Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

Vi går heller ikke. Reiser seg etter absolutt alt og der desverre veldig uredd. Så her må man ha øyner i nakken om dagen! Blir noen dunker her og der, heldigvis ingen synlige (enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Live reiser seg også veldig mye, men heldigvis har hun ikke falt så veldig mye. Det har jo vært litt knall og fall, men ikke sånn hele tiden. Tror hun ventet med å reise seg til hun var relativt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går bebisen masse, men blir en del knall og fall da ;) Han har noen blåmerker i panna for å si det sånn...

Vi ammer morgen og kveld, men planlegger å slutte med morgenpuppen snart. Har også tenkt å "skru igjen krana" ved 12 mnd. Han får få sin siste sup på ettårsdagen ;) Har minimalt med melk nå uansett, er vel mest for kos. Har ikke begynt med kumelk, men tenke å starte forsiktig tilvenning snart. Begynne med en dl om dagen kanskje? Han drikker mye vann også, men barn skal jo vokse, så kun vann å drikke holder ikke. Han har fått yoghurt noen få ganger, og biola. Sistnevnte ble fort en favortitt ;)

Gleder meg til å slutte å amme jeg. Da er han liksom ikke baby lenger og det skal bli deilig må inrømmes ;) Da kan vi sende ham bort på overnattingsbesøk uten masse styr :)

Nå har han vært syk noen dager, men er på bedringens vei :)

Håper alle andre har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår ikke at han ikke vokser, men kun vann som drikke holder ikke i lengden. Mener nå jeg. Andre gjør som de vil med sine unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med frokosten hos dere små? her er hun så sulten når hun våkner at hun nesten er hysterisk av og til og da er det bare flaska som er god nok, har ikke tålmodighet nok til å sitte å spise skive først. Døyver den værste sulten med flaska så får hun litt skive etterpå. Hvordan gjør dere det?

Langt ifra noe gåing her, hun er litt treg sånn. Vi går jevnlig til fysio med henne og får øvelser. Og det går virkelig fremover. Vi går sammen med ei annen mor med en unge som er på likt nivå med vår tulle :) Nå sitter hun hvertfall selv (har vel gjort det i snart 1 mnd), går opp krabbestilling og har tatt et par "krabbetak", kommer seg i full fart rundt forbi ved hjelp av hendene (drar seg bortover), elsker å stå, kommer seg opp selv fra sittende stilling og opp istående om hun har noe stødig å holde seg i. Flinke jenta :)

Og om en ca. 2 uker blir det bursdagsfeiring her, det blir gøy det :bursdag:

Endret av linky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får ungen pupp om morgenen, så brødskiver. Men han er superutålmodig han også, så han pleier å få ei skorpe å sutte på mens jeg gjør i stand maten, ellers blir han helt hysterisk :fnise:

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: De er nå søte da :)

Men en eller annen gang må de jo lære seg og bare spise skive. Det kommer vel av seg selv, får bare øve litt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fortatt grøt om morgenen som gjelder. Han er egentlig ganske tålmodig, for han begynner ikke å mase før han ser jeg steller i stand grøten. Men det er ikke hysterisk masing da, så det går i grunnen greit.

Tenkte jeg skulle begynne med skive til frokost snart. Han trenger vel strengt tatt ikke to grøtmåltider om dagen lenger (han får til kvelds også). Men han er jo så glad i grøten da..

Jaja, det går seg vel til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her puppes det fremdeles i senga om morgenen. Han blir hysterisk hvis han f. eks. har bæsja og dermed må innom badet før han får pupp. Da vræler han konstant helt til han kommer inn døra på soverommet vårt, da vet han at det er pupp å få. Sa noen bortskjemt? :sjenert: Når han skal avvennes må jeg reise bort tror jeg.

Ellers får han brødskive til frokost og lunsj. Noen dager spiser de varm mat til lunsj i barnehagen - pai, fiskepinner osv. Han spiser frukt til mellommåltid, middag og grøt til kvelds. Vi bruker fremdeles 8mndgrøten, han er ikke spesielt glad i 12mndgrøten. Grøt skal være klumpfritt og gli nedover halsen, men 12mndgrøten har cornflakes i seg og dermed brekker han seg hele tida.

Av frukt spiser han alt. Eple, pære, banan, appelsin, kiwi. Han får det oppskåret i biter. I dag fikk han ei halv pære til mellommåltid, jeg skar den i strimler, la på et fat og satte fatet foran ham. Han tok en og en bit, puttet i munnen og spiste så fint atte. Han er kjempeflink å spise :) Til middag får han vår mat hvis den er barnevennlig. Spiser vi taco eller noe annet sterkt krydret får han middagsglass. Da bruker vi kun de oransje glassene fra Nestle, som er fra 12 mnd og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bilstoler har dere? Vi har fremdeles babystolen, men nå er det nok. I løpet av uka skal vi ha ny stol i hus, dermed basta.

Kravene mine for stolen er at den skal være lett å montere (vi har to biler) den skal kunne brukes begge veier og helst kunne brukes opp til 25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe gåing her enda heller, men han har stålkontroll på musklene i beina. Han han stå uten å holde seg i noe i flere sekunder og ta frittstående knebøyninger opp og ned. Ellers er han veldig glad i å hoppe enda- holder vi han i hendene for å gå, begynner han å hoppe tvert.

I går var vi hos et vennepar som har en baby trampoline og gjett om det var stas å stå der å hoppe! Spørs nok ikke om han må få noe sånt på bursdagen sin...

Ellers flyttet han inn på eget rom i går.. Det gikk over all forventning, men litt trist likevel. Jeg har ingen baby lenger. :(

Barnehageplass har han fått og, fra 1 august. Store lille gutten. :hjerte:

Det går i grøt morgen og kveld her og, han spiser litt brødskive, men han er veldig glad i grøten så da får han det. Ellers får han flaske fortsatt. 3 til 4 i døgnet og da er det soya MME'n hans han får. Vann har han begynt å drikke mer av den siste uka og det syns han er godt.

Melk er blant de tingene vi er restriktive med her i huset. Melkeprodukter som yougurt får han, da får han de fra hipp som består av youghurt med fruktpure. Frøkna drikker litt melk i barnehagen, men hun blir veldig hard i magen av melk og slimhoste forverres av melk så det inntaket syns vi det er greit å kontrollere.

Om ei uke skal jeg tilbake på jobb- hva som venter der vet jeg ikke og det merker jeg er veldig stressende. Men, det blir som det blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bilsete så tviholder jeg litt på babystolen enda...Han har god plass i det og det er så lettvint å bare sette den på understellet til vogna når vi skal gjøre ærender eller bare ta den på armen når vi skal inn og ut av barnehagen med frøkna.

Er ikke noe praktisk å ha han krabbende rundt i garderoben til barnehagen og la han sitte i bilen funker heller ikke- da blir det hylekonsert.

Frøkna skal få et nytt klasse 3 sete og da arver veslegutt hennes Besafe easy kid combi sete, men først skal det setet på sjekk slik at eventuell slitasje etc kan fikses på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det forresten med drikking selv hos deres små? drikker de alt de får av drikke selv, eller holder dere flaska/koppen for de? Her er hun kjempeflink til å holde og føre til munnen, men hun drikker jo bare luft så her må jeg hjelpe, har ikke forstått at man må holde den litt opp så kommer det noe ut :fnise: Nå ble det mange slike spm fra meg, men kjekt å sammenligne litt :)

Ang. bilstol så byttet vi for lenge siden. Babystolen var veldig trang på slutten. Vi har nå Britax Multi- Tech og er superfornøyd. Fra 9-25 kg. Har 2 av den, en i hver bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker fremdeles 8mndgrøten, han er ikke spesielt glad i 12mndgrøten. Grøt skal være klumpfritt og gli nedover halsen, men 12mndgrøten har cornflakes i seg og dermed brekker han seg hele tida.

Av frukt spiser han alt. Eple, pære, banan, appelsin, kiwi. Han får det oppskåret i biter.

Vi bruker faktisk både 8-mnds grøt (til kvelds) og 6-mnds grøt (frokost), og Junior er veldig glad i dem. Vi har prøvd 12-mnds grøten med müsli, og han klarte faktisk å spise den (jeg var litt nervøs; hønemor som jeg er). Men jeg valgte å avvente den litt til. Følte müsli-bitene ble litt vanskelige å svelge. Så den blir nok stående i skapet i en måneds tid til, vil jeg tro. Den med corn flakes har vi ikke prøvd, men vil nesten tro at den er enda vanskeligere å få ned uten et helt sett med tenner. ;)

Men hvordan klarer lillemann biter av hard frukt slik som eple da, Trampe? Her har jeg ikke tort å prøve det enda. Han elsker banan, men det er jo mykt og lett å spise..

Frøkna skal få et nytt klasse 3 sete og da arver veslegutt hennes Besafe easy kid combi sete, men først skal det setet på sjekk slik at eventuell slitasje etc kan fikses på.

Vi byttet ut babysetet for leenge siden. Tror Junior var 8 mnd da vi byttet. Da var det litt trangt i babysetet, og han elsket jo bare å komme over i større stol. Der sitter han jo høyt som en konge i forhold, og han ser jo så mye mer. Han trives veldig godt i det.

Vi har også combi-setet til Besafe, og er veldig fornøyde med det. Det er derimot IKKE lett å montere, så det blir aldri tatt ut av bilen. Har hørt at den nyeste utgaven av dette setet kommer med isofix, og det hadde jo bare vært helt supert. Men vi kjøper ikke nytt nå bare pga det.

Hvordan er det forresten med drikking selv hos deres små? drikker de alt de får av drikke selv, eller holder dere flaska/koppen for de? Her er hun kjempeflink til å holde og føre til munnen, men hun drikker jo bare luft så her må jeg hjelpe, har ikke forstått at man må holde den litt opp så kommer det noe ut :fnise: Nå ble det mange slike spm fra meg, men kjekt å sammenligne litt :)

Junior prøver også å drikke selv, men han får ikke helt til det med å ta hodet bakover samtidig som han holder koppen. Han får det til noen ganger, men ender ofte opp med å spørre meg om hjelp, så da holder jeg koppen for ham. Men jeg regner med at han vil lære det ganske snart. Håper iallfall det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser epler fint, han tygger med fortennene sine, og sutter resten mykt :ler: Han er en skikkelig samler, de i barnehagen ler av ham. Spesielt epler kan han sutte på leeeenge. I dag hadde de fruktstund 1430, og da jeg henta han 1530 satt han fremdeles og suttet på en eplebit. :ler:

Det er kun grøt han ikke liker biter i. Da forventer han at den skal være klumpfri og bare gli nedover halsen. Hvis han forventer biter i maten funker det fint.

Han drikker fint av tutekopp. For tiden er det moro å gå i rasende fart, sette koppen i munnen, legge hodet helt bak og dure i vei. Som om han ser hvor han går da... Smart kan ingen beskylde ham for å være... :sjenert:

Dere som har Besafesetet, er det liten plass i forsetet foran setet da?? Jeg synes det ser så himla digert ut. Nå står det mellom den nye versjonen av Besafesetet, og Acta Graco Combi ett-eller annet. Synes sistnevnte ser så mye lettere og mindre ut... Mannen skal også sitte i setet foran bilstolen, og han trenger beinplass.

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Han drikker fint av tutekopp. For tiden er det moro å gå i rasende fart, sette koppen i munnen, legge hodet helt bak og dure i vei. Som om han ser hvor han går da... Smart kan ingen beskylde ham for å være... :sjenert:

Herlig! Nå lo jeg høyt her. De er festlige- har så utrolig mye rart for seg. :fnise:

Dere som har Besafesetet, er det liten plass i forsetet foran setet da?? Jeg synes det ser så himla digert ut.

Jepp, det er det. Veldig liten plass.

Hadde det ikke vært for at vi allerede har setet og det ikke er ødelagt, hadde jeg nok ikke kjøpt det i dag. Baksetet i bilen vår heller mot ryggen, så når setet er bakovervendt blir ungen sittende akkurat rett opp og ned når setet er tiltet så langt bak det kommer.

Nå ble frøkna veldig bilsyk, så vi snudde setet hennes når hun var rundt 2 år. Vi fikk en helt annen kjøreopplevelse med en unge som ikke hylte seg i hjel, plassen mellom barnesete og passasjersete ble større og tilten ble endelig noe tilbakelent slik at hun ikke satt og sov med haka på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi går for Gracoen jeg. Får se i morgen, vi skal prøve det i bilen før vi kjøper det.

Jeg vil ha ham bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Men det er absolutt ingen mulighet for at jeg tviholder på en bakovervendt unge som spyr, hyler konstant eller aller helst begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...