Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva i huleste er dette apcar score som de som har født prater om?? Jeg har også født, men aldri hørt uttrykket før.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lott@
Skrevet

Det er en "poenggivning" som foretas.

Den nyfødte får "poeng" etter hudfarge, bevegelser etc. Høyeste poengsum er 10. De fleste nyfødte ligger på rundt 9.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jordmoren bedømmer barnets tilstand ved hjelp av Apgar score (etter den amerikanske anestesilegen Verginia Apgar). Først like etter fødsel, så etter ti minutter. Barnet får poeng etter hvordan respirasjon, hjerteaksjon, muskeltonus, reflekser og hudfarge er. Jordmoren bedømmer hvert av disse områdene og scorer dem mellom 0-2 poeng. Som Lott@ sier er høyeste poengsum 10, dette er en totalsum for de fem områdene jordmoren bedømmer hos barnet. Apgar 7-10 er normalt, og er et utrykk for at barnet er i fin form og får nok oksygen. Er Apgar scoren lavere, betyr det at barnet trenger overvåkning og behandling for å sikre at det får nok oksygen og er godt sirkulert.

Eks. Hvis barnet er litt blåaktig rett etter fødsel vil det scores til 1 poeng for hudfargen. Hvis det da oppnår 2 poeng på de andre områdene, vil det få en Apgar score på 9. Etter ti minutter har barnet normal farge og vil da få 2 poeng også for hudfargen, og hvis de andre områdene fortsatt er normale, vil barnet få en Apgar score på 10.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar. Pussig at jeg ikke fikk vite min babys score...

Gjest sexysadie
Skrevet

Det står sikkert i barnets papirer.

Skrevet

Det står i de papirene som jordmora fyller ut i forbindelse med fødselen. Jeg tror ikke det er vanlig at jordmoren informerer fødende om denne scoren. Brukes mer som et arbeidsredskap for jordmor, sykepleiere og leger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men jeg fikk ikke med et eneste papir fra sykehuset..

Skrevet

Apgar Score vurderes etter ett, femog evt ti minutter. Det er en systematisk måte å observere barnet på og er som Pernille sier kun beregnet på jordmødre og barnelege og andre fødselshjelpere. Hjertefrekvens, respirasjon, muskeltonus, refleks og farge observeres og det gis poeng fra 0-2 for hver av observasjonene. Og så legges poengene sammen. Apgar score på 7-10 regnes som normalt. Men denne vurderingen er subjektiv og kan derfor bli vurdert litt forskjellig fra person til person.

forresten; gjennom en undersøkelse som ble gjort ble det funnet at barn som fødes hjemme har høyere Apgar S enn de som fødes på avdeling. Uten at jeg vil spekulere i hvorfor.

Skrevet

Det legges i barnets (eller din) journal på sykehuset. Det var jeg som skrev innlegget om APGAR score, men hadde glemt å logge meg på (....som vanlig :blunke:). Hvis du ikke fikk vite scoren og barnet ikke hadde behov for intensivbehandling er nok ikke det noe du trenger å bekymre deg over. Er du likevel opptatt av å vite scoren kan du kanskje prøve å ringe sykehuset? I følge lov om pasientrettigheter har du full rett til innsikt i egen journal.

Skrevet

Hehe.Så ikke innlegget du som gjest skrev lenger oppe.......... men en god ting kan ikke sies for ofte (???) :-?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jordmor sa til meg at det omtrent bare er keisersnittbabyer som oppnår 10 i score rett etter fødselen, fordi de aller fleste babyer født på naturlig måte vil ha en noe blålig farge med en gang de kommer ut, rett og slett pga den harde medfarten. Babyen min hadde 9 i score med en gang og 10 etter 5 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...