Gå til innhold

Farge på lister...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha panel i taket, med "hvit" panellakk, sånn at panelen blir litt lysere. På veggene skal det være hintonittplater, i cafe latte farge - ser ut som malt panel...

Vinduene er trehvite med bare blank lakk.

Forhåpentligvis får jeg mørkt brunt gulv.

Hvilken farge skal listene ha??

Jeg har lyst på mørke brune lister, men vet ikke om dette kræsjer helt. Det jeg tenker er at det vil bryte litt, så det ikke blir så "stærilt" ??

Hva mener dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig er ikke glad i mørke lister mellom lyse tak og vegger.

Vi har lister som er malt i samme farge som veggen, men i en annen glansgrad (80 for å være nøyaktig). Det gir et inntrykk av at listene er litt mørkere enn veggen, selv om fargen faktisk er den samme. Ganske tøft egentlig. :)

Skrevet

Jeg liker heller ikke spesielt godt mørke lister...Jeg ville hatt hvite tror jeg.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg liker egentlig aller best hvite vegger og hvite lister, eller egghvit, for å være helt nøyaktig. Superblanke lister mot litt mattere vegg.

Det er sikkert finest med hvite lister, hos deg også. Jeg ville holdt det mest mulig i samme nyanse, men ikke for mørke lister. Heller ikke samme farge på list og vegg, hvis det ikke er en helt lys farge.

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet

ville heller ikke valgt mørke lister.

Samme nyanse som veggen men kanskje ett lite hakk mørkere, eller lysere (kan faktisk være veldig pent) ser bra ut synes jeg.

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Skrevet

Jeg har hvitt tak, kaffe latte vegger og mahognyfargede taklister. Det er dritlekkert, jeg har samme lister både rundt dører og vinduer, og på parkett og fotlister.

Skrevet
Jeg har hvitt tak, kaffe latte vegger og mahognyfargede taklister. Det er dritlekkert, jeg har samme lister både rundt dører og vinduer, og på parkett og fotlister.
Høres alt annet enn dritlekkert ut, men smaken er jo forskjellig ;)

Så tydelig innramming av taket blir aldri fint uansett hvor dårlig syn man måtte ha.

Skrevet

Jeg ville hatt taklistene likt som taket, gulvlistene likt som veggen og også male vinduskarmene enten som taket eller som veggen.

Skrevet

I taket, rundt vinduer og dører ville jeg valg en farge på listene som harmonerer med fargen på veggene og taket, f.eks hvitt.

Dersom du skal ha tregulv av en mørk tresort, blir det sikkert fint med gulvlister i samme tresort.

Vi skal bare ha hvite lister i vår nyoppussede leilighet, vi skal ha parkett av ask, benkeplate av heltre valnøtt, og ellers så har vi endel møbler i lyst tre.

Dersom en velger mørke lister i en ellers lys leilighet, så synes jeg at fokuset trekkes mot listene og at rommet føles urolig.

En annen fordel med hvite lister er at man kan kjøpe dem ferdigmalte.

Skrevet

Har også vegger i caffe latte, men vi har hvitt tak, hvite liste, vinduskarmer mm. Gulvet er mørk parkett. Før i verden hadde vi slik beisa tak som du beskriver, listene var samme, men det var en befrielse å få taket hvitt. Caffe latte er lekkert til hvitt, men ikke prikken over i en sammen med furu hverken lakket eller beiset Du må i såfall bruke den lyseste beisen, den som er nesten hvit og ta minst tre strøk. Lakka vinduskarmer synes jeg gir et gufs av 90-tallets syreluta "hjemmekos" med mettede farver og furu, furu, furu. Ville malt vinduskarmene hvite. De slipper inn mye mer lys da.

Gulvlistene kan godt være mørke om gulvet er mørkt. Vi har det ikke, men har sett mange som har det med bra resultat

Gjest Vampyra
Skrevet

Jeg er enig i de andre her, men ettersom jeg vet hvor enormt mye arbeid det vil bli for dere å male alle de vinduskarmene hvite, ville jeg tatt det nest beste alternativet og holde listene så likt som mulig det det grenser til. Hvis du vil ha mørke lister i taket blir det forferdelig mye farger, og jeg er rimelig sikker på at dere går lei i løpet av noen få år. Dess mer nøytralt dere har det jo lettere er det å styre med tepper, gardiner og puter osv.

Gå for taklister i samme farge som taket, og gulvlister i samme farge som vegg eller gulv.

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet
.......I våres hadde vi besøk av noen som har samme tak som du har tenkt å ha. Kona satt og så på vårt tak og konkluderte med at neste prosjekt hos dem var å male alle paneltakene helt hvite - mannen holdt på å få hjerteinfarkt :ler: Altså: Tak er ikke noe som er veldig morsomt å male/lakke/beise, derfor kan det være smart å tenke litt ekstra gjennom om man vil ha det sånn man tror man vil ha det (på en måte - for å si det vanskelig lizz).

Vi hadde slike antikkbeisa tak over alt, men har gradvis fått malt dem hvite. Jeg var Så LEI de takene, rotete med alle kvistene osv. Men det var arbeid å male, gitt....(Det hadde jo i sin tid vært like mye arbeid å f beiset dem, da)

Men noen vi kjenner har slike tak sammen med huntonitt vegger. Det er veldig lekkert. Tror det hadde blitt kjedelig med malte paneltak der. De har forresten hvite taklister, hvite vinduskarmer og kirsebær-parkett på gulvet (med ditto lister) Stuen deres er veldig pen, men tror det hadde blitt voldsomt om vinduene var en annen tresort enn gulv og tak. Mye mindre arbeid å male vinduskarmer og lister enn å male tak!

Gjest Vampyra
Skrevet
Mye mindre arbeid å male vinduskarmer og lister enn å male tak!

Det kommer jo ann på hvor mange vinduer man har. Ice og samboeren har enormt mange vinduer, og alle med sprosser, så det blir en helvetes jobb å male alt.

Skrevet
Det kommer jo ann på hvor mange vinduer man har. Ice og samboeren har enormt mange vinduer, og alle med sprosser, så det blir en helvetes jobb å male alt.

Ja, da kan det fort bli en stor jobb....

Skrevet

Vet at vinduskarmene egt er "feilbehandlet" i forhold til hva jeg kanskje ville valgt selv, men det ble desverre bestemt før jeg ble involvert.....og sambo har brukt flere titalls tusener på de vinduene, så tror ikke jeg skal pusse og male de om med det første.... :sjenert: får vel få ferdig selve huset først ;)

Men vinduene og taket er ganske like sånn det er nå, selv om det er brukt ulik lakktype. Så de står i stil til hverandre ihvertfall!

Så blir det jo en type lys farge/tapet på veggene.

Så nå gjenstår da gulv og lister....og ja, vet det blir en type "innramming" med mørkere lister, men tror kanskje jeg liker det jeg :sjenert: det er jo mange som har lyse vegger og tak med mørke lister, og der jeg har sett det har jeg likt det ihvertfall!

Men jeg er usikker da....må nok isåfall låne prøver på både gulv og lister.....

Skrevet (endret)

*rydde*

Endret av emi
Skrevet

Vi har hvite, smale lister mot taket, og mørke (som gulvet) mot gulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...