Gjest bada Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 (endret) Glidelåsen i yndlingsjeansen min, som dessuten var veldig dyr, har røket. Jeg er ikke akkurat noen racer med symaskinen, så det er ingen mulighet for at jeg kunne fikset det selv. Til dere sømkyndige der ute: Er det noe å gjøre med det? Er det noen vits å ta det med til en skredder/systue og be dem om å bytte glidelås? Gjør de slikt, eller er det for vanskelig på jeans? Må jeg bare innfinne meg med at den er ødelagt for alltid? Endret 3. august 2007 av bada
Gjest bada Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 (endret) Er det lenge siden du kjøpte buksen? Skjedde med meg etter en stund, sa i fra til butikken og fikk beskjed om det var bare å komme tilbake med jeansen, så skiftet de glidelås. For de som kan å sy, er det ikke vanskelig å skifte glidelås. :o) Det er vel et års tid siden, men jeg har ikke kvitteringen lenger. Jeg skal allikevel forsøke å ta den med tilbake til butikken, så da håper jeg at de yter god service! Uansett var det betryggende å høre at det er en smal sak å skifte glidelås. I verste fall kan jeg da bare ta den med til en skredder. Så takk for svar! Nu føles alt så meget bedre. Endret 3. august 2007 av bada
Gjest vimselot Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Har du brukt en symaskin før, så er det enkelt å skifte en glidelås selv. Rett søm, når du kommer nederst, brems, sving, dvs. løft opp nåla, og sy, gjenta dette og rett søm igjen... Men før du starter må du sy litt fram og tilbake for at sømmen skal sitte og også når du avslutter... Det er enkelt... Men har du ikke gjort det før, er det kanskje ikke like lett. Tar du buksa med til f.eks. en skredder, så få han eller henne til å vise deg, slik at du lærer, det er praktisk å kunne slike egentlige enkle ting...
Gjest bada Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Har du brukt en symaskin før, så er det enkelt å skifte en glidelås selv. Rett søm, når du kommer nederst, brems, sving, dvs. løft opp nåla, og sy, gjenta dette og rett søm igjen... Men før du starter må du sy litt fram og tilbake for at sømmen skal sitte og også når du avslutter... Det er enkelt... Men har du ikke gjort det før, er det kanskje ikke like lett. Tar du buksa med til f.eks. en skredder, så få han eller henne til å vise deg, slik at du lærer, det er praktisk å kunne slike egentlige enkle ting... Jeg har brukt en symaskin før, men bare til veldig enkle ting. Å skifte glidelås er sikkert enkelt for deg som antakelig har gjort det før og vet hvordan du skal gjøre det! For meg som bare har sydd frem og tilbake virker det som en umulig oppgave. Som du kan se av spørsmålet mitt visste jeg ikke en gang om det var en enkel ting eller noe fryktelig komplisert. Så jeg skal ta den med til en skredder, og jeg håper inderlig at jeg lærer av ham/henne!
Pauline Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Det er faktisk meget enkelt. Til og med jeg har gjort det. Hadde samme problem som deg med yndlingsbuksa mi. Den ble liggende.... Jeg planla å prøve å fikse dette, grua meg og psyka meg opp et par uker.....Skulle tro det handlet om en hovedfagsoppgave.. :ler: Vel, tror det tok 1/2 time eller noe sånt. Lykke til
Kamikatze Skrevet 3. august 2007 #7 Skrevet 3. august 2007 Her i Lofoten er det en verna bedrift med skredder, som gjør sånt rimelig (en femtilapp ellerno). Er det noe slikt der du residerer? Jeg vet jo ikke noe om hvor du bor, men er du i urbane strøk, så er du kanskje så heldig at det finns ei yrkesskole med sømlinje? Lykke til i alle fall.
Gjest vimselot Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 Jeg trodde heller ikke det var lett første gangen... men det var enkelt. Ingen viste meg, jeg var ca 14 år, og satte bare i gang. 14 år og yndlingsbuksa mi...hadde det travelt også...og var alene hjemme. Hadde sett glidelåser blitt skiftet før uten å følge så mye med, og jeg klarte det og jeg er ikke så veldig veldig "handy"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå