Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig forum å spørre under, men prøver allikevel: er det vanlig å holde tale i dåpen? Jeg har aldri vært i dåp, men nå skal gutten min døpes. Han skjønner jo ikke akkurat så mye av hva som skjer, men på en måte kunne jeg tenkt meg å si noen ord... samboeren min mener at man ikke skal holde tale.

Dere som har vært i dåp, hva er vanlig?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig med tale, i allefall ikke her hvor jeg bor. :)

Men det går da fint ann å si noen ord ex: før middag/kaffe når man ønsker gjestene velkommen tilbords eller når man føler det passer. :)

Er ikke så sikker på disse "u/skrevne" reglene, jeg gjør det som passer meg. (Men prøver da å ikke såre noen når jeg tramper i vei). :)

:sol:

Skrevet

I de barndåpene jeg har vært i har det ikke vært noen taler (bortsett fra i mine tantebarns dåper da min far MÅTTE holde tale ;) )

Så i jentas dåp sa samboer noen ord da vi satte oss for å spise middagen,. Han ønsket velkommen til bords iog takket for at alle hadde kommet og ville dele denne dagen med oss, og håpet de ville nyte maten osv osv. helt kort greit og enkelt!! ;)

Men pappa holdt tale da (som vanlig) Det visste jeg ikke noe om på forhånd, selv omd et ante meg, men koselig og greit nok det da.

Skrevet

Hvis du har lyst til å si noen ord syns jeg det er kjempefint. Det er jo en stor dag og anledning for dere.

Jeg har vært i to dåper, i begge ønsket foreldrene velkommen, enkelt og greit. Men det er nå helst vanlig at vertskapet ønsker velkommen når man har gjester uansett, iallfall det jeg er vant med. Jeg regner ikke det de sa for tale til / for dåpsbarnet, men mer for velkomst. Men du kan jo legge litt mer i det hvis det passer sånt. I den ene dåpen holdt bestefaren tale. I den andre var det ingen tale.

Tenker av og til på at det var så fine ord bestefaren sa.

Skrevet

Jenta vår fikk en fin sang som tante og onkel hadde skrevet, som vi sang alle sammen. Barna i den familien har også fått sanger som foreldrene har diktet.

Skrevet

Er det vanlig å ha sanger i en dåp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...