Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forklarer først kjapt bakgrunnen for dette spm.

I min familie er folk så innmari opptatt av at alt skal være likt til barna. Min bestemor har 5 barn, 8 barnebarn og 4 oldebarn. Etter mange kinkige situasjoner som jeg ikke vil gå inn på er det kun 4 av barna som har kontakt pr i dag.

Min bestemor har kun kontakt med 6 barnebarn og 2 oldebarn og dette er unektelig veldig vondt for henne.

Jeg har alltid vært min bestemors yndling, som eldste barnebarn av kvinnekjønnet. Alderen på oss barnebarna er fra 4 til 30 år og i realiteten er jeg nr 2 i rekka.

Jeg har hatt flere "goder" enn de andre barnebarna. Nettopp fordi det er 15 år i mellom meg og neste barnebarn som som hun har kontakt med. Min mor var også bare 15 år da jeg kom til og har vært alenemor bestandig, så jeg har i stor grad blitt oppdratt av mine besteforeldre og vokste opp som yngstemann i flokken.

Jeg har gjennom mange år drevet med slektsforskning. Min bestemor visste nemlig ikke mye om farsslekta si og det var det som utløste min hobby. Så gleden var stor da hun i 70-årsgave fikk en perm med slektsgrener så langt tilbake som 1300-tallet.

Poenget her er at vi vet at den dagen hun dør er he****e løs på jord.

Det er mange ting hun vil at jeg skal ha den dagen hun er borte. Disse har ikke stor verdi i penger, men har for henne en enorm affeksjonsverdi da dette er ting hun har arvet fra sine foreldre/besteforeldre.

En del av smykkene har jeg fått i bursdagsgaver opp igjennom tida.

Da min bestefar døde for 8 år siden hadde han testamentert en del ting til meg ( igjen ingen verdi i penger, men i affeksjon ) og ingenting til noen andre. Det barnet det ikke er kontakt med bestridet testamentet med det som grunn at jeg var den eneste som var nevnt i testameentet. På grunn av måten testamentet var satt opp på ( min bestemor fikk jo da alt det andre og ingen hadde egentlig krav på noen arv her så lenge hun var i live) kom hun ingen vei med dette.

Kan min bestemor sette opp ett testament som gjør at jeg arver de tingene hun vil at jeg skal arve, eller må vi rett og slett bare ta bråket som følger med dette?

Glemte en opplysning: Min bestemors barn som ingen har kontakt med lenger mener at jeg arver nok i utgangspunktet. Jeg er min mors eneste arving og er særkullsbarn med odel på den andre siden.

Hvis noen som kan hjelpe meg trenger flere opplysninger kan vi ta det på pm. Vil helst slippe å legge ut gjenkjennende opplysninger her.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Hei Rubina.

Jeg går ut fra at din bestemor sitter i uskiftet bo, det vil si det ble ikke gjort noe skifte av din bestefars midler da han døde? Dette er absolutt det mest vanlige. Svar meg gjerne på dette på pm.

Etter mine begreper ser det ut som din bestemor fritt kan testamentere de tingene det er snakk om til deg. Dette fordi:

1. Du nevner at det er ting med ubetydelig verdi. Når man har livsarvinger (barn) har disse arverett etter loven, men man kan fritt råde over 1/3 av boets totale midler gjennom testament. Jeg går ut fra at dette holder seg innenfor denne tredjedelen.

2. Du nevner videre at det ble opprettet testament før din bestefar døde, men at det likevel ikke ble overført midler til deg da. (Det er slik jeg forstår det.) Pass på at testamentet oppfyller alle formkrav, da dette er veldig strengt. Skirftlighetskrav, to vitner som ikke kan være tilgodesett i testamentet. Det er mye å spare på å gå til en advokat, dersom prisen er at man slipper krangel etterpå.

Når det gjelder å gi bort ting i live, sjekk svarene mine i tråden om "bestefar på sykehjem" under samme tema. Her står det litt om livs-og dødsdisposisjoner. Poenget er at dersom dette dreier seg om relativt ubetydelige verdier, er det sikkert ikke noe problem.

At du ville arve nok likevel, er selvsagt ikke noe argument for at du ikke skal kunne motta mer arv enn de andre barnebarna.

Tillegg: Vedrørende uskifte, er det noen regler om hva hun kan råde over i testament som opprinnelig kommer fra den avdøde parten. Det husker jeg ikke i farten. Gå inn på lovdata og sjekk arveloven.

Endret av Elastica
Skrevet

Joda hun sitter i uskiftet bo.

Og jeg fikk arven etter min bestefar fra testamentet, skrev nok litt utydelig der.

Og jeg tror desverre at i denne situasjonen kan ikke all verdens advokater hindre bråk, for det blir det uansett.

Men takker for hjelpen.

Skrevet

Vet ikke om jeg har skjønt dette helt, men det er ting din bestemor vil du skal få etter henne? (Altså, ikke penger?) Uansett, kan hun ikke gi det til deg nå? Mens hun enda er i live? Hvis jeg ikke er helt på jordet nå, så mener jeg at hun fritt kan gi bort det hun vil mens hun selv er i live....

Hvis dette stemmer kunne kanskje dette være en bedre løsning, for å slippe bråk i ettertid mener jeg... Da er det jo allerede gitt bort av henne selv, mens hun selv levde.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...