Gå til innhold

Skjult nummer hos lege og lignende.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har opplevd å bli oppringt ifra skjult nummer både ifra legekontor,poliklinikk og helsestasjon.

Dette har dreid seg om trivielle ting som endring av timeavtaler osv.

Hvorfor bruker slike institusjoner skjult nummer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at folk ikke skal få direktenummeret til instansen det gjelder?

Skrevet
For at folk ikke skal få direktenummeret til instansen det gjelder?

Er direktenummeret et annet nummer enn det som står oppført i katalogen da?

Forveksler du det med internnummer?

Jeg har fått internnummeret til saksbehandlere i kommunen f.eks uten at det har vært noe problem.Da sparer man seg for blant annet telefonkø.Jeg trodde ikke at offentlige institusjoner hadde hemmelige numre.

Skrevet
Er direktenummeret et annet nummer enn det som står oppført i katalogen da?

Forveksler du det med internnummer?

Jeg har fått internnummeret til saksbehandlere i kommunen f.eks uten at det har vært noe problem.Da sparer man seg for blant annet telefonkø.Jeg trodde ikke at offentlige institusjoner hadde hemmelige numre.

Direktenummeret kan være et annet nummer enn det som står oppført ja. Særlig om henvendelser går igjennom resepsjonister først.

Jeg vil tippe at helsevesenet får en god del mer telefoner enn saksbehandlere i kommunen...men hvem vet. Kanskje sistnevnte er mer serviceminded.

Skrevet
Direktenummeret kan være et annet nummer enn det som står oppført ja. Særlig om henvendelser går igjennom resepsjonister først.

Jeg vil tippe at helsevesenet får en god del mer telefoner enn saksbehandlere i kommunen...men hvem vet. Kanskje sistnevnte er mer serviceminded.

Men det var resepsjonen de ringte ifra på legekontoret og det nummeret er jo det samme som i katalogen??

Skrevet
Men det var resepsjonen de ringte ifra på legekontoret og det nummeret er jo det samme som i katalogen??

Nå kan jeg selvsagt ikke vite hvordan det er på akkurat den resepsjonen, men jeg har erfaring med at resepsjoner har 2 numre.

Nå kan det også skyldes at offentlige kontorer har skjult nummer for at folk ikke skal sile vekk uønskede samtaler (selv om anonyme numre muligens har motsatt effekt på noen.)

Skrevet
Nå kan jeg selvsagt ikke vite hvordan det er på akkurat den resepsjonen, men jeg har erfaring med at resepsjoner har 2 numre.

Nå kan det også skyldes at offentlige kontorer har skjult nummer for at folk ikke skal sile vekk uønskede samtaler (selv om anonyme numre muligens har motsatt effekt på noen.)

Den tanken slo meg også,men kontakt med lege,poliklinikk osv er jo frivillig, så hvorfor skal folk "presses" til å ta telefonen slik man gjør når det er skjult nummer? Det blir jo nesten litt skjult indirekte tvang via en sånn fremgangsmåte.

Er forøvrig enig i at det kan ha motsatt effekt for noen,enkelte tar jo ikke telefonen når det er skjult nummer fordi de synes at det er ekkelt.

Skrevet
Den tanken slo meg også,men kontakt med lege,poliklinikk osv er jo frivillig, så hvorfor skal folk "presses" til å ta telefonen slik man gjør når det er skjult nummer? Det blir jo nesten litt skjult indirekte tvang via en sånn fremgangsmåte.

Er forøvrig enig i at det kan ha motsatt effekt for noen,enkelte tar jo ikke telefonen når det er skjult nummer fordi de synes at det er ekkelt.

Jepp, jeg tar ALDRI telefonen når det er skjult nummer.

Skrevet

Mange legekontorer osv ringer fra sjult nummer for å slippe å bruke mye av kapasiteten sin på å svare på telefoner av typen: "Hei, det er NN som ringer, jeg ser du har ringt meg, men jeg var blablabla akkurat da, så nå bare lurer jeg på hvem du er, liksom, siden jeg ikke kjenner igjen nummeret". For en som sitter på et sentralbord og håndterer telefoner fra hauger av fremmede hver dag vil slike oppringninger stort sett være totalt unyttige, siden man sjelden vet hvorfor en eller annen har ringt vedkommende tidligere.

Dessuten, angående det med direktenumre, så er det ikke så bra med mange sånne telefoner inn til legen midt under konsultasjoner osv. De fleste leger foretrekker også at pasientenes telefoner siles før de slipper gjennom.

Skrevet
Mange legekontorer osv ringer fra sjult nummer for å slippe å bruke mye av kapasiteten sin på å svare på telefoner av typen: "Hei, det er NN som ringer, jeg ser du har ringt meg, men jeg var blablabla akkurat da, så nå bare lurer jeg på hvem du er, liksom, siden jeg ikke kjenner igjen nummeret". For en som sitter på et sentralbord og håndterer telefoner fra hauger av fremmede hver dag vil slike oppringninger stort sett være totalt unyttige, siden man sjelden vet hvorfor en eller annen har ringt vedkommende tidligere.

Dessuten, angående det med direktenumre, så er det ikke så bra med mange sånne telefoner inn til legen midt under konsultasjoner osv. De fleste leger foretrekker også at pasientenes telefoner siles før de slipper gjennom.

Men de kan jo bare legge igjen en melding på svareren til pasienten og dermed vil jo pasienten vite hvorfor de er blitt oppringt? Dessuten er det vel like "slitsomt" for legekontoret og måtte ringe pasienten på nytt dersom pasienten ikke svarer som det er å bli

oppringt av pasienten fordi vedkommende lurer på hvem det er som har ringt/ eventuelt hva legekontoret vil?

Skrevet
Men de kan jo bare legge igjen en melding på svareren til pasienten og dermed vil jo pasienten vite hvorfor de er blitt oppringt? Dessuten er det vel like "slitsomt" for legekontoret og måtte ringe pasienten på nytt dersom pasienten ikke svarer som det er å bli

oppringt av pasienten fordi vedkommende lurer på hvem det er som har ringt/ eventuelt hva legekontoret vil?

Jeg er litt usikker på hvordan praksisen er når det gjelder å legge igjen melding på telefonsvarer og mobilsvar. Det er ihvertfall ikke lov å legge igjen en beskjed med sensitiv informasjon da telefonsvarer og mobilsvar blir sett på som usikkert kommunikasjonsmedium.

Dersom dette er et mindre legekontor med samme person som tar i mot pasienter som skal til legen og som ringer og tar i mot telefonsamtaler, så vil de kanskje styre selv når telefoner med beskjeder skal gjøres. Det kan ofte komme opp spørsmål og det passer dårlig når det står fem pasienter i kø for å betale.

Dersom det er legen/helsesøster som må gi beskjeden, så har han/hun kun mulighet til å gjøre dette mellom pasienter. Det er da liten vits i å ringe opp til sentralbordet og få beskjed om at legen ringer deg opp igjen når han/hun har mulighet etter at de som har tatt telefonen har brukt flere minutter på å få finne ut hvem du er, om det står noe spesielt i journalen som det skal gis beskjed om og hvem som er legen din.

Skrevet
Jeg er litt usikker på hvordan praksisen er når det gjelder å legge igjen melding på telefonsvarer og mobilsvar. Det er ihvertfall ikke lov å legge igjen en beskjed med sensitiv informasjon da telefonsvarer og mobilsvar blir sett på som usikkert kommunikasjonsmedium.

Dersom dette er et mindre legekontor med samme person som tar i mot pasienter som skal til legen og som ringer og tar i mot telefonsamtaler, så vil de kanskje styre selv når telefoner med beskjeder skal gjøres. Det kan ofte komme opp spørsmål og det passer dårlig når det står fem pasienter i kø for å betale.

Dersom det er legen/helsesøster som må gi beskjeden, så har han/hun kun mulighet til å gjøre dette mellom pasienter. Det er da liten vits i å ringe opp til sentralbordet og få beskjed om at legen ringer deg opp igjen når han/hun har mulighet etter at de som har tatt telefonen har brukt flere minutter på å få finne ut hvem du er, om det står noe spesielt i journalen som det skal gis beskjed om og hvem som er legen din.

Det er dårlige begrunnelser du gir angående skjult nummer.

Hvor får du det ifra at mobilsvarere osv er usikre kommunikasjonsmedium?Dersom mobilen tilhører pasienten så brytes ikke taushetsplikten ved å legge igjen en melding på denne.Et brev er vel like usikkert? Skal ikke institusjoner kunne sende ut informasjon i brev heller da siden uvedkommende kanskje kan få fatt i det?

Kan du linke til noen norske lover som støtter denne rare påstanden din? :ler:

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det er dårlige begrunnelser du gir angående skjult nummer.

Hvor får du det ifra at mobilsvarere osv er usikre kommunikasjonsmedium?Dersom mobilen tilhører pasienten så brytes ikke taushetsplikten ved å legge igjen en melding på denne.Et brev er vel like usikkert? Skal ikke institusjoner kunne sende ut informasjon i brev heller da siden uvedkommende kanskje kan få fatt i det?

Kan du linke til noen norske lover som støtter denne rare påstanden din? :ler:

Et brev er privat, og det er ulovlig å åpne andres brev. Det finnes ingen lov mot å høre på andres meldinger på deres telefonsvarer, såvidt jeg vet... Du kan aldri vite sikkert at det er akkurat den personen du skal ha tak i som vil høre beskjeden.

Skrevet

Uten å høres alt for paranoid ut så tror jeg at de institusjonene som bruker skjult nummer gjør det for å få et maktovertak på pasienten. Der hvor det er tvungen psykiatri inne i bildet er det gunstig for legekontor/klinikker osv å

ha skjult nummer fordi pasienten ikke får tid til å tilpasse samtalen på forhånd eller der hvor ikke pasienten ønsker å ta telefonen dersom de ser at helsepersonale ringer osv.

Det er vanskelig å ikke ta telefonen når det er skjult nummer fordi man kan bli redd for at det telefoner med alvorlig og viktig informasjon.Dermed blir man tvunget til å svare når det er skjult nummer selv om det er ekkelt.

Der er dårlig service å ringe med skjult nummer.De får heller ansette flere til å sitte på sentralbordet dersom det er så innmari mange pasienter som ringer.

Jeg synes at skjult nummer er suspekt med unntak av der hvor man må ha det fordi man har blitt sjikanert og derfor må ha hemmelig nummer.

Skrevet
Jeg har opplevd å bli oppringt ifra skjult nummer både ifra legekontor,poliklinikk og helsestasjon.

Dette har dreid seg om trivielle ting som endring av timeavtaler osv.

Hvorfor bruker slike institusjoner skjult nummer?

Enkelt og greitt: Fordi de har taushetsplikt!

De har ofte både pr.nr (fast-tlf), mob.nr og arb.nr. til en pasient. Om de skal ha tak i vedk. og må ringe pr. ev, jobb, så skal ingen andre kunne se/kjenne igjen nr, hvor det blir ringt fra.

Men også for at ikke noen skal få direktenr. til t.d. legen. H*n skal ikke avbrytes med tlf. når h*n er opptatt med pasienter. Da skal det gå via sentralbordet.

Andre årsaker til at enkelte steder har skjult nr. kan være at de må ha noen linjer/telefoner som folk ikke kan ringe inn til/kjenner til. Dette for at man kan ringe ut dersom det er "sprengt" sentralbord.

T.d. lege, AMK, politi, brann o.l. Skjer det noe akutt (ulykker o.l.), får de ofte mange tlf. inn. Hva da om de ikke hadde telefonnr som folk ikke kjenner, til å ringe ut fra?

Jeg personlig synes det er merkelig at folk ikke svarer når det ringer fra skjult nr. Det kan faktisk være noe veldig vikti... :sjenert:

Skrevet

Her var det jammen mange rare svar, men ugla hadde rett. Jeg jobber på et legekontor og vi hadde for en kort tid tilbake skjult nr. Dette var pga hvis vi ringte og ikke fikk svar og en annen i husstanden ringte oss tilbake fikk den andre personen da vite at legekontoret hadde ringt og at samboer/kone/barn hadde vært på legekontoret.

Nå har vi faktisk ikke skjult nr lenger, sykehuset har det ikke og da anså vi det trygt at vi også hadde det.

Og når vi ringer hjem til pasienten og en annen pas. tar telefonen sier vi ikke hvor vi ringer fra bare ber om og snakke med vedkommende.

Når det gjelder og legge igjen beskjed på telefonsvarer; vi legger kun igjen at vi har ringt og at personen skal ringe tilbake, overhodet ikke mer informasjon enn dette.

Det er utrolig strengt om hvordan kommunikasjonen skal foregå, det er også ikke mulig og sende prøveresultater på mail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...