Gå til innhold

Yrkesetikk innen helsevesnet!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid irritert meg over brukere her inne som utgir seg som sykepleiere/medisinstudenter osv for deretter å svare på spm angående helse, graviditet osv med bruker.

Ut i fra den yrkesetikken vi har blitt eksponert for gjennom mitt studie så er dette helt uakseptabelt.

Lurer derfor hva dere mener om etikk innen for helsevesnet, hvor går grensen for det uetiske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er etisk feil å svare på noe dersom man ikke har full oversikt over situasjoen, eller har mulighet til å avklare misforståelser slik som her inne.

Kan jo aldri vite om disse personene her inn er det de utgir seg for, og jeg tviler på at de faktisk er det når de svarer på tråder her inne samtidig som de sier at de har x bakgrunn. Ingen med utdannelse inne helsevesnet vil bryte alle etiske rettningslijner på denne måten.

Skrevet

Det som er enda mer fantastisk er at slike innlegg får lov til å stå. Her er det altså helt greit å si til ukjente på et nettforum at det er heeelt greit å ta den og den medisinen, men du nåde tid hvis du sier du ikke liker en brudekjole som noen har lagt inn bilde av. Da er det rop og skrik med en gang før moderatorene kommer styrtende til for å slette.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har svart noen ganger, men da har jeg bedt de kontakte legen sin.

Ingen på et forum som f.eks. kg, bør ta alt helt seriøst som skrives her, og vi er ikke leger, og om vi var det hele gjengen, så kan vi likevel ikke stille diagnoser...

Gjest Trolletrine
Skrevet
Jeg har svart noen ganger, men da har jeg bedt de kontakte legen sin.

Ingen på et forum som f.eks. kg, bør ta alt helt seriøst som skrives her, og vi er ikke leger, og om vi var det hele gjengen, så kan vi likevel ikke stille diagnoser...

Veldig enig.En annen sak er at jeg går utifra at de som bruker forumet (og meg selv)snakker på vegne av seg selv som privatperson,og ikke som en profesjonell yrkesutøver i sitt fag.De to personene kan noen ganger være forskjellige,samt at de selvfølgelig også farger hverandre gjennom kunnskap,erfaring osv.

Men alt i alt så tror jeg snittet her inne tar råd osv med en klype salt,-problemet er kanskje den ene prosenten som ikke gjør det...

Skrevet

Mener dere det er i strid med yrkesetiske retningslinjer at en lege eller sykepleier uttaler seg på generelt grunnlag og evt. oppfordrer personen til å kontakte lege? Man har jo kunnskap og erfaringer som kan være nyttige for andre. Hva er galt med det?

Gjest Sativa
Skrevet

Det finnes jo mange "legfolk" som har en generell interesse for, og dermed en god del tilegnet kunnskap om sykdommer, kropp og medidiner. Samt egne erfaringer.

Jeg uttaler meg her først og fremst på grunnlag av det jeg vet og har opplevt fra før jeg utdannet meg.

Generellt er det vel ikke forsvarlig å følge råd man får om tildels alvorlige situasjoner på nettet av ikke-hvalifiserte. Rådene er vel mere ment som en pekepinn, og jeg regner med at man snakker med legen sin om ting som ikke omhandler hverdagsplager.

Noe annrledes blir det selvfølgelig dersom det spørres om egne erfaringer med f. eks en type medisin.

Skrevet
Det som er enda mer fantastisk er at slike innlegg får lov til å stå. Her er det altså helt greit å si til ukjente på et nettforum at det er heeelt greit å ta den og den medisinen, men du nåde tid hvis du sier du ikke liker en brudekjole som noen har lagt inn bilde av. Da er det rop og skrik med en gang før moderatorene kommer styrtende til for å slette.

Signere denne!

Skrevet
Det finnes jo mange "legfolk" som har en generell interesse for, og dermed en god del tilegnet kunnskap om sykdommer, kropp og medidiner. Samt egne erfaringer.

Jeg uttaler meg her først og fremst på grunnlag av det jeg vet og har opplevt fra før jeg utdannet meg.

Generellt er det vel ikke forsvarlig å følge råd man får om tildels alvorlige situasjoner på nettet av ikke-hvalifiserte. Rådene er vel mere ment som en pekepinn, og jeg regner med at man snakker med legen sin om ting som ikke omhandler hverdagsplager.

Noe annrledes blir det selvfølgelig dersom det spørres om egne erfaringer med f. eks en type medisin.

Slik er forkastelig. Tror du virkelig at legfolk har nok kunnskap til å uttale seg? Hvorfor går folk da på universitet i 6år for deretter å jobbe under tett oppsyn i 1.5 år før det anses som ansvarlig at de jobber, gir råd og medisin på egenhånd.

Skrevet

De gangene jeg har stolt KUN på leger og ikke dobbeltskjekket infoen ved hjelp av Internett, felleskatalogen, og ulike fora har jeg faktisk fått eller risikert problemer hver gang.

Eksempler:

1: P-piller. Ingen satte det i sammenheng med at jeg ble syk, selv ikke når jeg spurte. Sluttet på egen hånd, og ting bedret seg heldigvis.

2: Antibiotika. Har ved flere anledninger fått utdelt antibiotika som svekker virkningen av p-piller, uten å ha blitt spurt om jeg bruker det, eller informert på generelt grunnlag (dette har vært leger som ikke har visst min medisinske historie ellers, slik som legevaktleger, leger jeg er på første besøk til osv).

Har også fått utdelt en type antibiotika som kan være fosterskadelig uten å blitt spurt om graviditet var en mulighet. Tok den ikke pga at jeg heldigvis oppdaget selv og ble frisk av en type som er ansett for å være trygg. Så det har ikke vært snakk om at det var en tvingende nødvendighet at jeg brukte en type det var forbundet en risiko til. (Det viste seg heldigvis at jeg ikke var gravid heller, men OM jeg hadde vært det og tatt pillene som var forskrevet legen hadde jeg hatt rimelig store problemer.)

Hadde det vært snakk om en enkelt lege kunne jeg nok ha skrevet det på kontoen for råtne epler, men det er snakk om 4 eller 5 ulike personer på ulike steder.

Så med mindre jeg ikke har noe annet valg så kommer jeg aldri til å stole på en enkeltperson når det gjelder min egen helse. At jeg muligens heller burde gått til flere leger hver gang kan være så, men jeg har ikke mulighet til det. I tillegg, om alle med hver minste lille ting skulle tatt opp plass flere ganger hos lege så hadde helsesystemet blitt enda mer tynnslitt enn det er i dag. Bygdevarianten med 12-16 ukers venting på time for noe som ikke er akutt holder.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Dette er et vanskelig område med nokså hårfine grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit, vil jeg tro. Jeg kjenner dog ikke yrkesetikken innenfor dette fagfeltet.

Selv har jeg erfart at man ikke kan stole på alle svarene her inne, derfor stiller jeg heller ikke denne type spørsmål.

Men hva med male oljemaling over vannmaling-tråden inne på hus og hobby? Ikke helt sammenlignbart, men likevel..

En bruker skriver at det ene går an men ikke det andre, og at hun jobber i bransjen. En gjest parerer med at det ikke er riktig, at det er motsatt, og at hun/han også jobber i bransjen. Vi vet jo ikke hvem av disse som har rett...

Bare et spørsmål fra en naiv ikke-helsearbeider: Er det virkelig helt feil, nei nei og fy å gi svar som trådstarter skriver om (når man ikke har helt oversikt over situasjonen?) Jeg ville tro at de aller fleste her inne tok svarene med en klype salt, og farget av at dette er et diskusjonsforum der man ikke kan vite noe som helst om brukernes bakgrunn, selvom de skulle gi seg ut for å være sykepleiere eller medisinstudenter.

Endret av Elastica
Skrevet

Jeg synes det må være lov å svare på spørsmål selv om en ikke har papirer på noen formell utdannelse. Sunn fornuft kommer en langt med.

Værre er det om spørsmålstiller velger å tro blindt på de svar som fremkommer.

Heller ikke en helsemedarbeider, lege, tannlege, psykolog, sykepleier, etc, etc kan svar fullgodt i et forum som dette. Å forbeholde fagkompetansen rett til å svare blir derfor feil. Det kan gjøre at "fagkompetansen" tar seg selv litt for selvhøytidelig.

Å gi en "diagnose" på bakgrunn av noen få setninger blir sansynligvis helt umulig uansett. Som oftest trenger og helsearbeidere mer informasjon enn det som fremkommer fra en person som kansje "spør feil" eller overser viktig informasjon.

I forum som dette bør alle få svare. INGEN forventer at de 20? svarene som kommer, alle er fra en lege.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Slik er forkastelig. Tror du virkelig at legfolk har nok kunnskap til å uttale seg? Hvorfor går folk da på universitet i 6år for deretter å jobbe under tett oppsyn i 1.5 år før det anses som ansvarlig at de jobber, gir råd og medisin på egenhånd.

I så fall burde man vel ikke ha lov til å ha et underforum som heter kropp og helse? Alle burde løpe til legen sin straks de har et lite spørsmål... Det er mange råd man kan gi som lekperson, som kan være gode. Jeg fikk tips fra legen min om hva jeg kunne gjøre for å forebygge UVI. Burde jeg ikke ha delt denne informasjonen med KG-brukere fordi jeg ikke er kvalifisert helsepersonell?

Jeg tror også at det kan være nyttig å utveksle erfaringer i forhold til medisiner og bivirkninger f.eks. Ikke at man skal stole på andres erfaringer, men det kan være greit å høre at det er helt normalt å bli trøtt av medisin x osv.

Ellers så lurer jeg på hva ts mener om sider som lommelegen.no? Her sitter det leger og uttaler seg uten å ha truffet pasienten. Er dette noe annerledes enn leger som svarer på KG? Man kan jo aldri stille en diagnose, men man kan komme med ulike forslag til hva det kan være, og evt. oppfordre til å oppsøke lege. Selv om man ikke kan uttale seg bastant om en bestemt person, så er det da mye kunnskap leger/sykepleiere kan dele, på generelt grunnlag. Eller er den hemmelig bevoktet så lenge man ikke vil betale for kunnskapen?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ellers så syns jeg det er uetisk med helsepersonell som snakker nedsettende om pasienter eller pårørende.

Skrevet
Ellers så lurer jeg på hva ts mener om sider som lommelegen.no? Her sitter det leger og uttaler seg uten å ha truffet pasienten. Er dette noe annerledes enn leger som svarer på KG?

Selv om jeg ikke er TS, så svarer jeg allikevel.

Det er stor forskjell på Lommelegen og KG. På Lommelegen er det leger som skriver under med navn og tittel.

--

Jeg har sett mye som kan karakteriseres som uetisk skrevet på KG av personer som tittulerer seg som sykepleiere, medisinstudenter og det som er. Jeg foretrekker å tro at disse er studenter på lavere semestre. Yrkesetikk kommer gjerne først etter at en har oppnådd faglig modenhet, dessverre..

Like skummelt er det med personer som gir råd etter personlig erfaring. I tråder om p-piller så er det alltid minst én som gir feil råd. Sikkert ikke med vilje, men feil er det endog.

Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor KG tillater at folk spør om reseptbelagte medikamenter. I tidligere tråder på Ris og Ros så har jeg sett at moderatorer sier at vi brukere skal rapportere om vi ser noen helsefarlige råd, men ærlig talt, dette er da ikke forsvarlig. KG kan da ikke basere seg på at brukere skal oppdage alt tidsnok!

Skrevet
Jeg har sett mye som kan karakteriseres som uetisk skrevet på KG av personer som tittulerer seg som sykepleiere, medisinstudenter og det som er. Jeg foretrekker å tro at disse er studenter på lavere semestre. Yrkesetikk kommer gjerne først etter at en har oppnådd faglig modenhet, dessverre..

Mener du at leger og sykepleiere konsekvent ikke bør uttale seg på slike forum?

Ingen andre bør heller ikke uttale seg selv om de har personlige erfaringer og gode råd?

Hvis svaret er ja på begge spørsmålene, hva er i så fall hensikten med et slikt forum?

Skrevet
Jeg tror også at det kan være nyttig å utveksle erfaringer i forhold til medisiner og bivirkninger f.eks. Ikke at man skal stole på andres erfaringer, men det kan være greit å høre at det er helt normalt å bli trøtt av medisin x osv.........Man kan jo aldri stille en diagnose, men man kan komme med ulike forslag til hva det kan være, og evt. oppfordre til å oppsøke lege. Selv om man ikke kan uttale seg bastant om en bestemt person, så er det da mye kunnskap leger/sykepleiere kan dele, på generelt grunnlag.

Enig!

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
Selv om jeg ikke er TS, så svarer jeg allikevel.

Det er stor forskjell på Lommelegen og KG. På Lommelegen er det leger som skriver under med navn og tittel.

Men jeg forstod problemet sånn at et helsepersonell uttaler seg uten å ha sett pasienten? Og sånn sett er det ikke noen forskjell på KG og lommelegen. Men det er klart; man kan jo ikke vite om de som her sier at de er leger virkelig er det.

Likevel så syns jeg at det må være hver enkelt sitt ansvar om man vil stole på råd fra fremmede. Syns også mange her er flinke til å råde til å oppsøke lege.

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Mener du at leger og sykepleiere konsekvent ikke bør uttale seg på slike forum?

Ingen andre bør heller ikke uttale seg selv om de har personlige erfaringer og gode råd?

Hvis svaret er ja på begge spørsmålene, hva er i så fall hensikten med et slikt forum?

Leger og sykepleiere må uttale seg så mye de vil, men generelt synes jeg en bør unngå å støtte opp råd med sin tittel. Med mindre man underskriver med fullt navn, noe som ikke er lov på KG.

Personlige erfaringer og gode råd er kjekt om det gjelder utflod og eksem, men når det gjelder feks antidepressiva og ME, så synes jeg alle burde trå med varsomhet... Subjektive erfaringer kan altfor lett forveksles med oppfordringer.

Hensikten med et slikt forum? Mener du da Kvinneguiden? Jeg synes at KG burde innskrenke hva som er lov å spørre om på Kropp og Helse... Per idag kan man spørre om alt, bortsett fra hvordan man begår selvmord.

Gjest lillebøll
Skrevet

Medisinske spørsmål synes jeg er greit å svare på når det omhandler erfaringer, bivirkninger og slike ting. Mange spør om slikt her inne og slike erfaringer er greit å dele med andre.

Så lenge spørsmålene stilles slik at det er andres erfaringer ts er ute etter så regner man vel og med at ts tar det for det det er, og ikke noe vitenskapelige beviste resultater av diverse medisin.

Jeg har heller ikke noen problemer med å foreslå reseptfri medisin til diverse bruk som jeg kjenner til av erfaring.

Av all etikkundervisning jeg hadde når jeg gikk helsefag var det ingen som tilsa at dette ikke skulle være ok. Når mennesker stiller diagnoser her inne tråkker de nok over en etisk grense. Og en grense over hvor dum man bør være. Jeg håper å tror at de fleste som spør medisinske spørsmål tar alle svar med en klype salt og faktisk går til lege o.l når de vil ha klare sanne svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...