Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 her har vi et perfekt eksempel på at en heberfil feilaktig blir kalt pedofil. R.kelly i pedo sak men fakta er at dette ikke er pedofili men heberfili. Man burde jo tro at folk burde vite forskjellen på Pedofil og Heberfil http://www.kjendis.no/2007/08/02/507793.html
Daiquiry Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Jeg aner ikke hva en heberfil er for noe......
Gjest Deception Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 Jeg googlet begrepet både med norsk og engelsk stavemåte, og de eneste treffene jeg fikk, var til et par-tre innlegg på KG. Kanskje gjesten bør gi oss en link?
Gjest Gjest_Baremeg_* Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 Uansett hva heberfil betyr, så synes jeg det heller mot pedofili når R.Kelly er nærmere 40 år og jenta er 13 år.....
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #5 Skrevet 2. august 2007 her har vi et perfekt eksempel på at en heberfil feilaktig blir kalt pedofil. R.kelly i pedo sak men fakta er at dette ikke er pedofili men heberfili. Man burde jo tro at folk burde vite forskjellen på Pedofil og Heberfil http://www.kjendis.no/2007/08/02/507793.html Ikke alle som er like opptatt av sex med fjortiser, vet du.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #6 Skrevet 2. august 2007 Hvor mange tråder har du laget om heberfili nå? Hvorfor er du så opptatt av dette?
Gjest Mann 42 Skrevet 3. august 2007 #8 Skrevet 3. august 2007 Det heter hebefili - eller ephebophili. Og det betyr altså at man er opptatt av sex med ungdommer. Men ikke med barn.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #9 Skrevet 3. august 2007 Og det betyr altså at man er opptatt av sex med ungdommer. Men ikke med barn. Og det er pervo nok. I dagligspråket betyr pedofil en som har sex med/er tiltrukket av barn/ungdom som egentlig er for unge, så jeg tviler på at hebefili vil få noen utstrakt bruk uansett hvor mange tråder ts lager om dette. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å bruke pedofil om pervoer som forgriper seg på barn eller ungdom.
nettvenninnen Skrevet 3. august 2007 #10 Skrevet 3. august 2007 (endret) Jeg har i mange år visst hva heberfili er for noe. Tror det finnes et annet ord for dette også, men husker ikke hvilket. Vil bare føye til at heberfili er sexuell omgang/tiltrekning av jenter/gutter i adolcent alder. Det vil si at de til forskjell fra pedofile offere såvidt har begynt å utvikle bryster og slike ting. Og, ja jeg er enig i at pedofili kan være et misforstått begrep, for det at voksne mennesker tukler med 13- 16 åringer er ikke pedofili. Det er etter hva jeg vet heberfili. Var for lenge siden i en debatt rundt dette. Og det interessante som kom frem, var tematikken rundt dette med menn og instinkter. At det er både medfødt og naturlig at menn tiltrekkes av det som er ungt og uberørt. At heberfili ligger latent hos de fleste menn. Den seksuelle lavalder opptrer forskjellig i ulike land. Enkelte steder i Afrika (som et eksempel) er det legalt å ha seksuell omgang med 13-åringer. Her i Norge var den seksuelle lavalder mye høyere tidligere. Og på verdensbasis ser man at lavalderen krymper mer og mer (slik aldersmessig). Litt interessant at lover flest reguleres av menn... Personlig syns jeg bare at det er skremmende Når det gjelder Kelly var vel heller situasjonen noe uforskyldt? Men det bekrefter bare det jeg sier lengre opp? Mange menn blir tent og tiltrukket av det unge og uberørte? Endret 3. august 2007 av nettvenninnen 1
Jalp Skrevet 3. august 2007 #11 Skrevet 3. august 2007 Det er typisk og tendensiøst å påpeke at det kun er menn som har uakseptable tilbøyeligheter. I tillegg er det feil. Det finnes en rekke eksempler på f. eks. kvinnelige lærere som har forgrepet seg på 12 år gamle gutter. Uønskede tilbøyeligheter er IKKE knyttet til kjønn. Skal man dra noen skillelinje, så er det mellom de som har bremser og de som ikke har bremser. Og da blir ikke kjønn veldig relevant. En helt annen sak er selvfølgelig at gutter skjelden blir trodd når de forteller om overgripende kvinner, men det skyldes de fordommene og mytene som finnes, i tillegg til de holdningene som "nettvenninnen" tilsynelatende har.
Gjest nimbus Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 Helt enig med ts, (selv om jeg aldri har høst ordet hebefili før) det er ikke nødvendigvis pedofili å ha sex med en person som er for ung. Moralsk forkastelig, ja, men for å klassifisere det som pedofili må offeret være uutviklet, alså se ut som et barn. Å ha sex med en velutviklet 11 åring med pupper og greier er altså ikke pedofili, per se, men må selvfølgelig straffes like hard. Og ja, jeg brukte en jente som eksempel, fordi jeg ikke har sett mange tilfeller av 11 år gamle gutter som kan gå for 18, selv med riktig sminke...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 3. august 2007 #13 Skrevet 3. august 2007 Det er jo stadig overgrep mot mindreårige uansett hva du kaller det. At barnet er helt/delvis kjønnsmodent gir jo bare overgriperen en dårlig grunn til å legetimisere sine egne handlinger. Det gjør det jo ikke akkurat stuerent likevel.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #14 Skrevet 3. august 2007 Det er jo stadig overgrep mot mindreårige uansett hva du kaller det. At barnet er helt/delvis kjønnsmodent gir jo bare overgriperen en dårlig grunn til å legetimisere sine egne handlinger. Det gjør det jo ikke akkurat stuerent likevel. det gir ingen grunn til og legetimesere handlingen. Det er galt uansett folk burde bare vite forskjellen og kalle det for hva det er. man kaller f.eks ikke en homo for hetro
nettvenninnen Skrevet 3. august 2007 #15 Skrevet 3. august 2007 Det er typisk og tendensiøst å påpeke at det kun er menn som har uakseptable tilbøyeligheter. I tillegg er det feil. Det finnes en rekke eksempler på f. eks. kvinnelige lærere som har forgrepet seg på 12 år gamle gutter. Uønskede tilbøyeligheter er IKKE knyttet til kjønn. Skal man dra noen skillelinje, så er det mellom de som har bremser og de som ikke har bremser. Og da blir ikke kjønn veldig relevant. En helt annen sak er selvfølgelig at gutter skjelden blir trodd når de forteller om overgripende kvinner, men det skyldes de fordommene og mytene som finnes, i tillegg til de holdningene som "nettvenninnen" tilsynelatende har. Er helt med deg .. men under dette svaret lenger opp her trakk jeg tråder ut fra min nevnte debatt om menn og eventuelt medfødte instinkter. Hva menn genetisk og kjønnsmessig sett KAN bli tiltrukket av (hvorpå noen av disse ikke har disse bremsene du nevner). Og den debatten handlet tilfeldigvis om menn, seksuell lavalder og heberfili. Det har ingenting med fordommer å gjøre. Så vidt jeg kjenner til er ikke dette med å tiltrekkes av noe fruktbart og "uberørt" et ubevisst reproduktivt instinkt som ligger hos kvinnen. Men det utelukker selvfølgelig ikke at heberfili er utbredt blant kvinner og at gutter ikke kan utsettes for overgrep. Like forkastelig er det uansett. Ellers i innlegget har jeg fullt ut bevisst brukt begreper som "voksne mennesker" med det formål å ikke skille kjønnsmessig mellom overgripere. Er derfor veldig glad for at du var klok nok til å bruke ordet "tilsynelatende holdninger" når du valgte å eksemplifisere meg i innlegget ditt 1
Jalp Skrevet 3. august 2007 #16 Skrevet 3. august 2007 Er derfor veldig glad for at du var klok nok til å bruke ordet "tilsynelatende holdninger" når du valgte å eksemplifisere meg i innlegget ditt Jeg har ikke lest innlegg fra deg tidligere, derfor vet jeg heller ikke noe om deg og dine holdninger. Derfor skrev tilsynelatende, fordi jeg kun kan bedømme deg ut fra dette innlegget,- hvilket selvfølgelig er et tynt grunnlag. Min reaksjon baseres på at man i dette forumet ofte diskuterer menn som overgripere, men omtrent aldri kvinner som overgripere. Jeg tror jeg har deltatt i kun en diskusjoin om dette, og jeg opplvede indingnasjonen som påtakelig stor i forhold til dette temaet blant de fleste kvinnelige deltakerne i debatten. Så lenge vi er opptatt av å dele overgriperne inn etter kjønn, vil det antakeligvis fortsatt være veldig vanskelig å diskutere overgrep med utgangspunkt i eget kjønn. Din presisering er imidlertid veldig velkommen. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #17 Skrevet 4. august 2007 Er det noe særlig vits i å dele opp i hebefili/pedofili/nepiofili? Det er blitt ganske vanlig å bruke pedofili som samlebegrep for alle tre, og det virker som de fleste sliter mer enn nok med å vite hva pedofili er... Pedofile er ikke overgripere noe mer enn heterofile menn er voldtektsmenn. Noen blir overgripere. De fleste blir det aldri. De går simpelthen gjennom livet uten å ha et lovlig utløp for sine drifter og ender gjerne opp alene eller i en serie vanskelige/umulige forhold med voksne partnere. Det er nok en høyere andel av pedofile som begår overgrep enn andelen 'normale'. Men det gjelder også mange andre grupper uten utløp for eller med liten mulighet til utløp for egne drifter, så som fangepopulasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #18 Skrevet 4. august 2007 Min reaksjon baseres på at man i dette forumet ofte diskuterer menn som overgripere, men omtrent aldri kvinner som overgripere. Jeg tror jeg har deltatt i kun en diskusjoin om dette, og jeg opplvede indingnasjonen som påtakelig stor i forhold til dette temaet blant de fleste kvinnelige deltakerne i debatten. Her og alle andre steder. Det er da ikke så rart? Det er et faktum at vi menn er overrepresentert blant overgripere. I tillegg er kvinners overgrep gjerne av den mer usynlige sorten, den som foregår i nærmiljøet med familie, elever og lignende. Det er også den mest vanlige formen for overgrep med mannlige overgripere, men for kvinner er den nærmest enerådene. Det er lett å overse det man ikke ser. I tillegg til dette har vi i vårt samfunn vansker med å tillegge menn og gutter en offerrolle i forhold til kvinner. Der tror jeg faktisk vi menn og våre holdninger er det største problemet. Holdninger som at gutter og menn ikke kan bli utsatt for overgrep florerer. Hører vi om den kvinnelige læreren som forgrep seg på en 14-årig elev, tenker vi tilbake på vår egen overkåte pubertetstid og tenker 'jaja, han var garantert helt med på det selv'. Det kan godt hende gutten var også...men det forandrer jo ikke på det faktum at det var et overgrep.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 Det er jo litt morsomt at to av dere som påstår å kjenne til uttrykket fra før, ikke kunne det egentlige ordet. Det må jeg si. 1
mysan Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 Det er jo litt morsomt at to av dere som påstår å kjenne til uttrykket fra før, ikke kunne det egentlige ordet. Det må jeg si. Er du mest opptatt av ordene/begrepene i seg selv? DU vet hva disse ordene betyr, hva som er forskjellen på dem, og da mener du at det burde faktisk folk flest også vite. Og når folk da sporer debatten videre til å gjelde overgrep mot barn, det være seg femåringer eller trettenåringer, så er det hva man kaller det som er det viktige for deg....? Hebefili, pedofili, nepiofili (? hva er det?).. jævelskap er det uansett hva man kaller det, og uansett om det er menn eller kvinner som utfører overgrepet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå