Gjest Lady M Skrevet 4. august 2007 #1 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) I alle år har jeg blitt konfrontert med religion av mennesker som synes deres liv og religion er best. Jeg hadde en opplevelse for en stund siden som var ganske irriterende. Var på respektabelt kaffebesøk hos noen venner der en predikant stakk innom og begynte å preke strenge gudsord til meg oppfordret. Når jeg høflig sa fra at jeg beklageligvis ikke har den store interessen for Gud og har tatt mitt valg i livet, ble han bare mer oppildnet. Han regelrett overhøvlet meg med hvor feil jeg tar og hvor ille det går med meg i livet. Greit nok at folk er opptatt og engasjert i sin religion, men kan man oppføre seg slik mot fremmede mennesker? Jeg hadde da slett ikke bedt om å bli preket for, og var ikke interessert i å diskutere mine valg. Jeg har respekt for andres religion og livsvalg og krever det samme tilbake. Hva er det som gjør at noen kan tillate seg å preke nær sagt når og hvor som helst ? Endret 4. august 2007 av Lady M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. august 2007 #2 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Fordi enkelte mennesker - uansett om de er religiøse eller ikke - ikke klarer å la være å blande seg inn i andres liv og avgjørelser. I tillegg har man også det elementet med at man brenner så kraftig for noe at det er vanskelig å ikke spre det til andre i tide og utide. Noe man ikke burde gjøre uansett. Dette går mer på personlighetstyper, ikke religion. Endret 4. august 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #3 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg kan i farta tenke meg to grunner: Den ene er at predikanten blir oppriktig fortvilet over tanken på at du ikke kommer i paradis eller endog ender i helvete, med din livsførsel eller manglende tro, hva vet jeg. Det andre er at predikanten selv er i tvil. Tro er et spørsmål om vilje, for troen skal du kunne holde på selv om den strider mot fornuften. For en som er i tvil, samtidig som han ønsker å tro og har bygget hele sitt liv rundt den troen, er det antakelig meget truende og skummelt å møte et menneske som ikke bare fornekter hans tro, men faktisk er likegyldig til den. Troen hans er ikke engang viktig nok for deg til at du gidder å diskutere den. Og din egen tro vil du ikke si noe om, kanskje du ikke engang har en tro. Stort verre blir det ganske enkelt ikke. Jeg har hatt samtaler med misjonærer av forskjellig slag som kommer på døra, og de blir helt elektriske når man ganske enkelt ikke er interessert. "Men vil du ikke leve evig i paradis?", sier de kanskje. "Egentlig ikke", må jeg bare tilstå. "Jeg er ikke redd for døden, " sier jeg kanskje. "Men hva med helvete? Du kommer til å gå fortapt!!?" "Tror jeg ikke noe på..." Da er det enkelte ganger like før vi får Harmageddon på hagetrappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 7. august 2007 #4 Del Skrevet 7. august 2007 folk som preker er så sinnsykt irriterende, om en som vil diskutere religion når jeg ikke vil nekter å gi seg, går jeg inn i et annet rom, så kan han sitte å diskutere med seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 7. august 2007 #5 Del Skrevet 7. august 2007 folk som preker er så sinnsykt irriterende, om en som vil diskutere religion når jeg ikke vil nekter å gi seg, går jeg inn i et annet rom, så kan han sitte å diskutere med seg selv. Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastor Knut Skrevet 7. august 2007 #6 Del Skrevet 7. august 2007 I alle år har jeg blitt konfrontert med religion av mennesker som synes deres liv og religion er best. Det er all grunn til å passe seg for mennesker som insisterer på at andre må mene at det bare finnes et liv og en religion som er den beste. Slikt er bare tull. Det finnes mange religioner og det finnes mange former for liv. Hver enkelt av oss må selv finne det som passer oss best. For noen av oss passer en bestemt religion, for andre passer noe annet. Det som derimot bør passe for oss alle er at det liv vi lever og den religion vi hører til, sørger for at vi blir så gode mennesker som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 7. august 2007 #7 Del Skrevet 7. august 2007 Opplevde det der på jobben. Tror hun syntes at jeg og en til, var aldeles umoralske mennesker som kommer til Helvete. Plagsomt, men på en måte litt søtt - jenta var 17 og vi 30! Hun ble forøvrig helt fra seg av glede da jeg kungjorde min forlovelse. Yeah right! Det er liksom dèn biten som avgjør Hell or Not Hell.... (stakkar, hadde jeg fortalt om alt annet som hun sikkert synetes var umoralsk, så hadde vel jenta gått i bakken!!! muhahaha!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå