Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man frivillig går ned fra 100% stilling til f. eks. 60% kontraktsfestet stilling, hva skjer med overtid? Når får man overtid?

Min lønnsperson mener at man jobber 60%, jobber ytterligere 40% til vanlig lønn, og når man da kommer over til sammen 100% så blir det overtid.

Men dette synes jeg høres rart ut. For har man en kontrakt på 60% så vil vel det overskytende være "utover normal arbeidstid" for meg. Utover hva vi har avtalt. Så på en måte er mine 60% en slags 100% for det er alt jeg har gått med på å jobbe. Skjønner?

Prøvde å finne noe om dette på lovdata.no, men kunne ikke helt skjønne det der, folk studerer jo jus i mange år for å klare å finne ut dette. Så hva er riktig?

Skrevet

Det er nok rett som din lønnsperson sier. Du kan se mer om overtid hos Arbeidstilsynet.

Overtid defineres som "arbeid utover arbeidsmiljølovens grenser for alminnelig arbeidstid". Og arbeidsmiljøloven opererer jo med 40 timer iløpet av 7 dager som normal arbeidstid (uten skiftarbeid o.l).

Så selv om du ikke har 100% stilling, så er det fortsatt 40 timer som defineres som normalarbeid.

Skrevet
Min lønnsperson mener at man jobber 60%, jobber ytterligere 40% til vanlig lønn, og når man da kommer over til sammen 100% så blir det overtid.

Det stemmer. De 40% du jobber ekstra, kalles "merarbeid" (som ikke lønnes som overtid, men vanlig timebet.).

Sitat:

"Dersom det blir arbeidet ut over tariffavtalens grense for alminnelig arbeidstid eller ut over avtalt redusert arbeidstid, men innenfor lovens grenser for alminnelig arbeidstid, vil dette være såkalt merarbeid. Overtid i lovens forstand blir det først når det arbeides ut over dette igjen."

Sånn er det hos oss også.

Skrevet

Men aml sier jo også at arbeid utenom 9 timer er overtid, dette er vel uavhengig av stillingsbrøk og antall timer i løpet av uken Såframt du ikke har fleksitid og selv velger å jobbe lenge en dag, for deretter ta fri en annen dag.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Overtid defineres som "arbeid utover arbeidsmiljølovens grenser for alminnelig arbeidstid". Og arbeidsmiljøloven opererer jo med 40 timer iløpet av 7 dager som normal arbeidstid (uten skiftarbeid o.l).

40 timer? Jeg får overtid når jeg har jobbet mer en 37,5 timer jeg...

Skrevet

Du har en tariffavtale som regulerer det. Jeg får også etter 37,5, men arbeidsmiljøloven opererer med flere timer enn tariffavtalene gjør.

Skrevet

40 timer, minus en halv time ubetalt spisepause hver dag = 37.5 timer

Gjest Gjest_Snuppa_*
Skrevet

De 40 timene er kanskje inkludert lunsjpausen? Jeg får også overtid etter 37,5 time pr uke. Min kollega jobber 80%, altså 4 dager i uken. Ofte må hun jobbe på fridagen sin også (frivillig), men får ikke overtidslønn for de timene, men vanlig lønn. Så trådstarters lønningsperson har nok rett, ja.

Skrevet
Men aml sier jo også at arbeid utenom 9 timer er overtid..

Du har en tariffavtale som regulerer det. Jeg får også etter 37,5, men arbeidsmiljøloven opererer med flere timer enn tariffavtalene gjør.

Mye som spiller inn vedr. overtid. Kommer helt an på hva slag jobb/avtale man har.. ;)

Om man t.d. jobber turnus med gjennomsnittsberegning kan man jobbe inntill 54 tim i noen av ukene, uten at det er overtid!

Det kan også godkjennes vakter på 10 timer, uten at det er overtid!

(Har nettopp laget ny turnus på jobben, og hadde vår hovedtillitsvalgt med meg, hvor vi gikk igjennom alt dette.)

Skrevet

Jeg jobber turnus(35,5t/uka) og vi får overtid som hovedregel ved all jobbing utover 35,5t.

Men feks ved egne turnuser som påske/jul/sommer etc kan man lage en egen turnus der noen jobber 7 vakter i strekk,og da overstiger man raskt 35,5t. Det blir IKKE overtid.

Skrevet
Mye som spiller inn vedr. overtid. Kommer helt an på hva slag jobb/avtale man har.. ;)

Om man t.d. jobber turnus med gjennomsnittsberegning kan man jobbe inntill 54 tim i noen av ukene, uten at det er overtid!

Jeg jobber turnus(35,5t/uka) og vi får overtid som hovedregel ved all jobbing utover 35,5t.

Men feks ved egne turnuser som påske/jul/sommer etc kan man lage en egen turnus der noen jobber 7 vakter i strekk,og da overstiger man raskt 35,5t. Det blir IKKE overtid.

Ja, der ser man at det er mye som spiller inn... ;)

Derfor er det ofte vanskelig å gi svar/uttale seg om sånnt her inne. Først må man vite hva jobb/avtale vedk. har..

...men nå er vi over i "turnusarbeidernes underlige verden"...

Skrevet
...men nå er vi over i "turnusarbeidernes underlige verden"...

Ja, takke meg til kontorjobben min. ;)

Skrevet
Ja, takke meg til kontorjobben min. ;)

...men alt har sine fordeler og bakdeler... ;)

Gjest Gjest_Kitsune_*
Skrevet

Turnusarbeider med gjennomsnittberegning her, ja. Og helt uten videre stoler jeg ikke på hva min lønnsperson sier. For her har mange gått glipp av kroner i flere år, desverre!

Har snakket med min organisasjonskontakt, men den personen trengte noe tid på å finne ut dette.

Men jeg mener at 60% prosent vil være normal arbeidstid for meg..

• 1 måned senere...
Skrevet
Turnusarbeider med gjennomsnittberegning her, ja. Og helt uten videre stoler jeg ikke på hva min lønnsperson sier. For her har mange gått glipp av kroner i flere år, desverre!

Har snakket med min organisasjonskontakt, men den personen trengte noe tid på å finne ut dette.

Har dere funnet ut av dette? Kan du komme med en tilbakemelding?

Dersom det er som du mente, hadde det vært fint å få vite hvor dere fannt det. Det kan jo være en god hjelp for flere av oss i deltidsstillinger... ;)

Skrevet
Men aml sier jo også at arbeid utenom 9 timer er overtid, dette er vel uavhengig av stillingsbrøk og antall timer i løpet av uken Såframt du ikke har fleksitid og selv velger å jobbe lenge en dag, for deretter ta fri en annen dag.

Ved lengre vakt på en enkeltdag er overtidsbestemmelsene de samme for heltid og deltid ja.

Vel, du tar feil der. Du vil ikke få overtidsbetaling før du har jobbet tilsvarende 100% stilling (med unntak av enkeltdager som nevnt rett over her). Dette er fullstendig i henhold til lovverket. Om du klarer å forhandle deg frem til noe annet så har du en snillere/dummere arbeidsgiver enn noen jeg har hørt om i alle fall.

For ordens skyld: Jeg er jurist med spesialisering innen arbeidsrett.

Gjest Gjest Libit
Skrevet

Det er korrekt at du ikkje vil få betalt for overtid når du arbeider meir enn dine avtalte 60%. Dette har samanheng med definisjonen av kva som er alminneleg arbeidstid. I AML er dette

* 9 timar i løpet av 24 timar

* 40 timar i løpet av sju dagar

Dette gjeld samla arbeidstid og omfattar då alminneleg arbeidstid, og meirarbeid. Deretter får du overtid.

Rett og rimeleg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...