Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av sko til lillegutt - er det noen som har noen gode råd i fht til innkjøp? Synes det er så vanskelig å finne riktig str.

Det som er problemet er at jeg skal bestille over nett og får derfor ikke prøvd.

Men har hørt at man kan måle foten og ut ifra dette finne ut riktig skostr. Hva tilsvarer målelengden på foten ifht skostr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til ettåringene! :blomst: Er vel i alle fall to i klubben som runder året i dag :)

Ang sko, så tror jeg vi har str 20 til lillebebis. Noe svigers kjøpte, så fikk ikke prøvd det på ham heller. Men tror de passa sånn tålelig greit. Tror man sier at skoen skal være en cm lenger enn foten. Og man skal måle foten mens ungen står. Hva som er str ift cm vet jeg ikke, men hva med å ringe en skobutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sko, så tror jeg vi har str 20 til lillebebis. Noe svigers kjøpte, så fikk ikke prøvd det på ham heller. Men tror de passa sånn tålelig greit. Tror man sier at skoen skal være en cm lenger enn foten. Og man skal måle foten mens ungen står. Hva som er str ift cm vet jeg ikke, men hva med å ringe en skobutikk?

Takk takk :) Tenkte på å ringe en skobutikk, men her vi bor stenger den ene skobutikken så tidlig på lørdager (og det oppdaget jeg ikke før det var for sent)... Så da ble det å spørre her da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, jeg er sliten etter tretten timers besøk og bursdagsfeiring :ler: Vi la lillemann halv åtte i går, da hadde vi hatt besøk siden tolv på formiddagen. Han var spinnvill og overtrøtt, men heldigvis la han seg fint ned og sovnet kjapt :)

Tenk at vi har ettåring i huset. For ett år siden satt jeg på sykehuset med en knøttliten knirkende bylt og strevde med ammingen. Det er helt utrolig at det går så fort...! :hjerte:

Har du bebis med små føtter du, imli? Her har lillemann vintersko i str 23. Inneskoene hans er str 22, og det var et bevisst valg, siden han ikke er spesielt stødig på foten når han har sko på. De bør da ikke være for store.

Vi har snowjogger til ham som han har arvet, men det er veldig vanskelig å få de på foten hans. Han skjønner ikke at han kan tråkke ned og hjelpe til, foten er helt slapp og det går bare ikke. Vinterskoene hans fant jeg etter mye leting, og de er type tykk, foret, stødig joggesko. De kan åpnes langt ned, og er ikke så høye, så de er lette å ta på. I tillegg er de ikke så tunge når han skal gå. Vi øver stadig vekk inne, så han blir flinkere og flinkere å gå med sko på. :)

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må gratulere Marsy også, hun hadde også ettåring i går :)

Vi merket stor forskjell allerede første natta etter vi startet på bricanylen. Han hadde da fått to doser, og sov faktisk hele natta! Utrolig deilig. I natt var han våken en gang, men det var rett etter jeg og mannen la oss, så det kan hende vi har greid å vekke ham. Jeg synes fremdeles han hoster og slimer, men ikke på langt nær så mye. Jeg spurte legen hvor lenge han skulle gå på bricanyl, og fikk et veldig vagt svar: så lenge som du synes er nødvendig. Jaja. Det er fremdeles en del igjen i flaska, men det er mulig jeg må be om ny resept på den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at medisinen hjelper, Trampe!

Kanskje bebisen har små føtter? :vetikke: Tror skoene passer ganske greit i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - glemte Marsy, gitt! Grattis til deg og vesla også, selvfølgelig :)

Så bra at Bricanylen virket for dere også, Trampe! :hoppe: Virkelig en vidundermedisin det der altså...

Her har vi akkurat kjøpt støvler med pelsfor (ligner cherrox) til lillegutt, han bruker str 20 med ullsokker oppi. Men han har jo aldri vært noen kjempe da ;)

Han sliter litt om dagen stakkar, ble skikkelig slått ut av 1-års vaksinene med feber i flere dager og dobbelt så tykke lår som vanlig. I tillegg får han 2 tenner oppe, den ene brøt gjennom i dag - så han har hatt noen grinete dager og netter.

Det positive er at det virker som om immunforsvaret har kommet seg litt da, han er generelt sett mye friskere enn han var for litt siden.

