Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Etter en del erfaring fra privat sektor må en nesten kunne begynne å spørre om de bare ansetter tynne kvinner i konsulent- og rådgiverstillinger - er det realiteten eller vet andre her om at det ikke er så avgjørende? Kompetansen kommer selvsagt først men mitt inntrykk er at større private selskaper ser ekstra etter tafatte, blonde og tynne kvinner som kanskje ikke har all verdens guts eller teft. Hva hjelper utseendet i slike tilfeller? Noen erfaringer med dette?
Gjest Gjest_Jenta_* Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Det er ikke å stikke under en stol at endel mannsdominerte miljøer ansetter berter for å friske opp miljøet, som strengt tatt ikke har den faglige balasten som skal til, eller så får de som har det "jenteoppgaver" å jobbe med av sine overordnede uansett. Jeg har selv opplevd dette i sivingverdenen, skal ikke nevne navn, for du vet aldri om det kommer tilbake til deg selv en dag (paranoid ja ). Mange firmaer som snakker høyt om (særlig i disse skolestartdager) at de ønsker seg sivingjenter er ute etter denne typen arbeidskraft. Endel andre er ikke interessert i å ansette jenter i det hele tatt, men profilerer seg på denne måten for å tiltrekke seg arbeidstakere generelt. Velkommen til gutteklubben Grei.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 For å bli ansatt som konsulent er karakterer veldig viktig, det er iallefall min erfaring. I tillegg ønsker de mennesker som har engasjert seg utenom studiene, typisk hatt verv eller drevet med idrett. Og de som har en aktiv hverdag holder man seg slank. I slike miljøer må man også se representabel ut for å utstråle autoritet. Det er ikke så mye som kreves, bare stryke skjorta si og vaske håret. Jeg trodde også før at de bare ansatte vestkantbabes. Men da jeg var på en bedriftspresentasjon så jeg at det også var ansatte med ikke vestlig bakgrunn og fra ulike deler i landet. Faktisk ønsket de folk med litt ulik bakgrunn, det er godt for arbeidsmiljøet og tenkemåten i avdelingen. Men selvsagt finnes det nok selskaper som kun ønsker blonde "babes" når de ansetter kvinner. Det finnes bedrifter med dårlig arbeidsmiljø i flere bransjer, bare styre unna disse!
bella domina Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Nei det tror jeg ikke de gjør. Men det er viktig å være presentabel. Det kan man fint være som normalvektig. Kanskje er det press innad i miljøet som gjør at jentene blir slik? Og slikt press er det vel gjerne de andre jentene som skaper eller?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Nei det tror jeg ikke de gjør. Men det er viktig å være presentabel. Det kan man fint være som normalvektig. Kanskje er det press innad i miljøet som gjør at jentene blir slik? Og slikt press er det vel gjerne de andre jentene som skaper eller? Ja, jentene/kvinnene er de som står for slikt...liker dårlig slike kvinner som lar utseendet gå foran kompetansen. Jeg ser bra ut selv men jeg er naturlig og ikke opphengt i det. Jeg lar ikke det gå foran alt annet i forbindelse med jobb. Når jeg møter på jenter som bruker mest energi på sitt utseende (i areidslivet) blir jeg matt av å registrere at de ikke er de dypeste og mest kreative sjelene som kan jobbe i prosjektene jeg er borte i. Det mest suverene behagelige er å jobbe med menn og kvinner i privat sektor som er avslappet, uformelle, såpass bereiste at de har forstått at oslo er veldig liten og dermed at det er grunn til å være ennå mer uformell (og ikke motsatt). Menn og kvinner i næringslivet som er mest opptatt av dressen sin har jeg lite til overs for. Det blir ikke gode resultater av slikt, mener jeg.
happyhappy Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Det er vel ikke å stikke under en stol at utseende kommer godt med til dags....?
Gjest lillebøll Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Og så spørs det selvfølgelig på hvilken type konsulent-stilling du snakker om, da de fleste bedrifter har konsulenter i en eller annen rolle.
Glynis Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 hvis du med normalvektig faktisk mener normalvektig vil jeg påstå at dette er feil. en normalt slank kvinne blir da ikke vektdiskriminert. hvis du med normalvektig mener et par kilo for mye (som svært mange norske kvinner har samtidig som de nekter å kalle seg annet enn normalvektige) så ja. definitivt.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 Hvis du med normalvektig mener et par kilo for mye (som svært mange norske kvinner har samtidig som de nekter å kalle seg annet enn normalvektige) så ja. definitivt.
Kosemose Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 (endret) H Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 Eller kanskje tynne, blonde kvinner tiltrekkes av den type jobber (og utdannelser)? Syns det er mange med sånt utseende av økonomistudiner hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 "Normalvektig" er kanskje 170 høy og 60 kg?
bella domina Skrevet 7. august 2007 #14 Skrevet 7. august 2007 hvis du med normalvektig mener et par kilo for mye (som svært mange norske kvinner har samtidig som de nekter å kalle seg annet enn normalvektige) så ja. definitivt. så du mener at siden jeg har lagt på meg et par kilo i sommer, og derfor har "et par kilo for mye" ikke lenger er normalvektig, og må regne med å bli diskriminert? Hva er din oppfatning av normalvektig da? BMI=nøyaktig 19 og for guds skyld ikke 19,5??? *jepp - provosert* Etter min mening er normalvektige jenter de som de tynne jentene mener har et par kilo for mye. De som spiser sunt og trener jevnlig, men som aldri sulter seg, ikke for panikk i kakeselskaper, og som kan ta en øl uten å bekymre seg for om man kommer inn i buksa neste dag. Normalvektig er vel alt mellom undervektig og overvektig eller?
bella domina Skrevet 7. august 2007 #15 Skrevet 7. august 2007 Eller kanskje tynne, blonde kvinner tiltrekkes av den type jobber (og utdannelser)? Syns det er mange med sånt utseende av økonomistudiner hvertfall. Det er jeg faktisk enig i, men aner ikke hvorfor. Har til gode å få besøk av en kvinnelig revisor som IKKE er blond og tynn f.eks.
Rosalie Skrevet 7. august 2007 #16 Skrevet 7. august 2007 I følge BMI ligger normalvekt for en kvinne på 1.70 mellom 58 kg og 72 kg. Og når jeg tenker mer over det, så er økonomikonsulenter ofte tynne jenter med langt bleket hår, ja. Mens konsulenter innen organisasjonsutvikling og HR er en mer sammensatt gruppe. Rart!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #17 Skrevet 7. august 2007 Husker vi delte lokaler med et selgerfirma, der absolutt samtlige kvinnlige ansatte var såkalte Babes. Sylslanke, modellpene, oversminket og med pinetrange alt for korte skjørt. At det var tilfeldig at de alle så helt like ut nekter jeg å tro. Men tror vel helst at "normalvektige" kvinner ville rygget ut i angst allerede på intervjuet der
mysan Skrevet 7. august 2007 #18 Skrevet 7. august 2007 Det er jeg faktisk enig i, men aner ikke hvorfor. Har til gode å få besøk av en kvinnelig revisor som IKKE er blond og tynn f.eks. Jeg kjenner bare to kvinnelige revisorer, den ene er mørk, den andre lys, og begge to har ca femten-tjue kilo for mye på kroppen. Ellers jobbet jeg tidligere i et konsulentbyrå hvor igrunnen de fleste jentene var både tynne og pene, men de var ansatt pga sine eksepsjonelle resultater fra skolene de gikk på. Samme som gutta i samme firma - de ble gjerne headhuntet før de var ferdig på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 I følge BMI ligger normalvekt for en kvinne på 1.70 mellom 58 kg og 72 kg. Og når jeg tenker mer over det, så er økonomikonsulenter ofte tynne jenter med langt bleket hår, ja. Mens konsulenter innen organisasjonsutvikling og HR er en mer sammensatt gruppe. Rart! Det kan være fordi de blonde strømlinjeformede er mest opptatt av tall og fasitsvar. De andre er mer allsidige og åpen for flere svar enn bare ett. Derfor er de også mer mangfoldige.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #20 Skrevet 8. august 2007 Etter min mening er normalvektige jenter de som de tynne jentene mener har et par kilo for mye. De som spiser sunt og trener jevnlig, men som aldri sulter seg, ikke for panikk i kakeselskaper, og som kan ta en øl uten å bekymre seg for om man kommer inn i buksa neste dag. Normalvektig er vel alt mellom undervektig og overvektig eller? Jeg har alltid vært tynn. Hvis du tror at jeg går rundt og definerer andre jenter som "normalvektige" med et par kg for mye, fordi jeg er tynn, så er du en smule paranoid. Det er nok vel så vanlig at normalvektige jenter mener at de selv har et par kg for mye, som at de tynnere jentene mener at de normalvektige burde ta av litt. Jeg spiser normalt sunt, jeg trener ikke jevnlig, jeg sulter meg aldri, jeg har aldri den minste snev av dårlig samvittighet i kakeselskaper, jeg bekymrer meg aldri om jeg drikker en øl eller om bukser kommer til å passe. Jeg kan ta på meg bukser jeg brukte på ungdomsskolen, str 34 passer oftest, er noen ganger for stort. For veldig mange tynne er det ikke en krampaktig livsstil, det er bare slik kroppene våre fungerer. Det er provoserende og ignorant av kvinner med normalvekt, overvekt eller fedme å stemple tynne jenter generelt som overdrevent selvopptatte kroppshysterikere. Bare tenk på hvor mye mindre selvopptatt vi trenger å være fordi vi aldri finner på å skulle slanke oss og tenke på mat, vekt, cm over rumpa og klesstørrelser i lange perioder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå