Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kan jeg finne ut om jeg har betalingsanmerkninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det om det er noen som gjør det gratis, som regel koster det rundt 150 kr, men du kan f.eks kontakte D&B eller et annet kredittvurderingsfirma, så gir de deg en rapport på hvor kredittverdig du er. Alternativt må du ringe rundt til alle inkassobyråer og sjekke om de har saker på deg som har gått til rettslig behandling.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=1403

Skrevet

Det er bare å gå på feks telenor på internett og bestille et abonnement.. de tar kredittsjekk på deg underveis i bestillinga.. og så avbryter du før alt er fullført.. da er det fortsatt tatt kredittsjekk og du får brev i posten..

Skrevet

Tusen takk for svar, men hva er D&B?

Gjest Blondie65
Skrevet
Tusen takk for svar, men hva er D&B?

Dun&Bradstreet.

Det er et firma - blant mange andre - som driver kredittsjekk.

Den enkleste måten å få en kredittsjekk på er å finne en nettbank og søke lån. Hvis du er kunde hos Skandiabanken er det bare å be om et finansieringsbevis og vips så er du kredittsjekket. Det kommer brev om dette i posten etter noen dager/uker.

Eller du kan ringe en bank og forespørre om et lån. Så er samme saken ordnet.

Skrevet

Kontakt de tre kredittinformasjonsselskapene vi har, dvs Lindorff, Dun&Bradstreet og CreditInform. Dette er ikke noe du får opplyst på telefon, men de kan sannsynligvis sende det i posten på din folkeregistrerte adresse.

Å søke om lån/kreditt for å få det er en tungvindt løsning, i tillegg til at du bar får vite hva som står om deg hos ett av disse tre selskapene.

Skrevet

For noen år siden bestilte jeg en kredittsjekk av meg selv på nettsidene til en av firmaene nevnt ovenfor her. Husker dessverre ikke hvike av dem. Det er kanskje en mulighet?

Skrevet
Kontakt de tre kredittinformasjonsselskapene vi har, dvs Lindorff, Dun&Bradstreet og CreditInform. Dette er ikke noe du får opplyst på telefon, men de kan sannsynligvis sende det i posten på din folkeregistrerte adresse.

Du har KRAV på å få vite hva de har lagret om deg i sin database. Det lønner seg å sjekke alle 3, fordi det kan være at noen har oppdatert raskere/tregere enn andre. Det skal ikke koste noe så vidt jeg husker, men det tas ikke over telefonen.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar!!

Skrevet

Når det registreres en betalingsanmerkning på deg skal du automatisk få tilsendt et brev om det, uten at du behøver å sjekke på forhånd.

Hvis du vet at du har aktive saker gående hos kreditorer/inkassoselskap, kan du jo som andre har nevnt ringe dem og høre om det er registrert anmerkning. Men da har jo de kun innsyn i de anmerkningene akkurat de anmerkningene dét inkassobyrået har rapportert, hvis du skjønner.

Og husk at selv om du kanskje ikke har noen betalingsanmerkninger hos noen nå, har vel f.eks Telenor sin fulle rett til å registrere deg som "dårlig betaler" i sine systemer, hvis du har misligholdt avtaler med dem før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...