Krysser fingrene for at han er i toppform til bursdagsfeiringen sin!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, vi skal på legekontroll på torsdag. Jeg må på jobben etterpå, så jeg har ringt og avbestilt vaksinen. Har ikke lyst å sende ham rett i bhg etter ei vaksine, selv om han ikke reagerte noe særlig på de forrige. Jeg vil heller få tatt vaksinen en fredag når jeg er tidlig ferdig og vi skal ha ei rolig helg. Her er det føre var - og passe på sykedagene fra jobb... :sukk: Det er ikke akkurat mange dagene man kan være borte, så sånn er det.

Jeg snakket med et par venninner som har døtre født i 2007, og de bruker str 20-21 i sko :ler: Så det er visst min som er stor i føttene og ikke deres som er små. Inneskoene til lillemann er str 22, uteskoene str 23. Men de er små i størrelsene, da. Lillemann har (dessverre) arvet sin fars høye vrist. Pappaen må nemlig kjøpe sko et nummer større enn han egentlig behøver, for å i det hele tatt få de igjen over vrista. Det er snakk om skikkelige trekantføtter.... Jaja. Noe må man slite med.

Jeg er begynt å trappe ned amminga nå, i kveld la han seg fint uten pupp. Hvordan står det til med amming hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillemann har 21 i inneskoene sine, men de er litt god på foten ja. Så 20 hadde sikkert vært bra i "gåsko".

Jeg ammer ikke lenger, så jeg lurer heller på om det nærmer seg tiden for å introdusere de til å drikke vanlig melk? hvordan går man frem da?. Dere som ikke ammer, bruker dere flaske enda? Jeg gir minimann flaske til kvelden - som litt mor-sønn-kos, men begynner de å bli for stor for flaske nå.

Gratulerer til dere som har ettåringer allerede :gave::roser: vi nærmer oss vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her, gitt. Men jeg lever og har det bra, altså! :)

Jeg har bare en del andre ting å ta meg til enn å surfe nett for tida. Junior har blitt ganske så krevende de siste par månedene. Han klenger på meg hele tida, og skal helst henge i buksebeina mine dagen lang, bokstavelig talt. Jeg får ikke lov til å sitte i sofaen eller gjøre så mange andre ting før han er der og maser og sutrer. Så lenge jeg sitter på golvet sammen med ham er livet bare fryd og gammen, men så snart jeg flytter på meg blir det ramaskrik. Jeg blir litt sliten av det, spesielt siden jeg aldri får noe avlastning. Pappa'n jobber jo så vannvittig mye og min mor bor jo i en annen by. Så det er ikke bare-bare.

Men det var det negative. Jeg koser meg jo fortsatt masse hjemme, og jeg elsker jo lille store Junior høyere enn alt. Han er mitt livs store glede! :hjerte:

------------------------

Gratulerer så masse med ettåringene! Helt sykt hvor fort tida har gått! Jeg forstår det fortsatt ikke..

Jeg begynner på jobb igjen om 4,5 uker, og jeg har IKKE lyst!! Men må man, så må man jo..

-------------

Når det gjelder ammingen, har jeg ikke sluttet helt enda. Men jeg ammer kun to ganger om dagen, og jeg har planer om å redusere til bare en gang nå. Han er jo 11,5 mnd, og ved 12 mnd har jeg tenkt å skru igjen krana helt. Vil ikke amme "for evig" heller. ;)

Vanlig melk har jeg ikke introdusert enda, men jeg tenkte kanskje å begynne tilvenningen snart. Kanskje prøve med ei teskje først, sånn at magen ikke får helt sjokk. Regner med at han må tilvennes sakte? Men jeg vet egentlig ikke noe om dette her, så jeg gjetter i grunnen bare.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teskje? Lillemann her fikk melk i tutekoppen sin og drakk fem-seks slurker første gangen han. Smattet og likte det veldig godt, selv om melka var iskald fra kjøleskapet ;)

Nå har jeg kutta kveldsamminga. Han får heller et halvt glass melk om kvelden, og det ser ut til å funke. Jeg har ganske full pupp om morningen, men jeg er jo nettopp sluttet med kveldspuppen. Tenkte å gå ned til annenhver morgen om et par uker, og håper at jeg greier å slutte helt i april en gang. Jeg skal reise bort ei helg i midten av april, da har vi en gylden mulighet til å slutte helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke innført ren melk enda. Hun får melkeprodukter, det holder foreløpig. Har ikke noe hast med å innføre melk som drikke. Hun liker vann, og det synes jeg er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle andre ettåringer også! :klem:

Lenge siden sist - igjen :)

Jeg har begynt å jobbe, men er hjemme i dag på grunn av tilvenning i barnehagen. Siste dag med tilvenning i dag, så er spent på hvordan det går. I går begynte hun å gråte etter en time alene.....

Her spises det yoghurt. Hun har fått drikke et par slurker melk fra glasset mitt når vi spiste frokost sammen, og det likte hun godt. Men jeg er også fornøyd med at hun liker vann, så jeg stresser ikke med melk.

Hun har fått en uvane med å hele tiden ha tommelen i munnen mens hun spiser grøt/yoghurt/mat fra glass. Tar den bare bort for å få en ny skje. Holder vi igjen hånden så hun ikke får tatt den i munnen blir det HYLgrining :roll: er vel straffen for at jeg sluttet å amme når hun var 10mnd.....

På ettårskontroll mente legen at hun snart ville begynne å gå! Vi som har forberedt oss på at hun sikkert ikke ville gå før hun ble nærmere 2 år. Hun drar seg opp på alt hun klarer, og prøver å gå noen museskritt mens hun holder seg fast :)

Går alle her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varmer virkelig et mammahjerte å hente en overlykkelig liten gutt i barnehagen :hjerte:

I dag da jeg henta ham var han alene igjen, selv om det var over en time til stengetid. Det er mye sykdom for tida. Han og bestyreren satt og spilte gitar, og han lyste opp da han så meg. Han reiste seg og gikk mot meg, stoppet opp, snudde og gikk tilbake til bestyreren og kasta seg rundt halsen på henne før han gikk til meg :)

Bestyreren sa at jeg er såååå heldig, han er helt perfekt, så god og snill og innmari kosete :hjerte: Og hun har jo rett i det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teskje? Lillemann her fikk melk i tutekoppen sin og drakk fem-seks slurker første gangen han. Smattet og likte det veldig godt, selv om melka var iskald fra kjøleskapet ;)

Ups, da var det vel bare meg som var i overkant forsiktig. Så for meg at det måtte tilvenning til på samme måte som på fullkornsgrøten da de var yngre. Jaja, jeg har ikke gitt ham melk enda, men da vet jeg jo at når den tid kommer er det bare å helle på. :fnise:

Han har forresten smakt den der Drikki-melken fra Nestlé, men han var ikke overbegeistret. Han har tatt noen slurker av den, men han vil mye heller ha vann.

Går alle her?

Marsy! Så koselig å se deg igjen. Godt å høre at det går bra hos dere! :)

Ingen gåing her, nei. Junior klarer å reise seg opp dersom han holder i noe han føler er trygt, men han er langt i fra å ta noen skritt enda. Ikke går han rundt bordet enda, heller.

Han kommer nok til å bruke lang tid før han går sikikkelig; jeg regner med han vil være iallfall 13-14 mnd før han får teken på det. Men det betyr jo ingenting. Noen er bare raskere enn andre. ;)

-------------

Trampe: For en herlig og kosete gutt du har! Det må være veldig gøy å få sånn skryt av barnehagepersonalet. :smilorange:

Lurer på hva de vil si om Junior når han (forhåpentligvis) skal i barnehagen i august. Han blir vel kjent som en masete liten gutt, tenker jeg.. :forvirret:

Jaja, vi får se! Det er jo lenge til enda, og han kan jo endre seg masse innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bippe: Det kan jo hende at det er jeg som er uforsiktig med melkestarten og ikke du som er forsiktig :ler: Men det går ihvertfall bra her, med mage og alt. Jeg har ikke gitt yoghurt enda, men han har visst fått det i barnehagen.

Det er utrolig godt å få slik tilbakemelding :jepp: Vi er veldig heldige og har en kosegutt, han er tillitsfull og elsker å sitte på fanget og synge og kose, samtidig som han kan herje og leke titten på hjørnet. For tida er det bare kos å være mamme :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...