MellonCollie Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Jeg prøver for tiden å legge om kostholdet mitt noe, og prøver å lese litt rundt for å lære litt. Har jo fått med meg at veldig mange spiser minst mulig av raske karbohydrater, men klarer ikke helt å sette på plass hvorfor.. Hvis det er sånn at jeg skal spise 1800 kalorier per dag, spiller det da noen rolle hva de er fylt opp av..? Ser jo at det er enkelte matvarer som selvfølgelig har mer næring enn andre, og derfor gir mer nytte enn tilsvarende med kalorier og at dette er et poeng. Men om jeg spiser en wok med kylling + grønnsaker, eller om jeg spiser vanlig pasta med kjøttsaus, og begge rettene spiser jeg så mye av at det tilsvarer 500 kalorier? Vil jeg legge på meg mer av pastaen pga karbohydratene...? :klø: Er det fordi man blir raskere sulten, og dermed lettere spiser mer, at man ikke skal ha karbohydrater...? Mulig dette er dumme spørsmål, men håper noen kan forklare meg dette på en enkel måte..
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 Men om jeg spiser en wok med kylling + grønnsaker, eller om jeg spiser vanlig pasta med kjøttsaus, og begge rettene spiser jeg så mye av at det tilsvarer 500 kalorier? Vil jeg legge på meg mer av pastaen pga karbohydratene...? :klø: For å svare på dette: Nei, du vil ikke legge på deg mer av pastaen. Èn kalori er èn kalori, så du kan like gjerne spise en sjokolade til 500 kcal. i stedet for wok med kylling og grønnsaker til 500 kcal. Dette vet jo alle ikke er lurt, men det er bare for å poengtere. Det er sant det du sier om karbohydrater, at raske karbohydrater er ugunstige (utenom rett etter trening, spesielt styrketrening der glykogenlagrene er så og si tomme). Det er viktig å få i seg nok proteiner, karbohydrater og fett. For en normalt aktiv person vil jeg si 1,6 g. protein * kroppsvekten din er ideelt.
*Enigma* Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Here goes: Karbohydrater består av sukkermolekyler, først og fremst glukose. I mage-tarmkanalen brytes karbohydrater ned slik at glukosen kan passere tarmkanalen og ut i blodomløpet. Derfor kalles glukose også blodsukker. Når glukosen når blodomløpet frigjøres insulin fra buskpyttkjertelen. Insulinet stimulerer kroppens celler til å ta opp aminosyrer, glukose og andre næringsemner fra blodomløpet. Når glukose transporteres i cellene forbrennes det eller lagres for kommende behov i en form som kalles glykogen. Glykogen er muskelcellenes viktigste energilager og så lenge kroppen har et tilstrekkelig stort glykogenforbruk så brytes ikke muskelproteiner ned i like stor grad. Fysisk trening gir økt lagring av glykogen, som igjen gir større utholdenhet pga økt tilgang på energi. Karbohydrater er menneskets viktigste energikilde og litt avhengig av aktivitetsgrad bør 55 – 70 % av det totale energibehovet dekkes av karbohydrater. Det som er med karbohydrater er at det gir rask energi. Trege karbohydrater anses som bedre enn de raske fordi de gir en jevnere blodsukkerkurve og dermed et mer stabilt insulinnivå. For å kunne forbrenne fett samtidig som man bygger muskler kreves det at insulinnivået i blodet holdes på et lavt nivå. Raske karbohydrater forhøyer blodsukkernivået for raskt, og ettersom insulin regulerer ned blodsukkerinnholdet i blodet, fører dette til at blodsukkernivået havner under normalt nivå. Kroppen får da et signal om å høyne blodsukkernivået raskt for å sikre bl.a. hjernens glukosebehov og frisetter hormonet kortison. Dette tar på muskelmassen, mens fettdepoet være urørt. I tillegg så minsker kortison insulinfølsomheten, som igjen gjør at det kreves enda mer insulin ved neste måltid. Når blodsukkeret daler blir du gjerne trøtt og sliten, du kan få sukkersug osv. Dette fører til at mange da spiser søtt eller raske karbohydrater osv, som igjen fører til nytt fall i blodsukkeret etter en stund også har du en evig runddans. Vet ikke helt om dette var enkelt og forståelig
