Mosjonisten Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Jeg er ute etter tips til mat som kan inntas en time før trening. Det hender ofte at jeg reiser rett fra jobb til trening og da er det greit å ha noe i kroppen før jeg legger ut på en hard treningsøkt. Jeg har lest at det beste er trege karbohydrater som yoghurt, eple, plomme etc. Har du et tips å komme med? Normalt bruker jeg å spise banan, eple, yoghurt og drikke appelsin juice for å få opp blodsukkeret og holde ut en times trening før jeg reiser hjem og spiser middag.
*Enigma* Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Noe av grunnen til at man helst ikke skal ha i seg raske karbohydrater rett før trening er at da forbrenner du først og fremst de raske karbohydratene under treningen i stedet for fett. Spis proteinrik mat, dvs. rene kjøttprodukter hvis du har muligheten, cottage cheese inneholder også masse proteiner. Spiser du proteiner så hindrer du at de nedbrytende prosessene som settes i gang under trening tar av musklene. Av karbohydrater kan du gjerne ha i deg brun ris, flerkorns grovbrød, skummet melk og frukt (eple, plomme, pære, appelsin o.l) Spis 1-2 timer før økten. Ved en slik blanding av proteiner og karbohydrater sikrer du også at blodsukkeret holder seg jevnt før økta og langsom frigjøring av energi både før og under økten. Som du ser så spiser du ikke så ille Lag med deg salat med f.eks kylling, renskåret svinekjøtt, storfekjøtt eller tunfisk, egg osv, og ha med en skive grovbrød, et glass appelsinjuice og avslutt med et eple, eller ha med matpakke med grovbrød med proteinrikt pålegg (eks. kylling- eller kalkunfilet fra prior med hardkokt egg og tomat).
Supraspinatus Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Hva trener du da? Hvor lenge? Hvilken intensitet? generelt så har det ikke så veldig mye å si hva du spiser før trening. Trener du mer enn 1 time bør du likevel fylle på med næring underveis i treningen. I form av feks sportsdrikker. Jeg fokuserer litt mer på mengden (energi) Grunnen til at jeg spiser 1 timer før trening er at jeg ikke vil trene med full mage som skvulper osv. Etter trening spiser jeg igjen. Da har det gått ca 2,5 timer siden forrige måltid. Selv om noe har høy GI, så fyker ikke blodsukkeret ditt til himmeles og helt ned på bånn på 2 timer om du spiser nok. Det finnes masse forskning på dette, du kan jo søke litt på google og se om du finner noe. og for å svare på det du egentlig spør om: Havregrøt er jo forholdsvis enkelt og godt. Kanskje litt nøtter eller en liten proteinshake.
Mosjonisten Skrevet 30. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2007 Takk for tipsene! Jeg fant denne artikkelen på intersport http://www.intersport.no/ci/templates/Artikkel.aspx?id=13176
*Enigma* Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Takk for tipsene! Jeg fant denne artikkelen på intersport http://www.intersport.no/ci/templates/Artikkel.aspx?id=13176 Jeg liker ikke helt det at den fokuserer kun på karbohydrater før trening. Det kommer selvsagt an på hva som er poenget med treningen din, men karbohydratene gir deg energi, også brenner du av karbohydratene du har hatt i deg. Dersom treningen skal gjøre noe som helst annet for deg enn å gi deg god kondisjon må du ha i deg proteiner også, både før og etter trening.
Supraspinatus Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Når det gjelder løping, eller andre ting som varer lenge og tærer mye, så er carbo loading tingen. Derimot styrke, volum osv, så har det ikke så mye å si om man spiser proteiner rett før, eller rett etter. Noe vil selvsagt bli omdannet til karbo for å fylle igjen lagrene, men forskning viser at det er veien å gå. Ta å søk på google. Der finner du alltid noe nyttig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå