Trampe Skrevet 25. mars 2009 #8101 Del Skrevet 25. mars 2009 Vi gikk for Gracoen. Lillemann spiser nå 12mndgrøt med stor iver, så nå er vi over den terskelen også. Hvordan går det med syke barn, Monja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pondusa Skrevet 25. mars 2009 #8102 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Ser at tiden flyr fra meg, leeenge siden jeg har vært innom kg nå. Her er alt bare bra, men jeg ser jo at jeg har en "bebis" enda sammenlignet med deres store små. Lillemann knekte endelig ålekoden nå midt i mars, så nå kommer han seg litt fremover. Men han sitter ikke alene og er langt fra å reise seg eller krabbe. Han tåler ikke biter i maten, så her går det i 6mnd middag, grøt og fruktmos med fullkorn. Og så får han fortsatt 5-6 puppemåltider hver dag. Drikker litt vann da. Så det var flere barneastmatikere her. Vår mellomste har det, men nå har han ikke brukt medisin siden i høst. *banker hardt i bordet* og håper han driver å vokser den av seg. Lillemann er også noe surklete og konstant snørrete og han har hatt en episode med piping på lungene. Egentlig settes de ikke på medisin før etter 3 slike pipe-episoder, men legen foreslo likevel at vi skulle prøve en mnd med Flutide. Vi har prøvd en mnd nå og lillemann er blitt bedre. Har ikke hatt slike hostekuler på morgenene hvor han må hoste seg opp før han fungerer. Men om det er medisinen eller det faktum at det er blitt mildere ute vites ikke. Skal til legen neste uke på sjekk. Dette med astmaen kom helt plutselig på oss, ingen i verken min eller sambo sin familie som har hatt noe, men en plass må det jo starte. Jeg var å sjekket ut bilstol i dag, og jeg tror det blir acta graco cosmic comfort. Det kan stå begge veier og brukes med vanlig 3-punkt sele når 5-punkten blir for liten. Altså til de blir 3-4 år og kan hoppe i pute-med-rygg sete. Vi har en 7-seter VW Sharan, så setet til lillebror blir stående fint i midten. Vi har jo et hav av plass mellom baksetene og fremsetene. Må også gratulere alle de skjønne små som har feiret sin første bursdag, blir jo enda en stund til det her i huset. Huff dette ble langt, all ære til deg som orker å lese gjennom det. Endret 25. mars 2009 av pondusa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #8103 Del Skrevet 27. mars 2009 Koselig å se deg igjen Pondusa Her bytta vi til større sete for over to mnd siden. Han får fortsatt plass i babysetet (mamma har det i sin bil) men det begynner å bli veldig trangt. Vi har Britax two-way, som vi er fornøyde med. Synes han sitter veldig fint i det, god plass til beina. Håper han kan sitte bakovervendt til han er 3-4 år i alle fall. Her er det jo under to uker til bursdag og vi gleder oss. Da stenges kranene for godt også, det gleder jeg meg også til Skal bli deilig å slippe amminga synes jeg. Lettere å ha ham på overnattingsbesøk og sånn. Tror ikke avvenninga blir noe problem. Nå får han pupp morgen og kveld, men morgenpuppen blir kutta ut når mannen står opp med ham feks, og det blir ikke noe grin av det. Snart kutter vi nok den for godt, og så får han sin siste kveldspupp på bursdagen. Nå har jeg veldig lite melk da, det er mest for kos. Men når jeg først har amma så lenge, kan jeg jo holde ut til an blir ett år. Ellers spiser han fortsatt sånn "Kveldsgrøt" (fra Småfolk) til kveldsmat) men når han rundet året gidder vi ikke mere ferdiggrøt. Han har fått vanlig havregrøt flere ganger også (kokt på vann og kumelk) og det liker han kjempegodt. Ellers er han veldig flink til å spise brødskiver. Han spiser all slags frukt vi har prøvd, men vi har ikke prøvd sitrusfrukt ennå. I dag fikk han smake mango for første gang - det ble en hit Pleier bare å mose frukten med gaffel eller dele opp i bittesmå biter. Han spiser også rett fra frukten, men da må jeg passe veldig på ham da. Men han vil helst spise selv. Tar fine, passe store biter av eple, bare det ikke er skall på. Han har også begynt å ville spise selv med skje, lar ham få lov til det (bruker to skjeer, en til meg og en til han, slik at han får noe mat inn i munnen også ) men det blir jo mye gris. Spiser deres unger med skje ennå? Han vil også holde flaska/tutekoppen selv når han drikker, og har tatt poenget med at han må holde den opp for å få i seg vannet. Snart kommer vi til å prøve litt kumelk også, for gradvis å venne ham til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 27. mars 2009 #8104 Del Skrevet 27. mars 2009 Så koselig å se dere igjen Monja og Pondusa! Har lagt merke til at dere ikke har vært innom på lenge, og dere har vært savnet. ----- Jeg skal også kutte amminga helt nå. Har hatt så problemer med vonde sprekker på brystvortene de siste ukene, og det har vært smertefullt under amming. Det har også blødd bittelitt etterpå noen ganger. Så da tror jeg ikke jeg orker mer. Men jeg synes jeg har gjort jobben min bra nå, han blir jo tross alt ett år om to uker. Hvordan har dere gjort det, dere som har sluttet med amming? Jeg har kun ammet en gang i døgnet (kveldstid) den siste tiden, og i kveld fikk han faktisk ingenting. Jeg lurer på om jeg må nedtrappe mer, eller om jeg bare kan kutte tvert av nå? Jeg vet jo ikke om melka forsvinner sånn plutselig, eller om jeg må belage meg på å amme annenhver dag eller noe? :klø: ------ Junior spiser ikke med skje selv enda, men han vil veldig gjerne prøve og synes det er gøy. Han har fått holde sin egen skje flere ganger mens han spiser grøt (vi har en skje hver her også). Jeg tar på litt grøt på skjeen og gir ham den, så fører han den til munnen selv. Men det blir en del gris ja, så jeg gjør ikke dette hver dag. Ikke dersom han f.eks har på seg en body jeg ikke vil skal bli skitten akurat den dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 27. mars 2009 #8105 Del Skrevet 27. mars 2009 Vi feirer 1 års dag neste helg vi, blir kjekt. Utrolig hvor fort dette året har gått. Ikke noe spising med skje her enda, får vel la henne får bryne seg på det også snart. Syns bare det blir kjekkere og kjekkere å være mamma jeg, stadig noe nytt Utviklingen har virkelig fått fart på seg her, hun som har vært sent ute med det meste. Krabber og åler seg rundt forbi i hele stuen og reiser seg etter alt. Å reise seg opp i senga er også veeldig gøy, hehe. Når jeg kommer ned så står det en blid liten frøken og gliser til meg såå stolt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #8106 Del Skrevet 27. mars 2009 Ang ammeslutt, så tror jeg jeg bare kommer til å amme en gang i døgnet nå de siste dagene før ettårsdagen, og så kutte tvert av. Har ikke merka noe særlig forskjell på brystene etter å bare ha amma en gang om dagen, og når jeg har amma to ganger. De er bittelitt fullere hvis jeg bare har amma en gang, men ikke noe spreng eller noe. Melkemengden min gikk veldig ned da jeg slutta å nattamme,; før det hadde jeg jo i bøttevis. Så det var kanskje greit vi venta så lenge med å kutte ut nattpuppen. Og nå skal det bli deilig å slutte helt. Blir det noe spreng, kommer jeg bare til å håndmelke meg litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 27. mars 2009 #8107 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg driver også og trapper ned ammingen. Skal reise bort i midten av april, og regner med å ikke amme mer etter det. Jeg ammer kun om morgenen, det er da han virkelig trenger det og er i humør til det. Det blir litt travelt rett før jobb, men han får virkelig en dårlig start på dagen uten pupp...da er han møkkasur leeenge...! Jeg fikk meg et lite sjokk da jeg pussa tennene hans nå i kveld. Det er pappaen som har hatt tannstellet de siste kveldene, så jeg har ikke vært i munnen hans på ei stund. Han har to tenner nede og tre oppe, så jeg har bare gått og ventet på den fjerde oppe nå. Derfor ble jeg rimelig overrasket da han gapte og jeg så at han har fått to jeksler oppe Jeg trodde han skulle få resten av fortennene før han startet med jekslene... Med to jeksler og fem fortenner har vi sju tenner her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #8108 Del Skrevet 27. mars 2009 Oi, jekslene kommet ja! Kommer jeksler her også, merker de på humøret til ungen gitt. Er veldig hovent i gommene, og kan se noen hvite flekker i tannkjøttet, så det er nok ikke lenge før de kommer. Han har alle fortennene da. Rart å få jeksler før alle fortennene ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 27. mars 2009 #8109 Del Skrevet 27. mars 2009 Ok, da tror jeg at jeg også kommer til å bare kutte ammingen tvert. Har jo ammet kun en gang i døgnet en god stund allerede. Og han er ikke avhengig av det heller, for han sovnet raskt og uten trøbbel i kveld selv om han ikke hadde fått noe før leggetid. Litt rart å tenke på at jeg kanskje har ammet for siste gang. Han ble plutselig så stor... Ser forresten ingen tegn til jeksler enda her. Junior har så vidt fått de to fortennene oppe og har fire fortenner nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicky B Skrevet 27. mars 2009 #8110 Del Skrevet 27. mars 2009 Så tannfagre barn dere har da! Her har veslegutt to tenner nede. Men han har to hvite prikker på øverste gommen, så fortennene er nok rett rundt hjørnet. Kjempekoselig å se dere igjen, Pondusa og Monja! Kan hilse til dere fra Murmelmy, hun har forlatt KG etter å ha fått virus på to maskiner herfra, så det spørs om hun kommer tilbake for å oppdatere i denne tråden. Hun er på FB og på Tettinntil da, så helt borte fra nettet er hun dog ikke. Hvordan er det med språket hos småttisene? Her er det mammamamamamamam, papapapapapapap, æsj, møøøøøøøøøø, bøøøøøø, n-eei og i-ssssch (lys) som er noenlunde forståelig. Resten er bare babbel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 27. mars 2009 #8111 Del Skrevet 27. mars 2009 Her går det i hei. Sier det hele tiden:) Ellers masse utydelig babbel Tenk den dagen hun sier mamma for første gang, det må være spesielt :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 28. mars 2009 #8112 Del Skrevet 28. mars 2009 Ikke så mange ord her heller enda, nei. Men han babler noe voldsomt, så den gutten kommer til å ha mye å fortelle når han blir større. Det som er forståelig forløpig er mamma, pappa og nam nam. Men "nam nam" ligner fryktelig på "mamma", så det er vanskelig å høre forskjellen. Men jeg tolker det som nam nam når han sitter ved bordet og spiser eller når han får spørsmål om han har lyst på mat av noe slag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåmeisa Skrevet 28. mars 2009 #8113 Del Skrevet 28. mars 2009 Minimann har bursdag i dag!! :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 28. mars 2009 #8114 Del Skrevet 28. mars 2009 Gratulerer med lillemannen Blåmeisa! Ikke så mye snakking her heller. Han sier au-au og nam-nam - vi har begynt å si "nei - au-au" når han prøver å gjøre noe "farlig", og han tar etter. Men tror ikke han skjønner hva det betyr da. Nam-nam, derimot, tror jeg han skjønner, for han sier det hver gang han skal få mat, og når andre spiser Han sier også pus - eller tsss, som han kaller det, men det betyr nok pus, for han sier det hver gang han ser katter. Og så sier ham mamamam. Gleder meg til han sier ordentlig mamma jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 29. mars 2009 #8115 Del Skrevet 29. mars 2009 Her er det myyye babling og prating, men ingen ord. Hvis jeg legger godviljen til, har han sagt både mamma, heia, hadet, bø og bæ, men jeg tror ikke jeg kan regne det som ord enda. Han babler hele dagen, så jeg ser for meg ei skikkelig skravlebøtte når han begynner å snakke... Jeg tror fremdeles det blir ei stund til han snakker, han konsentrerer seg veldig om det motoriske fremdeles. De har jo en tendens til å gjøre enten-eller. Lillemann løper faktisk nå, i rasende fart. Gratulerer med dagen til Blåmeisas lillemann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 29. mars 2009 #8116 Del Skrevet 29. mars 2009 Live sier mamma og pappa, pus, bø, og bæ. Noen ganger høres det ut som hun sier takk, hadet og halla. Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 3. april 2009 #8117 Del Skrevet 3. april 2009 Idag har vi 1 årsdag idag Tenk at den vesle knotten min er blitt et helt år alt. Vi var på kontroll den 25. mars og da var han 8,5 kg og 73,5 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. april 2009 #8118 Del Skrevet 4. april 2009 Gratulerer med ettåring Monja! Her har bebisen fått sin første jeksel. Nummer to er også rett rundt hjørnet, og ser jammen ut til at et par hjørnetenner presser på også. Gommene fulle av hvite flekker I dag har han fått kumelk for første gang også - var visst godt med noe annet enn vann å drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 6. april 2009 #8119 Del Skrevet 6. april 2009 Oj, jeksler allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Ea- Skrevet 6. april 2009 #8120 Del Skrevet 6. april 2009 Her går det trått med tenner, men det er seks stykk, er fornøyd med det I heimen er det nye et lillegull har begynt å gå Var på storby ferie i helgen, tok med Brio lekevogn til gutten, og du som han gikk Stivbeint og med støtteskritt, men gå skulle han. Så stolt vettu.... Gullgutten :rødme: Når han følte deg trygg nok begynte han og bable også, riste på hodet og stoppet opp i ny og ne for å klø seg i øret! Multitalent! Ellers stortrives jeg med barnehagegutt, og ser han trives også. I dag hadde han rappa matboksen til en kompis for så å spise opp rubbel og bit... Personalet er stabilt og pedagogtettheten er tilfredstillende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå