Gå til innhold

mobiltelefon til 9-åring ??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei,

hvor gammel synes du barnet skal være før de får lov å få egen mobil? Og hva synes du den skal brukes til? Og hvem skal betale telleskritt?

Min snart 9-åring har nemlig blitt lovet mobil av sin far, og jeg liker ikke dette. Jeg synes hun er alt for ung og jeg synes at han burde tatt det opp med meg først. (Vi er skilte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Mobiltelefon til en ni-åring??? Hva er poenget med det? Ni-åringer er barn. Hvis foreldre ikke kan ha kontakt med barna sine utenom via mobiltelefon, og barn ikke kan ha kontakt med barn på andre måter, ja da er det noe galt med samfunnet vårt! Foreldre må slutte med å gi etter for barnas ønsker hele tiden. Barn vil ha det som voksne/ de store har, det er helt naturlig. Men vi som voksne må ta ansvar - det er vi som må sette grenser for dem, og la barn være barn.

Syns det er flott av deg å stille spørsmålstegn ved dette barnefaren har lovet datteren deres. Håper du står på retten din til å ha et ord med i laget! :D

Når det gjelder aldrersgrense, syns jeg ungdomsskole-alder er absolutt det laveste! Og barna kan godt betale litt for tellerskrittene selv, men selvsagt avhengig av andre "økonomiske avtaler" mellom foreldrene og barnet. Skal man ha noe som medfører ugifter, må man kunne ta ansvar for disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fikk mobil til 9-årsdagen sin, selv om han ikke egentlig har bruk for den. Det var i oktober i fjor. Han bruker den mest til å sende meldinger til bestemora si, som bor 50 mil unna. Jeg har merka at han har faktisk blitt mye bedre til å skrive etter at han fikk mobilen. Han har kontantkort, som jeg fyller opp med kr 150,- hver måned. Kontantkort gir barna en sjanse til å lære seg hvor mye det koster å bruke mobilen.

Jeg mener at hvis det er pappa som gir bort mobilen, så er det vel pappa som skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:o Hva i alledager skal en unge på 9 med mobil!!!!!!?????? Synes det er helt idiotisk og forstår ikke argumentasjonen til de som synes det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Syns heller ikke at en 9-åring trenger mobiltelefon. Min sønn har så smått begynt å snakke om det, og jeg lurte på hvorfor han trengte det. Det visste han ikke bortsett fra at det hadde vært kult! Vi ble enige om at han egentlig ikke trenger det, og han får låne min om det er noe, og at jeg - når jeg skal ha ny, kjøper en med spill! Heldigvis er det ikke noe press i klassen hans enda.

Jeg syns også faren burde diskutert det med deg, men det kommer jo an på hva slags forhold dere har. Men - kjøper han mobil til ungen, så må det jo være han som betaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg synes ikke at barn skal få slike unyttig ting som mobiler før de selv sparer lommepengene sine og kjøper det..

og dessuten bruker lommepenger til tellerskritt også.. (dvs ingen foreldrebetalting av tellerskritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest salma

Datteren min er fire år og skriver stadig meldinger til besteforeldrene sine, noe både hun og de setter stor pris på (selv om det er snakk om meldinger uten mening og innhold....) Da låner hun min mobil og det må hun nok fortsette med leeeenge enda. Men jeg syns det er positivt at hun gjør seg kjent med moderne kommunikasjonsmetoder så tidlig som mulig, derfor er det kanskje ikke så dumt å la dem få mobil ganske tidlig?

Men om en 9-åring TRENGER det? Hm.....

Mener forresten også at faren må betale for framtidige regninger når han kjøper mobil mot din vilje. Samtidig kan du vel ikke nekte ham å kjøpe mobil til henne, han må vel få bestemme like mye over henne som deg? Det beste er selvfølgelig om man er enige om alt, men verden er nå en gang ikke sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luringen (ikke logget på)

Jeg kjøper mobil til min ni åring fordi hun ønsker seg en til fødselsdag. Og at da slipper jeg å prate med moren hennes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min "svigerinne" (altså søstra til min samboer) fikk til jul, hun er 12. Søstra på 10 hadde ikke noe problem med at hun fikk gameboy istedet. Mobil får hun antakelig om et par år, vil jeg tippe. Hun synes jo uansett at mobiler er stilige til å spille spill på, og da er jo en gameboy langt mer passende :)

Kontantkort synes jeg er en selvfølge i en slik alder. Og det mener jeg de skal betale for sine egne lommepenger, så merker de at "oi, jeg har ikke penger til kontantkort, da kan jeg ikke ringe", for de skal jo merke at det koster noe! Dette forutsetter jo selvsagt en "lommepengeavtale" med foreldre en som gjør det mulig å betale for kontantkort da, OG at foreldrene ikke gir etter og gir dem penger til nytt kort når det forrige er tomt.

Dette er nå i alle fall min mening om saken. Hvem vet hvor langt verden har utviklet seg innen dette blir aktuelt for meg i forhold til egne barn...

Og ja, når faren vil gi henne en mobil mot din vilje, så gjør han noe urimelig. Da blir jo du den "slemme" som nekter henne noe han har lovet henne. Men du skal definitivt ikke ha noen utgifter for noe HAN påtvinger. Men at han betaler det automatisk gir jo ikke henne en følelse av at dette koster noe. Ta en alvorsprat med barnets far. At han lovet henne noe slikt tyder på at han ikke har stor ansvarsfølelse i forhold til slike ting, når han ikke snakket med deg om det først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

mine to barn på 9 og 7 år har hatt hver sim mobiltelefon i snart to år nå,og jeg ser ikke det som noe problem.7 åringen bruker sin til å spille på,han har aldri råd til å bruke opp kortet sitt, hun på 9,bruker sin til å sende mld til sin far,men veldig lite. et kontantkort på 150kr. kan hun ha i 3mnd. syns det er bare positivt jeg,de lærer seg til at det koster penger å bruke tlf og de har blitt mye flinkere til å skrive også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Min nevø på 10 år har en lei tendens til å glemme seg bort, dvs. gå ut om ettermiddagen/inn til en "tilfeldig"venn, spille data-spill og fotball,se tv etc.og dette medfører at foreldrene plutselig ikke aner hvor han er!!!

Alle som er foreldre, har vel opplevd dette??

Etter flere (unødvendige)leteaksjoner, har gutten fått seg mobiltelefon og gir beskjed HVOR han er! (eller foreldrene ringer ham)

En meget positiv fordel med å gi mobiltlf. til "mindreårige". Hvem som skal betale, får man jo diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattern på 9 år har fått mobil, den brukes når hun er hos far, da må hun ta buss t og fra skolen og det er greit med telefon når feks ikke bussen kommer, hun sender en sms når hun har kommet på skolen for å si at alt er bra osv, når hun er ute så får jeg tak i henne. Hun får fylt på 200 kr annenhver mnd, for disse pengene må hun rydde rommet sitt hver fredag, hente sin bror i barnehagen som ligger rett her ute (1-2 ganger pr uke) og gå ut m søppel.

Hun vet veldig godt at dette er ikke til lek, og barn kan faktisk havne i nød situasjoner de også.

Det er alltid gjevt med tlf i starten, men det dabber av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Niåring med mobil..........? Helt sykt, spør du meg!

:o

Kunstig behov, falsk trygghet (for de som bruker sikkerhet som argument).

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
-Min nevø på 10 år har en lei tendens til å glemme seg bort, dvs. gå ut om ettermiddagen/inn til en "tilfeldig"venn, spille data-spill og fotball,se tv etc.og dette medfører at foreldrene plutselig ikke aner hvor han er!!!

Alle som er foreldre, har vel opplevd dette??

Etter flere (unødvendige)leteaksjoner, har gutten fått seg mobiltelefon og gir beskjed HVOR han er! (eller foreldrene ringer ham)

En meget positiv fordel med å gi mobiltlf. til "mindreårige". Hvem som skal betale, får man jo diskutere.

Jeg synes at guttens forsvinninger er et problem, men at mobilen ikke løser problemet, men derimot legitimerer det..

Nå er det mer "lovlig" for gutten å "bli borte" og så bare gi beskjed hvor han er..

En 9 åring skal spørre om lov til å gå steder.. ikke bare gi foreldrene beskjed :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

ja.. greit at han glemmer seg bort.. men det er et PROBLEM.. han må lære å ikke glemme seg bort... ikke få legitimert det helt ved å få en tlf for å gi beskjed når han glemmer seg bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk mobil da hun var 9, nå er hun snart 11. Synes det er greit å kunne få tak i henne når hun er borte. Eller at hun kan sende en meliding hvis hun trenger å hentes.

Faren hennes tar direkte kontakt med henne på mobilen. Vi er skilt, og da slipper han at andre enn den han vil snakke med tar tlf.

Hun bruker stort sett mobilen til sånne ting. Ikke noe tull og tøys.

At barn i den alderen har mobil, synes jeg er greit. Da er det straks verre med tenåringer, som fort får et veldig stort kontaktnett som foreldre ikke har oversikt over. Men det er en annen problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...