Infinity Skrevet 3. august 2007 #1 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg ble spurt av en kollega fra England om hvorfor det heter i Oslo, og ikke på..... Jeg bor....; I Oslo ... I Bergen.... På Stord... På Haukeland Jeg aner ikke hvorfor det er sånn. Kan noen hjelpe ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #2 Del Skrevet 3. august 2007 Er det ikke det at man sier "I" når det gjelder byer...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 3. august 2007 #3 Del Skrevet 3. august 2007 http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_o...kk/I_eller_paa/ Her står reglene. Hvis jeg skal si det enkelt med mine egne ord, så er byer langs kysten "i", og byer i innlandet "på". (feks: på Lillehammer, på Gjøvik) Øyer er til en viss størrelse "på". Fylker er "i". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 3. august 2007 #4 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Enkel hovedregel: I foran de aller fleste stedsnavn generellt, men noen mindre tettsteder/bydeler etc benyttes på(samt innalndsbyer som nevnt over). Som du sier I Bergen men PÅ Haukeland som er en del av Bergen og PÅ Bryne som er et tettsted. (Grunnen til at det brukes på er at dette ofte er gamle gårdsnavn, hvor man da brukte på en spesifikk gård) Deretter er det også på ved de fleste øyer. I benyttes som oftest ved spesifikke gatenavn(med klare unntak som På Karl Johan) men på ved mer generelle områder. Derfor heter det på kaia, på Torgalmenningen osv Det finnes klare unntak til disse reglene(som I Åsane, men PÅ Landås som begge er tettsteder utefor Bergen etter min kunnskap), men dette er hovedreglene som gjelder i de fleste tilfeller. Endret 3. august 2007 av Gyngestol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 3. august 2007 #5 Del Skrevet 3. august 2007 Jepp. Jeg synes det er kjempeirriterende å høre "i Lillehammer". Noe jeg hører stadig vekk. Grrr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 3. august 2007 #6 Del Skrevet 3. august 2007 I utgangspunktet heter det vel "i en by- på et sted" Men om innlandsbyene kan en selv velge om en vil si på eller i. Jeg har bodd i Lillehammer (i kommunen- ikke i selve byen), mens søstra mi bor på Lillehammer (midt i sentrum) Om hjembyen min Hamar sier jeg faktisk både på og i- men når jeg tenker etter sier jeg mest i Hamar. Blir sittende å tenke; tror faktisk jeg bruker "på" hovedsakelig i fortid og "i" i nåtid og fremtid. Jeg er født og oppvokst på Hamar- men jobber i Hamar!! Om gjøvik sier jeg bare på (gærne sia åkke som). Elverum er og blir på (men det er fordi jeg ikke får meg til å tenke på Elverum som by.) Kongsvinger er i mine øyne bare ett høl- så derfor bor noen i Kongsvinger (for en kan jo ike bo på et høl- men i!!) (Neida- ikke bykrangling på innlandet i det heletatt!!! Og jeg er i allefall ikke patriot!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 3. august 2007 #7 Del Skrevet 3. august 2007 Elverum er og blir på (men det er fordi jeg ikke får meg til å tenke på Elverum som by.) Interessant. (Nesten) alle jeg kjenner som er fra Hamar sier på Hamar og i Elverum. Mens (nesten) alle jeg kjenner fra Elverum bruker i om begge deler. Selv bruker jeg alltid i om steder. For meg føles det av en eller annen grunn unaturlig å bruke på, når det er snakk om byer/steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prestekrage Skrevet 3. august 2007 #8 Del Skrevet 3. august 2007 Interessant. (Nesten) alle jeg kjenner som er fra Hamar sier på Hamar og i Elverum. Mens (nesten) alle jeg kjenner fra Elverum bruker i om begge deler. Selv bruker jeg alltid i om steder. For meg føles det av en eller annen grunn unaturlig å bruke på, når det er snakk om byer/steder. Ang Hamar. De du kjenner fra Hamar- er de fra selve Hamar, eller tettstedene rundt (Ottestad/Stange, Furnes/Br.dal/Moelv Ringsaker Vang)? Jeg er fra selve Hamar Sentrum- har diskutert på/i tema. Vi som er oppvokst innefor bygrensene sier hovedsakelig i- de som er fra tettstedene rundt sier på. Når det gjelder de tre Mjøsbyene (og da spesielt Hamar) er det STOR dialektforskjell på små avstander. I (!) Hamar merker du det veldig godt ettersom du bare må over en av de to små bruene (Stangebrua og Midtstranda) før du hører STOR forskjell!!! Dette kan jo ha innvirking på i/på bruken. (Elverum er for meg en prinsipp/mobbesak så vet egentlig ikke hva som brukes!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirina Skrevet 3. august 2007 #9 Del Skrevet 3. august 2007 Ang Hamar. De du kjenner fra Hamar- er de fra selve Hamar, eller tettstedene rundt (Ottestad/Stange, Furnes/Br.dal/Moelv Ringsaker Vang)? Begge deler. Og uansett hvor i Hamar de er fra bruker de fleste på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 3. august 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 3. august 2007 Takker så mye for oppklaringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #11 Del Skrevet 5. august 2007 Her på vestlandet må du ofte være lokalkjent for å få det riktig, men generelt kan man vel si; på -nes, -øra, -landet og øyene i -vågen, -dalen, og byene. Du har også ditt på det rene hvis du sier i "et kommunenavn". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå