Gå til innhold

Toddler pjatt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv om de virker kalde på hendene så er ikke det farlig. De blir fort kjølige på hender og føtter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har kjøpt et splitter nytt hus vi så det er ikke voldsomt mye å gjøre her...

Misunnelse her og...

Vi har et hus fra 70 tallet som er velholdt, så det var ikke store oppussingen som trengtes i utgangspunktet. Men min kjære er veldig handyman, så når han en periode etter at vi flyttet ble hjemmeværende pappa, ble det satt igang x antall prosjekter som nå står stille pga at han nå har alt for mye å gjøre på jobb.

:sur:

(jeg ble lovet at vi ikke skulle bli sittende i et oppussingsobjekt når vi flyttet. Og det var det jo heller ikke i utgangspunktet, men nå har jo han klart å gjøre huset til et...)

Skrevet
Snuppa mi er hele tiden kald på hendene og føttene...enda hun har godt med klær på og ligger på lammeskinn med ullteppe oppå...

Blodsirkulasjonen er dårlig hos de små, så de vil veldig fort virke veldig kalde på hender og føtter uten at det betyr at de fryser. Sjekk i nakken, er hun varm og god der, fryser hun ikke.

Skrevet

Usj, jeg blir jo helt misunnelig på dere med alt snakket om oppussing og spenstige ferieturer..

Vi har et hus fra 1971 som viste seg å være i dårligere stand enn vi trodde da vi kjøpte det. Det var en nedtur, for å si det sånn. Og mannen min er ingen snekker, så det tar litt tid å få fikset ting her i huset. Jeg er heller ikke flink til sånne praktiske ting, har dessverre arvet pappas 12 tommeltotter på det området.. :sukk:

Ikke har vi råd til å pusse opp sånn som vi ønsker heller. Vi har forløpig tatt stue, gangene, soverom og gjesterom/barnerom, men det gjenstår to FÆLE bad, to rom nede som det må gjøres noe med og et kjøkken som forløpig ser greit nok ut.

Ellers blir det ikke snakk om noen ferie i år. Det har vi ikke råd til. I likhet med imli, må vi male huset i stedet. Vårt er også hvitt og ser heller ikke ut, har ikke blitt vasket på en stund for å si det slik. Så det er et must denne sommeren. Men jeg må si jeg gleder meg til å få det gjort, for det ser så utrolig fint ut med nymalt hus! :-D

Skrevet

Ikke så mye å være misunnelig på her egentlig :)

Huset vårt er fra 1949 og var VIRKELIG fælt når vi kjøpte det for snart 8 år siden. Men etter mye hardt arbeid og en god del penger så er det snart ingenting igjen av det gamle, og vi begynner å bli svært så fornøyde! Umulig å kjenne det igjen nå hvertfall - har bygd 2 nye bad, en helt ny etasje (økt takhøyden i kjelleren og gjort den om til boligrom), en diiiger veranda og ellers revet ned nesten alt av tak, gulv, vegger og elanlegg innvendig og byttet det ut.

Så vi har vært gjennom alt dere er midt oppi vi også, vi er bare litt lenger i løypa (heldigvis). Føler egentlig at vi har fått nok snart nå ;)

Litt har vi jo fått igjen for arbeidet også da - har mer enn doblet verdien på huset og har samtidig betalt ned på lånet underveis, så hvis vi bestemmer oss for å kjøpe nytt eller bygge nå så har vi hvertfall en solid egenkapital.

Er forresten litt småbekymret for den påkledningen jeg også, har NULL erfaring med småbarn og aner ikke hvor mye de skal ha på seg til enhver tid :fnise: .

Takk for tipset med å kjenne i nakken, ellers hadde jeg nok gått i fella med kalde hender/føtter og lasset på med klær!

Hva er vanlig å ha på dem når de er inne da? Går det greit med body/strømpebukse eller sparkebukse bare? Og hva når vi skal ut og trille i mars/april? Greit med fleecedress/strikkedress utenpå innertøyet, og vognpose eller dyne over? Hmmm...

Skrevet

Det enkleste er nok å bruke lite klær og mer tepper/dyner/saueskinn. Da er det lettere å regulere temperaturen, vil jeg tro. Men jeg har ikke barn selv, så jeg tror det er best å høre på ekspertene ;)

Nå har jeg tatt en skikkelig shinings her. Vasket alle overflater på kjøkken, støvsugd grundig nede, tørket støv i stuen, vasket vinduene i stuen utvendig og innvendig, vinduet på kjøkkenet innvendig, shamponert ene sofaen og smurt den inn med krem, og nå er det jaggu meg på tide å lage middag. :sjenert: Og så skal mannen hentes på togstasjonen.

Skrevet

Vi må male ene veggen på huset som de forrige eierne ikke rakk å male i fjor sommer. I tillegg er det tre store blomsterbed vi må rydde opp i (det er egentlig bare kos da) og litt buskas som må ryddes. Vi har heller ingen hagemøbler, så det må vi investere i utpå våren.

Ellers blir det sikkert en tur for å besøke foreldrene mine... MÅ bli bra vær i sommer.

Ang påkledning osv:

Vi har 3 håndklær som er "babyens", ett med hette, og to vanlige. Men regner med at vi kommer til å bytte på håndklær hele gjengen. De blir jo vasket, så da burde det gå greit? Men de nye håndklærne er mykere.

I starten kommer tulla til å ha på seg body, og eller body med strømpebukse eller bukse. Regner med hun kommer til å ha teppe rundt seg/over seg mesteparten av tiden uansett om hun holdes av oss eller sover.

Skrevet

Så det er ikke bare vi som pusser opp altså?

Her er årets "smørbrødliste" lenger enn lang.

.....vi er igang med oppussing for n'te gang siden vi flytta hit.

Denne gangen er det babyrom, smurferom og gangen utenfor soverommene som er i ilden.

Utover sommeren er det kjeller, kjellerstue, vaskerom, vårt soverom, stue og kjøkken som skal ha litt overhaling.

I tillegg til den del av utearealet.

Hva vi skal gjøre?

Gangen:

- hele gangen var ubehandlet furupanel Det er og en del av gangen det ikke er lagt panel enda.

- vi la nytt gulv i fjor.

- skal legge ferdig panel der det ikke er.

- male veggene i fargen "Dun". Male dørene i eggehvitt.

- ta ut et framskap og det gamle klesskapet til smurfen som oppbevares der. Sette inn nytt garderobeskap til oss der.

Babyrommet:

- et lite rom (ca 5 - 6 kvm)

- også dette rommet er ubehandlet furupanel.

- skal bytte ut vinduet. Det som er nå er 120x50 cm, men vi skal sette inn ett på 120x120 cm.

- tre av veggene skal males eggehvite, en vegg skal males ganske så knallblå (smurfen fikk bestemme farge).

- døra skal vi snu så den går utover for å skape mer plass på rommet. Den males eggehvit som lister og vinduskarmer.

- vi skal og få lagt inn taklys tror jeg. Nå har vi bare stikkontakter, men med større vindu blir det et ganske så lyst rom likevel.

Smurferommet:

- en del av rommet hans er ubehandlet panel. Der skal han male en vegg rimelig knallblå (samme som på babyrommet) mens resten skal males i samme fargen som det er nå - eggehvitt.

- nytt vindu

- døra skal males eggehvitt.

Kjeller:

- vi har et digert kjellervindu som er i kjelleroppgangen. Dette skal vi fjerne og kle igjen. Kjelleroppgangen skal så males eggehvitt likt med resten av kjelleren (en gang, to soverom og kjellerstua).

- vi må ha elektriker som skal legge ned strøm i kjelleren. Det finnes ikke nå. Da må vi ha 4 taklys, eget opplegg og ny kurs til vaskemaskin/tørketrommel, 8 stikkontakter. Beregnet kostnad ca 15 000 kr

Vaskerom:

- legge inn vann til vaskemaskin

- isolere og legge plater på veggene. Males etterpå.

- male murgulvet

Kjellerstue:

- isolere vinduer

- male vegger

- se om det er nødvendig å legge nytt gulv

- sette inn vedovn

- innrede med møbler vi har "til overs"

Soverom:

Vi har to rom, men det ene skal utelukkende brukes som bod og fylles med hyller.

- male vegger

- isolere vinduet

- vurdere nytt gulv

- innrede til gjesterom

Stue:

- skifte ett vindu

Kjøkken:

- skifte ett vindu

- sette opp en ny benk for mer benkplass.

- ta vekk spisebord og sette unna i kjelleren.

Ute:

- Lage ny trapp til veranda

- palnere en del av plena

- drenere gårdsplass

- evt. bygge en ny platting ute.

Litt å gjøre ja

Heldigvis har mamma og pappa meldt seg til å være sammen med oss en helg for å hjelpe til. Ellers får vi ta det sånn innimellom.

Ikke sikkert vi blir ferdige i år heller, men vi får ta det som det kommer

Skrevet

Uh, jeg blir helt svett av den lista di jeg, Monja! :ler:

Men vi har nok sånn ca like mye å gjøre her. Jeg har bare ikke satt det ned på papiret. Det tror jeg nemlig ikke jeg tør, for da ser jeg hvor mye jobb det virkelig er snakk om.. :fnise:

Skrevet

Oj, det var en lang liste, ja. Men vår er vel like lang. Problemet er vel helst at vi ikke har penger, så vi må på en måte bare begynne i det små.

Kunne tenkt oss å fikse opp ute ved inngangspartiet. Ellers så er det stuen som står først for tur. Skal rive ned gammel strie, sparkle igjen hull og henge opp ny strie. Males i eggehvitt. Gulvet får bli som det er foreløpig.

Ellers så skulle vi ha satt inn en avtrekksvifte på badet. Har bare sånt avtrekk uten vifte nå, og det suger ikke ut nok fukt, så det blir sopp i taket..

Skrevet

Lista er lang som et vondt år. Og penger....herregud, det vil jeg ikke tenke på engang :ler: Her går alt av feriepenger og evt. skattepenger med - og det vi ikke dekker opp med det tar vi etterhvert.

Skrevet

Nå er jeg 35 uker på vei, og bare 35 dager igjen til termin :rødme:

Vi har bestilt oss sydentur vi også, til vinteren igjen, men ikke til noe spennende sted da, bare Gran Canaria. Men skal bli like godt å komme seg til varmere strøk likevel. To uker av pappapermisjonen det:)

Dette ser vi frem til, lillegutt har jo da blitt omtrent 8 mnd gammel - så det er flyturen som blir mest spennende vil jeg tro;)

Når det er snakk om kalde hender og føtter, så har jeg kjøpt inn både tynne og tykke ullsokker fra Nøstebarn til lillegutt og ullvotter.

Så har jeg startet å strikke votter selv også - så han skal ikke fryse nei:)

Skrevet

Heldiggriser som skal på ferie alle sammen da. Her blir det nok bare evt. en tur til vestlandet..

Skrevet

Hah - vi har det gamleste huset av alle her :ler:

Og sannsynligvis det i dårligst stand... Men vask og maling gjør nok underverker :jepp:

Vi snakker etterhvert om å få bygget på et lite tilbygg - så vi får større gang samt bad i første etasje. Vi har nemlig bad i kjelleren... Det er kjedelig, det. Særlig når man må opp for å tisse minst to-tre ganger pr. natt...

Men det er jo pengene som setter grenser. På sikt vil vi finne oss et annet, større hus, i mer landlige omgivelser (vi bor nå på et tettsted). Jeg er oppvokst på landet, så det er viktig for meg med litt luft rundt meg og ikke naboer på alle kanter. Billigere hus er det på landet også.

Jeg har heller ikke så mye peiling på hva ungen skal ha på seg... Men regner med det er greit med body eller truse/trøye under, og sparkebukse og genser utenpå... Ute kommer h*n til å ligge i skinnpose i vogna også. Vi kommer ikke til å kjøpe vinterdress, men bruke ulljakke og ullbukse. Det er jo ikke så kaldt i april, så vinterdressen ville bare ha blitt brukt noen veldig få ganger... Tror også mye på det at folk ofte kler på ungene for mye.

Skrevet
Heldiggriser som skal på ferie alle sammen da. Her blir det nok bare evt. en tur til vestlandet..

Vi skal heller ikke på ferie, om det er noen trøst. Mulig vi flotter oss med en hyttetur :fnise: Blir nok stort sett hjemme ja.

Skrevet

Hyttetur er jo kos det også da :) Bare sommeren blir bra her, så er det ikke ille å feriere i Norge!

Skrevet

Ang. påkledning. Vi brukte kun body og strømpebukse på vår septembergutt og kommer nok til å gjøre det denne gangen og. Ute i vogna eller i bilstolen får han på seg body, stømpis, bukse og genser med evt et strikka sett over. Og lue såklart.

Skrevet

Vi skal ikke på ferie vi heller. Skal bruke en del tid på huset og så blir det nok noen turer til en familiepark ikke så langt unna.

Skrevet

Hadde ikke vært dumt med fint vær i sommer nei. I fjor tror jeg det var to uker i begynnelsen av juni med fint vær, ellers var det bare regn... Har ikke lyst på den sommeren i reprise...

Skrevet

Den lista di topper vi glatt, Monja... :sjenert: Men det får tas på langsikt. Vi har noen umiddelbare prosjekter som må tas for at det skal se mer helhetlig ut og det får vi forhåpentligvis gjort i løpet av sommeren/høsten. Ellers må vi skaffe litt mer møbler. Til sommeren blir det to år siden vi flyttet inn, men det er først nå vi har en plan for hvordan vi vil det skal bli til slutt.

Vi flyttet fra ei lita leilighet på 45 kvm til et digert hus på 365 kvm, så det har tatt litt tid å finne ut hvordan vi vil ha det.

Vi skal heller ikke på noen ferie. Med unntak av dagsturer etc til familieparker og hyttetur med et vennepar og deres barn. Mulig det også blir et lite color fantasy cruise (av alle ting), men utover det så har jeg sagt klart fra til mannen at her blir det å prioritere hus for alle penga fremover. Vi planlegger å kjøpe en familiekajakk evnt en båt til sommeren, slik at vi kan reise på små turer i omegn. Er så mange fine padlevann, sjøer og elver rundt omkring her. Bare været blir fint nå så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...