Gå til innhold

Innredning av "vaskerom"?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å omorganisere vaskerommet.

Det er egentlig en del av badet, men en "halvvegg" deler av rommet på midten, slik at det er en 1 meter bred åpning inn til vaskerommet.

Før hadde vi vaskemaskin og trommel i en søyle, men vi manglet plass til å brette sammen tøy og jeg har derfor bestemt meg for å prøve en annen variant, der maskinene står ved siden av hverandre på gulvet.

Problemet er at de må stå et stykk fra det inneste hjørnet, der står det nemlig en varmtvannstank. Det er derfor et tomrom innerst som er vanskelig å få brukt til noe, åpningen mellom vaskemaskinen og v.v.tanken er så lite at det ikke er mulig å komme til.

Har tenkt å få til en slags benkeplate oppå trommel og vaskemaskin som går helt inn i hjørnet. Har også tenkt å dekke til dette rommet under platen med en eller annen form for forheng. Over benken skal jeg henge opp noen enkle hyller til å ha vaskemiddel og sånt på.

Men så er jeg redd for at platen vil riste og hoppe når maskinene er i gang. Er det noen som har en slik løsning og som har tips til hvordan jeg skal gjøre det for å unngå risting?

Har dere festet platen i veggen, noen cm over maskinene eller ligger den rett oppå?

Andre smarte løsninger på vaskerom er også velkommen...

F.eks en skittentøyskurv som ikke ser ut som en skittentøyskurv?

Det er alltid store mengder skittentøy hos oss. Det blir fort litt rot og jeg kunne tenke meg en løsning der tøyet på en enkel måte kunne sorteres etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville nok festet den platen på veggen et stykke ovenfor vaskemaskinen og tørketrommelen ja. Det er sjeldent de står 100% stille.....

Og hvis du har toppmater så ville jeg satt den veeeeldig mye høyere! :ler:

Hyller er et must. Og husk å ikke sett dem for høyt opp. Da blir det tungt å løfte/sette på plass tunge kartonger/flasker med vaskepulver osv.

Til skittentøy ville jeg ha funnet noen lerretsbager på stativ. En for kokevask, en for farget osv... Lerretsbagene kan enkelt vaskes hvis de blir for skitne!

Akkurat nå har jeg kurver med lokk. Ganske lekre egentlig. Men hjemme i Norge har vi lerretsbager.

Her har vi vaskerom på størrelse med en liten stue! :D Vi leier et hus her og jeg har mistanke om at de som eide det drev vaskeri... :o Ihvertfall nesten! Her er det et stooooooort bord hvor man kan brette tøy eller stryke, masse snorer i taket hvis man vil tørke istedet for å tromle, samt noe jeg faktisk tror er en rulle!

Og her bor altså bare Ferdinand og jeg..... Alt dette for oss selv!

Egentlig litt rart i et samfunn hvor alle leverer all vask på renseri/vaskeri... :roll:

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Vi har en treplate over vaskemaskinen (har ikke tørketrommel). Denne platen går også over varmtvannsberederen (som står ved siden av), men da på et høyere nivå. Over har vi hyller og et gammelt kjøkkenoverskap. Hyllen er lagt oppå trelister som er festet i veggen. I tillegg er det noen støttebein der høydeforskjellen er.

Til å sortere ut klesvasken bruker vi trådkurver. To stykk under platen og enn oppå. Nå har vi eget vaskerom så det er ikke så nøye om det ser litt rotete ut, men jeg vet at IKEA har trekk til å ha over slike trådstativ. Får du plass til et slikt stativ i tomrommet ditt?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nok ikke noe trådkurv-opplegg inn i hjørnet. Åpningen inn dit er knapt 30 cm og selve tomrommet et vel 60 x 60 cm.

Vanskelig å forklare, men varmtvannstanken og vaskemaskinen er likesom på hver sin vegg og dette håpløse hjørnet er.. i hjørnet mellom disse.

Vi har forresten trådkurver ved siden av tørketrommelen. Disse brukes til sortering, håndklær o.l. men de trekkene på IKEA var en god idè. Kurvene er jo faktisk derfra.

Jeg tror faktisk at det blir benkeplate over hele "vaskeveggen" og helt inn i det vanskelige hjørnet. Så får vi heller finne på noe å henge forran den lille åpningen, et avklipt dusjforheng eller noe. Dette klan vi forresten ta igjen ved trådkurvene også, slik at det henger litt sammen.

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hva hvis du bruker noe som går på hjul inn i dette tomrommet da? Såvidt jeg skjønner kan det ikke være bredere enn 30 cm?!? Baderomsbutikker har jo sånne små traller med hyller i flere etasjer som du f.eks. kan sette vaskemidlene på og skyve inn i tomrommet.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett disse vippeskapene. Foreldrene mine har et sånt integrert å baderomsinnredningen. Det er en slags kurv som kan vippes ut og skapet ser ut som et skap... ganske enkelt.

Men alle disse smarte greiene er jo så SMÅ. Det er ikke småtteri som hoper seg opp hos oss i perioder. Vi trenger egentlig store skittentøyskurver.. enorme!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...