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 ok, kroppen trenger karbohydrater. bare pass på å velge riktig sort: gode karber: supergrovt brød eller knekkebrød, grønnsaker unngå karber som sukker, hvitt mel(som i loff, boller og pasta) skal et nytt og bedre kosthold vare over tid, er det viktig med variasjon. derfor kan du fint spise pasta en gang i uken. spiser du det oftere, kan du bytte til speltpasta f.eks. samme med ris, her kan du velge fullkornsris. forskjellen i praksis, hvordan den oppleves, er som følger: jeg får mindre sug etter noe godt, jeg er mer fornøyd. dette er avgjørende for meg, siden jeg til tider sliter med et sug etter alt og ingenting. ikke minst er formen mer stabil, man segner ikke om liksom etter middagen. etter et måltid med f.eks pasta, kjøttsaus og baguetter, er jo at det bare var sofaen som fungerte! man blir daff og giddaslaus av kjappe karber.
Gjest Alou Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Riktig som Enigma sier, jeg tenkte kanskje jeg skulle skrevet det noe lettere ( ): Når man inntar mindre karbohydrater blir blodsukkernivået i blodet mindre. Men kroppen trenger jo like mye enegi uansett hva du spiser og hvis blodsukkernivået i blodet begynner å synke, skiller bukspyttkjertelen ut glykagon som omgjør glukogenet i lever og muskler til glukose, men det geniale er at glukagon også spalter ned fett til glukose, så vi kan bruke det som energi. Men "så langt vil du ikke komme" hvis du pøser på med sukker eller andre karbohydratsorter hele tiden. See?
*Enigma* Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Jeg kan jo legge til at protein består av aminosyrer. Leveren kan omdanne aminosyrer til blodsukker. Økt produksjon av blodsukker gir signaler til mottakerne i leveren som styrer sultfølelsen og dermed spiser du mindre. Så greia er i korte trekk å spise trege karbohydrater i form av grovt brød, brun pasta/ris osv som andre har nevnt her, og en god dæsj med protein som du får i deg fra rent kjøtt, fisk (spesielt tunfisk) og karbonadedeig. Du får også i deg karbohydrater fra grønnsaker og frukt, ergo trenger ikke så mange av karbohydratene komme fra brød/ris/pasta/potet. (nevner dette ettersom jeg sa at 55-70% av næringen bør komme fra karbohydrater.) Grunnen til at jeg nevner karbonadedeig og ikke kjøttdeig er at kjøttdeig inneholder mye mer fett.
MellonCollie Skrevet 3. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2007 Tusen takk for svar alle sammen, da har jeg fått ting mer på plass! Jeg har byttet ut pasta med fullkornspasta, og ris med naturris (er det ikke det den heter? Den upolerte), og dette har jeg forstått hjelper mye. Det er potet jeg sliter mest med... men så lenge jeg spiser mer balansert, ikke potet hver dag, så ser jeg jo at dette skal gå bra. Jeg er også veldig bevisst på å ikke småspise, og klarer stort sett å stå imot de gangene jeg får sukkersug. Prøver å bruke karbonadedeig, men utrolig irriterende med hvor dyrt det er...
Supraspinatus Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 En ting når det gjelder ditt daglige ca inntak (1800kcal) så bør du spre dette mest mulig i 5-6-7 måltider. Da unngår du å bli sulten og du holder forbrenningen i gang hele dagen. Blir du sulten er det lett til å ty til kjapp mat som gjerne gjør at du må kutte et annet sted. Da kommer du fort inn i en ond sirkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå