Gjest Tuppia Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Vi utbetaler kontantstøtte til polske familier bosatt i Polen for 150 millioner kroner i året. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1918833.ece Hvorfor i all verden gjør ikke politikerne noe med dette? Det er ganske enorme summer som betales ut i bytte mot den ene polakkens trygdeavgift.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 .ece Hvorfor i all verden gjør ikke politikerne noe med dette? Fordi de er stemt inn av SV-velgerne...
Altena Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Fordi de er stemt inn av SV-velgerne... Ja, det var jo saklig
Gjest Gjest_regine_* Skrevet 3. august 2007 #4 Skrevet 3. august 2007 Hvorfor? Fordi Norge er forpliktet til det gjennom EØS-avtalen, vel. Husker ikke helt hvordan det var, men noe med at fordi de - altså polakker som jobber i Norge - betaler trygdeavgift, så har de også krav på de goder dette medfører. Det er ikke lov å diskriminiere pga statsborgerskap, i fht. dette.
Gjest Mann 42 Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Dette med kontantstøtten var da vitterlig en borgerlig idè som både SV og Arbeiderpartiet kjempet mot med nebb og klør, og som de kommer til å oppheve så snart det blir flertall for å gjøre akkurat det. Denne saken hjelper kanskje litt. Men skal du hetse noen for at polakkene får kontantstøtten, så er iallfall ikke SV rett adresse. De var mot kontantstøtten, de var mot EU, og de var mot EØS-avtalen. :kaffe:
Paradokset Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Det er greit at de jobber for en slikk og ingenting her, men de skal fxxx meg ikke få del i våre trygdeordninger..
Gjest StockDama Skrevet 3. august 2007 #7 Skrevet 3. august 2007 Det er greit at de jobber for en slikk og ingenting her, men de skal fxxx meg ikke få del i våre trygdeordninger..
milla-mor Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 det kjipe er jo at misbruk av kontantstøtte, og trygd generelt, fører til at norge snart må kutte ut all støtte til norske borgere. fordi systemet blir så fullstendig misbrukt at norge rett og slett ikke har råd lenger... 150 mill til polen?? hva i all verden, liksom?? og dèt er bare en liiiten del. norge har vært utrolig naive. vårt system blir misbrukt av folk som overhodet ikke har noe slikt å falle tilbake på der de kommer fra. hva da, når norge ikke lenger kan gi alenemødre støtte, eller syke, eller arbeidsledige? bare fordi det systemet norske skattebetalere betaler for at vi skal kunne ha, blir praiet av folk som ikke burde vært innlemmet i dette. norske politikere fikk alle sjokk når det viste seg at vi må sende kontantstøtte ut av landet, but why...? satt de seg ikke inn i eøs-avtalen? skjønner ikke hva de tenker på... norge tjener masse på eøs-avtalen, men for guds skyld... dropp kontantstøtten. både i norge, og utenfor landets grenser.
Gjest Talula Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Nå er ikke jeg noen særlig tilhenger av kontantstøtten i utgangspunktet, men jeg kan ikke se at dette egentlig er misbruk av kontantstøtten i seg selv. En av foreldrene arbeider i Norge og opptjener rett til kontantstøtten, pga bla eøs - avtalen. Skjønner ikke at politikerne ikke forutså denne konsekvensen i sin tid, men det gjorde de altså neppe..
LilleBille Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 Dette er jo et resultat av de avtalene Norge har inngått. Så lenge de polske arbeiderne betaler sin skatt og sin trygdeavgift har de jo selvfølgelig rett på de samme godene som alle andre som betaler det samme inn til fellesskapet. (Men kanskje dette kan være et langt steg på veien til å få fjernet kontantstøtten)
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 det kjipe er jo at misbruk av kontantstøtte, og trygd generelt, fører til at norge snart må kutte ut all støtte til norske borgere. fordi systemet blir så fullstendig misbrukt at norge rett og slett ikke har råd lenger... 150 mill til polen?? hva i all verden, liksom?? og dèt er bare en liiiten del. norge har vært utrolig naive. vårt system blir misbrukt av folk som overhodet ikke har noe slikt å falle tilbake på der de kommer fra. hva da, når norge ikke lenger kan gi alenemødre støtte, eller syke, eller arbeidsledige? bare fordi det systemet norske skattebetalere betaler for at vi skal kunne ha, blir praiet av folk som ikke burde vært innlemmet i dette. norske politikere fikk alle sjokk når det viste seg at vi må sende kontantstøtte ut av landet, but why...? satt de seg ikke inn i eøs-avtalen? skjønner ikke hva de tenker på... norge tjener masse på eøs-avtalen, men for guds skyld... dropp kontantstøtten. både i norge, og utenfor landets grenser. 1. Polakkene jobber og betaler skatt etter norske satser i Norge. I følge EØS-avtalen har dermed deres koner rett på norske trygderettigheter, her: kontantstøtte. Dette er da ikke misbruk. Det er kanskje mer "misbruk" når norske familier hvor ingen av partene jobber hvitt, mottar kontantstøtte? 2. Kontantstøtten skal avvikles, men ikke fordi vi ikke har råd til den. Den avvikles fordi regjeringspartiene er motstandere av ordningen og gikk til valg på å istedet sørge for full barnehagedekning.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 Kontantstøtten skal avvikles, men ikke fordi vi ikke har råd til den. Den avvikles fordi regjeringspartiene er motstandere av ordningen og gikk til valg på å istedet sørge for full barnehagedekning. Og regjeringen har som kjent holdt alle løftene sine, så
milla-mor Skrevet 3. august 2007 #13 Skrevet 3. august 2007 1. Polakkene jobber og betaler skatt etter norske satser i Norge. I følge EØS-avtalen har dermed deres koner rett på norske trygderettigheter, her: kontantstøtte. Dette er da ikke misbruk. Det er kanskje mer "misbruk" når norske familier hvor ingen av partene jobber hvitt, mottar kontantstøtte? 2. Kontantstøtten skal avvikles, men ikke fordi vi ikke har råd til den. Den avvikles fordi regjeringspartiene er motstandere av ordningen og gikk til valg på å istedet sørge for full barnehagedekning. ja, og så lenge vi har signert eøs-avtalen, må selvfølgelig alle som har krav på kontantstøtte, få det. men jeg er imot kontantstøtten, og blir enda mer imot når såpass mye penger blir sendt rundt omkring i utlandet. i norge får man kontantstøtte dersom barnet ikke er i barnehage. i polen får mange norsk kontantstøtte, dersom barna er i polske barnehager, og ikke i norske. kontantstøtten gagner altså en polsk familie mye mer enn det gjør for en norsk. jeg er fullstendig klar over at norge har råd til å gi polakker kontantstøtte... men norge har ikke råd til støtte generelt, da denne blir så til de grader misbrukt. dette er ikke synsing, men en fakta-opplysning. trygde-systemet som vi kjenner det idag, kommer ikke til å vedvare.
rolfkjo Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 1. Polakkene jobber og betaler skatt etter norske satser i Norge. I følge EØS-avtalen har dermed deres koner rett på norske trygderettigheter, her: kontantstøtte. Dette er da ikke misbruk. Det er kanskje mer "misbruk" når norske familier hvor ingen av partene jobber hvitt, mottar kontantstøtte? 2. Kontantstøtten skal avvikles, men ikke fordi vi ikke har råd til den. Den avvikles fordi regjeringspartiene er motstandere av ordningen og gikk til valg på å istedet sørge for full barnehagedekning. Jeg arbeider og betaler skatt til norge, men får ikke en eneste krone til mitt barn som bor i Thailand, skulle ikke han også få det??? og han er til og men Norsk statsborger med norsk pass...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #15 Skrevet 5. august 2007 Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår de negative reaksjonene. Når de betaler skatt så synes jeg de skal ha de samme rettigheter som andre. At de de får mere for pengene i Polen synes jeg ikke har noe å si: Hver krone de har betalt i skatt er like mye verdt som en krone betalt av de som bor i Norge. Hvis man skal betale mindre i barnetrygd og kontantstøtte fordi de får mere for pengene i Polen (Får de det?) så vil det også være rimelig at man betaler høyere barnetrygd til de som har barn i områder med høyere kostnader (Brussel, New York etc.) . Jeg synes man skal få utbetalt det samme uansett hvor familien bor så får om dette går i pluss eller minus være opptil hver enkelt familie. En annen sak er selvfølgelig muligheten for missbruk og redusert mulighet for kontroll. Men det er en helt annen sak. Slik sett er det selvfølgelig vanskeligere å sjekke om vilkårene for kontantstøtte blir overholdt enn om vilkårene for barnetrygd blir oppfylt.
punkyB Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 De får jo bare det de har kravpå via EØS regler som det hensises til her. Men slik jeg lese innlegget i Aftenposten har de ingen mulighet tl å sjekke om de betaler ut kontantstøtte til riktig antall personer - dvs. de har ingen kontrollmuligheter i Polen. Såfall er jo det litt synd for da kan dette misbrukes. De får jo støtte tilsvarende en normal årslønn i Polen. En annen ting er jo også om kontanstøtte er riktig måte å gi støtte på.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #17 Skrevet 5. august 2007 At kontantstøtten tilsvarer en hel årslønn (55 000,-) i Polen synes jeg er fullstendig irrelevant. Jeg forventer også at når jeg en gang blir pensjonist ikke får noe mindre utbetalt om jeg velger å bo i Spania, Thailand, Tyrkia eller Sudan. I så tilfelle ville det være rimelig at jeg fikk ekstra betalt hvis jeg velger å bo i Brussel, Geneve eller New York noe jeg også ville synes var urimelig.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 Dere vet vel at barnetrygen også går ut av landet, til offshore arbeidere f. eks. Hvis engelskmenn jobber i Norge så får kona i England norsk barnetrygd fra Norge + sin egen fra England. Genialt hva. Norge øser ut penger i øst og vest, mens sine egne eldre må bo på tolattene, eller ligger i gangene på sykehuset. HEIA NORGE!!
talin Skrevet 6. august 2007 #19 Skrevet 6. august 2007 Hvorfor i all verden gjør ikke politikerne noe med dette? Det er ganske enorme summer som betales ut i bytte mot den ene polakkens trygdeavgift. Hvis de skulle ha gjort noe så var det å belønne denne polakken, siden han er i stand til å jobbe mer en 3600 timer i året. Noe som må til for å ha en trygdeinnbetaling på over 150 millioner.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #20 Skrevet 6. august 2007 Jeg arbeider og betaler skatt til norge, men får ikke en eneste krone til mitt barn som bor i Thailand, skulle ikke han også få det??? og han er til og men Norsk statsborger med norsk pass... Det er vel fordi du bor utenfor EØS/Schengen? Har dere ikke rett på barentrygd endang? Jeg synes det høres litt rart ut så lenge du skatter til Norge og dere er norske statsborgere. Men dette systemet er innviklet, har jeg funnet ut. Forøvrig synes jeg ikke det er så galt at utlendinger som jobber i Norge, eller nordmenn som jobber i eller skatter til Norge, med familien bosatt i utlandet (her: EØS-land), har norske trygderettigheter. Som arbeidskraft, ofte sårt tiltrengt sådan, er man faktisk med på å skape verdier i samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå