Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mottok denne mailen i dag. Mailadresse, navn og sted er fjernet for anonymisering.

Jeg kjenner ikke avsender, men jeg oppfatter den heller ikke som vanlig spam.

I am (fjernet av trådstarter), the wife of (fjernet av TS),both of us,are citizens of the United states of America.my husband worked with the (fjernet av TS) for twenty years before he died in the year2003.We were married for ten years without a child.My Husband died after a brief illness that lasted for only four days.When my late husband was alive he deposited the sum of(Seven Million Five Hunderd Pounds Sterlings) with a Bank in Europe.Presently,this money is still with the Bank and the management just wrote me as the beneficiary that our account has been DORMANT and if I,as the beneficiary of the funds, do not re-activate the account;the funds will be CONFISCATED or I rather issue a letter of authorization to somebody to receive it on my behalf(note that you need to activate this account)as I can not come over.Presently,I'm in a hospital in (fjernet av TS) where I have been undergoing treatment for esophageal cancer.I beg you in the name of God to help me Stand-in as the beneficiary and collect the Funds from the Bank.i want a person that is God-fearing who will use this money to fund churches,Please reach me on my private mail (fjernet av TS)

Hva ville dere gjort med en slik mail?

Jeg er mest fristet til å videresende den til politiet, fordi dette minner om oppfordring til bedrag og hvitvasking av penger, men jeg er usikker.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ren spam. Bare slett den.

Skrevet

Jeg ville gjøre som jeg pleier: kastet den i søpla.

Skrevet

Eller du kan svare, sånn at svindleren bruker tid på å prate med deg istedet for å svindle andre som er mer godtroende :)

Gjest StockDama
Skrevet

blocke, slette, ferdig med det.

Skrevet

Mailer av den typen får jeg dessverre dusinvis av hver dag....bare til å slette dem ;)

Skrevet
Eller du kan svare, sånn at svindleren bruker tid på å prate med deg istedet for å svindle andre som er mer godtroende :)

:ler: Den var morsom

Skrevet

Slett, slett. Ser ikke på mailer hvis jeg ikke kjenner den som har sendt den.

Gjest gloria
Skrevet

Så nylig et program på Oprah (tror jeg), om mennesker som sendte ut slike e-mailer. Flere mennesker i USA hadde visstnok blitt svindlet for hundretusener fordi et eller annet menneske i "nød" sendte ut falske e-mailer.

Får også flere e-mailer som dette, og de slettes alltid! Det de gjør kan i bunn og grunn betraktes som noe kriminelt, i og med at folk faktisk blir lurt for penger.

Skrevet

Spam, spam, spam.

Skrevet

Om du ikke har hørt om nigeriabrev/419scams før så må du ha gjømt deg under ei tue.

Skrevet
:ler: Den var morsom

Fant en side som er enda bedre. Anbefaler særlig korrespondansen mellom "Felicity Primm" og en utrolig lettlurt svindler :ler:

Skrevet
Fant en side som er enda bedre. Anbefaler særlig korrespondansen mellom "Felicity Primm" og en utrolig lettlurt svindler :ler:

Denne er klassisk på hvordan lure en som prøver å lure deg. "The Powerbook Prank" http://www.zug.com/pranks/powerbook/

Originalmeldingen gjengitt av TS er selvfølgelig bare et forsøk på svindel. Finnes i mange utgaver og er bare å slette.

Skrevet
Hva ville dere gjort?

Returnert den, evt slettet den hvis jeg ikke hadde hatt returmulighet.

Fikk nettopp et brev av denne typen i postkassa, det gikk rett i papirinnsamlingen.

Skrevet
Returnert den, evt slettet den hvis jeg ikke hadde hatt returmulighet.

Ingen vits i å returnere. Spam sendes ofte ut uten at avsender vet om mottageraddressen er gyldig eller ikke. Svarer man på denne og spammer mottar, så vil denne addressen garantert bli misbrukt flere ganger.

Skrevet
Om du ikke har hørt om nigeriabrev/419scams før så må du ha gjømt deg under ei tue.

Jeg har naturligvis hørt om nigeriasvindel og 419scams, det var derfor jeg lurte på om jeg burde videresende mailen til politiet!

Takk til dere andre for svarene.

Skrevet
Ingen vits i å returnere. Spam sendes ofte ut uten at avsender vet om mottageraddressen er gyldig eller ikke. Svarer man på denne og spammer mottar, så vil denne addressen garantert bli misbrukt flere ganger.

Stor vits i å returnere. Mac sitt mailprogram sender e-posten i retur slik at det ser ut som om den ble sendt til en ugyldig adresse. Vet stort sett hva jeg gjør når jeg bruker mac, ser du!

Skrevet

Økokrim sier selv at de gjerne vil ha sånne mailer videresendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...