Gjest Husbyggern Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Ja, jeg holder på å bygge hus sammen med min mann. Jeg lurer på hva prioriterer dere? Er det viktigste stua, kjøkkenet, soverommet? Størrelse? Egentlig lurer jeg på hvor gjennomtenkt er løsningene dere velger? Og ang hage. hva tenker dere der? Leier dere inn en gartner, designer osv? Eller tar dere sikte på å ta det etterhvert? Hva gjorde at dere valgte den tomta og det huset? Og hvor mye tror dere hele greia kommer på økonomisk sett?
Gjest Husbyggern Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Begynner selv da. Vi har tenkt på å bygge lenge. Har sett etter tomt i flere år og var nære på å kjøpe ei tomt ved sjøen for et par år siden. Men det ble ikke noe av pga området rundt.. Nå har vi kjøpt en tomt med 180 graders utsikt over vidt landskap. Nydelig utsikt. Tomta er på et mål, og vil vel si det er drømmetomten på mange måter. Dette var veldig viktig for oss. Og ville nok ikke kjøpt tomt enda om vi ikke hadde kommet over denne. Så var det å velge hus da. Det var vanskelig det! Kikket igjennom utallige kataloger. Tegnet et hus sammen med en arkitekt. Men så, så fikk vi komme inn i et hus som så kjempekjedelig ut i katalogen. Vi hadde aldri valgt dette huset etter det vi så i katalogen. Ja, det fikk oss til å bestemme oss etter bare noen minutter :D Vi fokuserte på store oppholdsflater. Og kjøkkenet og stua går i ett. Ville ha det åpent, luftig og med masse glass ut mot utsikten, og lite innsyn. Ellers er badet viktig for meg. Huset er uten utleie. Vil ikke ha andre i huset mitt.... Har vurdert å få en designer til å se på hagen. Har ikke konkludert med noe der enda. Gildet vil komme seg på mellom 2,7 og 3 mill. Dette var vel det hele sånn grovt sett....
Gjest Elastica Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Vi har pusset opp et gammelt hus, men kunne velge romløsning i andre etasje. Valgte da å lage stort bad med plass til to vasker, dusj, toalett, badekar og vaskemaskin og tørketrommel. Over de to sistnevnte innretninger, la vi en benkeplate i hvitt og benyttet dette til stellebord. Veldig praktisk så lenge det var nødvendig. Ellers har vi prioritert ett rom til hvert barn, og forholdsvis stort soverom til oss selv, istedet for ekstra loftstue. Når det kom til hage, tok vi dette området for oss etter å ha bodd der i et par år. Da brukte vi anleggsgartner, fordi det var en del store ting som måtte bli gjort. Det var selve huset som lokket oss, et stort hvitt trehus i sørlandsstil. Svært slitt da vi kjøpte det, med asbestplater og store malplasserte 50-talls vinduer. Etter mye planlegging og arbeid er det nå drømmehuset vårt. Det har sjel og historie. Og en overraskende stor hage til å ligge midt i sentrum av byen min.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 Anbefaler eget vaskerom. Jeg har vask og tørk på badet. Det blir fort støvete av tørketrommelen. I tillegg så blir det rimelig varmt når det går.
Gjest Lady M Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 (endret) Lys og luft er noe vi prioriterte. Gode vinduer i alle retninger, luftige rom uten for mye kroker og dødplass. En ting man bør prioritere for sin egen del, er å bygge i livsløpstandard. Dvs at du kan leve der uten problemer også når du blir gammel og kanskje er bevegelseshemmet. Tror nok dere får nok å forholde dere til mht selve huset, så hagen hadde jeg ventet med. Det er ofte lurt å bo litt på et sted før man klarer å se hva som passer. Vi laget våre egne tegninger etter et hus vi likte godt, tilpasset det etter vårt behov og våre ønsker. Dett grublet vi på faktisk i flere år, og det angrer jeg ikke på. Resultatet er blitt riktig bra og vi har faktisk bodd her etpar år uten å angre på noe annet enn valg av handverkere. En ting er jeg spesielt glad i, og det er vaskerommet i forbindelse med kjøkkenet og dusjen, og med egen utgang. Utrolig praktisk! Da vi bygde fikk vi det rådet å gange prisen av selve huspakken på tre, da ville vi komme omtrent på den totale kostnaden (uten tomt). Det hadde stemt hvis vi hadde valgt billigst mulig av materialer og innredning. Endret 4. august 2007 av Lady M
emi Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 (endret) *rydde* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 Dersom det hadde vært mulig, ville jeg også valgt eget vaskerom. Det er et savn når vi ikke har det. Løsning med stort bad og vaskemaskin og tørketrommel med benk over var nest best. Noen fordeler er det imidlertid, jeg trenger ikke gå langt med skittentøyet - rett av og inn i maskinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå