeg mener om svigerfaren som ikke betaler tilbake er en annen sak...

Takk for svar. Det er nok mye sant i det su skriver. Vi kvinner er vel ikke alltid like lett å forstå og tekkes for menn, og de gjør vel ofte så godt de kan, og likevel blir vi såret. Ofte kommer man inn i sånne spiraler - der man blir såret for en ting og så blir man enda mer sårbar etterpå. Har man et forhold man er veldig redd for så blir man også veldig følsom, men sånn er det jo.

Det har roet seg mellom oss nå. I går var vi veldig lei oss begge to. Nå vil jeg ikke høre mer om hans fortid, og vil heller tenke framover.

Er det andre jenter her inne som har denne situasjonen - der han har ingenting og hun sitter godt i det. Hvordan har andre løst det ved kjøp av eventuell felles bolig? :klem:

Skrevet
Jeg synes det er trist at han ikke har bygget sin fremtid på en annen måte. Nå har han jo ingenting å bidra med når vi skal skaffe oss et felles hjem. Den egenkapitalen har eksene "spist opp". :klem:

Jeg blir egentlig usikker på HVA som er problemet ditt? At han har gitt gaver til andre men ikke til deg? At han ikke har like mye penger som deg? At han har prioritert annerledes og ikke spart opp penger som han kan bruke på deg? Hva om grunnen til at han ikke har masse penger hadde vært at han hadde prioritert seg selv, reising og fine biler? Hadde det vært bedre da?

Gjort er gjort og spist er spist. Det er tåpelig å sitte og tenke hva, om og hvis han hadde spart alle pengene istedet og så kunne vi brukt dem nå?

Skrevet
Jeg blir egentlig usikker på HVA som er problemet ditt? At han har gitt gaver til andre men ikke til deg? At han ikke har like mye penger som deg? At han har prioritert annerledes og ikke spart opp penger som han kan bruke på deg? Hva om grunnen til at han ikke har masse penger hadde vært at han hadde prioritert seg selv, reising og fine biler? Hadde det vært bedre da?

Gjort er gjort og spist er spist. Det er tåpelig å sitte og tenke hva, om og hvis han hadde spart alle pengene istedet og så kunne vi brukt dem nå?

Du oppfatter det helt riktig. Følelsene er sammansatt. Og det er dem vel ofte når to skal smelte sammen som begge har en lang fortid sammen. Det er ikke så lett at den andre har lengre fartstid med andre enn det man noensinne får sammen, og derfor blir man ikke like rasjonell alltid. For meg er dette en uvant situsajon å være i - og da er det fint å høre fra andre har erfart. Og som sagt så er det ikke pengeverdien jeg er opptatt av - men den symbolske.

Skrevet (endret)

Kanskje han har lært av sitt tidligere lemfeldige forhold til penger. Å øse ut penger på andre (eks'en, familien til eks'en) går ikke over tid. Man må betale gildet og kontoen blir fort tom og kanskje han til og med måtte ta opp diverse lån.

Han har nok innsett at han var naiv og gavmildheten hans ble utnyttet. Nå er han sammen med deg som har mye penger og ikke trenger en haug med gaver for å være sammen med ham. Dette gir jo ham en sjanse til å tilbakebetale eventuell tidligere gjeld og se fremover.

Så det er ikke nødvendigvis noe negativt at han ikke gir deg mange dyre gaver. Om du får INGENTING (eller veldig lite) av ham så er det noe annet. Men om har gir omtenksomme gaver uten at de koster skjorta så er ikke det dårlig.

Du kan jo heller stille deg spørsmålet om han gir normale gaver til deg. Hvis svaret er ja så har du kanskje noe å klage på. Om du synes han er smålig med gavene nå (bare gir billig skrap som du ikke liker og har bruk får) så ville jeg også følt meg skuffet. Du vet om han i dagliglivet viser at han elsker deg og oppfører seg deretter slik at du har det bra.

Ikke tenk så mye på de tabbene han har gjort tidligere overfor eksene dersom han behandler deg bra og hva som er normalt i et samliv utfra den inntekten han har.

Det er flaut å måtte slite med mye gjeld etter et uansvarlig forbruk så han er nok sjeleglad for at han er sammen med deg slik at han endelig har sjansen til å rydde opp i økonomien sin og få kontroll. Når gjelden er borte så er det mulig han vil bli mer gavmild med gaver. Han har jo vist tidligere mot eksene at han er en gavmild person som liker å gi damene sine gaver.

Det ville vært enda dummere om han føler press til å gi deg gaver han ikke har råd til slik at han aldri blir gjeldfri og får kontroll med økonomien igjen.

Endret av Paladin
Skrevet
Kanskje han har lært av sitt tidligere lemfeldige forhold til penger. Å øse ut penger på andre (eks'en, familien til eks'en) går ikke over tid. Man må betale gildet og kontoen blir fort tom og kanskje han til og med måtte ta opp diverse lån.

Han har nok innsett at han var naiv og gavmildheten hans ble utnyttet. Nå er han sammen med deg som har mye penger og ikke trenger en haug med gaver for å være sammen med ham. Dette gir jo ham en sjanse til å tilbakebetale eventuell tidligere gjeld og se fremover.

Så det er ikke nødvendigvis noe negativt at han ikke gir deg mange dyre gaver. Om du får INGENTING (eller veldig lite) av ham så er det noe annet. Men om har gir omtenksomme gaver uten at de koster skjorta så er ikke det dårlig.

Du kan jo heller stille deg spørsmålet om han gir normale gaver til deg. Hvis svaret er ja så har du kanskje noe å klage på. Om du synes han er smålig med gavene nå (bare gir billig skrap som du ikke liker og har bruk får) så ville jeg også følt meg skuffet. Du vet om han i dagliglivet viser at han elsker deg og oppfører seg deretter slik at du har det bra.

Ikke tenk så mye på de tabbene han har gjort tidligere overfor eksene dersom han behandler deg bra og hva som er normalt i et samliv utfra den inntekten han har.

Det er flaut å måtte slite med mye gjeld etter et uansvarlig forbruk så han er nok sjeleglad for at han er sammen med deg slik at han endelig har sjansen til å rydde opp i økonomien sin og få kontroll. Når gjelden er borte så er det mulig han vil bli mer gavmild med gaver. Han har jo vist tidligere mot eksene at han er en gavmild person som liker å gi damene sine gaver.

Det ville vært enda dummere om han føler press til å gi deg gaver han ikke har råd til slik at han aldri blir gjeldfri og får kontroll med økonomien igjen.

Takk for fint og klokt svar. Ekstra hyggelig at en mann svarer også. Pga at vi begge har barn på to ulike steder så bor vi ikke sammen, men besøker hverandre. Jeg har mitt hus der jeg bor, og han leier en leilighet som hans familie eier. I om med at vi lever slik så blir jo ikke økonomien felles. Før har han vært sambo med sine ekser, og da blir det jo litt annerledes. Han er som du sier veldig misfornøyd med måten han har stelt seg i livet, og han føler vel også at det er for sent å gjøre noe med. Jeg forsøker så godt jeg kan å hjelpe han. Heldigvis har han ikke store private lån.

Angående gaver så er nok det litt sårt for meg. Til bursdagen min i fjor fikk jeg en blomsterbukett. Sist juleaften så fikk jeg noen te-lys fra IKEA som han i all hast pakket inn da han så det var pakker til han fra meg. På min siste bursdag hadde han arrangert en hyggelig middag for oss to ute på en restaurant. Så han har aldri gitt meg noe romantisk i form av en ting. Men jeg er ikke så storforlangende på dette området heller. Men det er sårt å høre om eksen som fikk klokke til flere tusen og hun før det som fikk sykkel til åtte tusen. Jeg prøver så godt jeg kan å være rasjonell, men de såre følelsene finner likevel en vei ut.

Familien hans eier mye eiendommer, og på sikt kommer han til å arve mye av dette. Han er ganske bortskjemt hjemmefra, og i tillegg overbeskyttet. Men han er en veldig fin person som jeg setter høyt.

Skrevet
Du oppfatter det helt riktig. Følelsene er sammansatt. Og det er dem vel ofte når to skal smelte sammen som begge har en lang fortid sammen. Det er ikke så lett at den andre har lengre fartstid med andre enn det man noensinne får sammen, og derfor blir man ikke like rasjonell alltid. For meg er dette en uvant situsajon å være i - og da er det fint å høre fra andre har erfart. Og som sagt så er det ikke pengeverdien jeg er opptatt av - men den symbolske.

Da er det kanskje på tide å skille disse følelsene fra hverandre? Du bør ikke utvikle en slags anger over hva HAN har valgt å bruke sine pengene på i tidligere forhold. Det er ting som du likevel ikke har noe med, og det er fortid. La det være og ikke start krangler over slikt, det kommer 100% sikkert ikke noe godt ut av det! Er du irritert over at han har dårlig økonomi, så ikke bland det sammen med gaveproblematikken.

Men jeg får egentlig litt inntrykk av at du egentlig ønsker deg gaver, du også. ;) Nå snakker jeg ikke om dyre ting, men at han faktisk kjøper en bukett blomster og viser at han har tenkt på deg? Som du selv så så er det kanskje symbolikken med en gave som er viktigst? Det nytter ikke å si at du ikke ønsker deg noe, når du kanskje ønsker deg blomster likvel, men vil at han skal kjøpe på tross av at du har sagt du ikke vil ha?

Skrevet

:klem:

Men noen ganger når jeg er på det mest irrasjonelle så tenker jeg at det er kanskje min styrke og trygghet materielt han har falt for. Dumt å tenke slik - helt klart!

Skrevet

er det bare meg eller???

Jeg forstår ikke hvorfor man skal prate om "samlivet" med ex'n overhodet når man er i et forhold, det kan skape mange vonde følelser. Selvsagt om det er barn i bildet så har man som oftest ikke noe annet valg en å folholde seg til x'er og y'er. På generell basis synes jeg man skal være forsiktig med å drøfte gamle forhold :overrasket:

Skrevet

Jeg er helt enig med deg - fortiden skal få ligge. Jeg har sagt det til min kjære mange ganger - at jeg ikke ønsker å å få masse detaljer om hans liv med eksene. Men han glemmer seg, og plutselig har det ploppet ut en ny historie som jeg egentlig ikke ønsker å bli innlemmet i. Så mitt råd til andre som er nye i forhold. Ikke utbroder ditt liv med eksene. Det kan aktivere mange såre følelser.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på at jeg synes det er riktig at din kjære ikke skal kunne fortelle om fortiden sin, selv i en bisetning, uten at det er feil. Å la fortid være fortid må da ikke bety at man ikke kan snakke om det? Det som er viktig er derimot å ikke la den bli en del av nåtiden og fremtiden ved å skape krangel over ting man likevel ikke kan endre?

Gjør noe fornuftig og fokuser på nåtiden og fremtiden med din kjæreste, noe dere faktisk kan styre slik dere begge ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...