Gå til innhold

Toddler pjatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd hipp kjeksene?? Jeg tenkte kanskje å ta med noe slikt når vi skal i besøk nå. Han blir nemlig skikkelig trist når vi spiser og koser oss og han får ingenting. Jeg kan alltid gi han fruktmos som kos, men det er ikke så lett å gi samtidig mens vi spiser selv, og hvis jeg gir før, blir han likevel trist når vi spiser...

men er jo så redd han skal sitte de kjeksene i halsen, at han får av større bit av kjeksen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har ikke prøvd de kjeksene, men jeg har prøvd kavring :ler: Det var morsomt det. Han griset jo over alt, men han storkoste seg, og det var visst skikkelig godt :ler:

Vi har hatt ei god natt, endelig. Han var våken 2330, men det var vel min feil :sjenert: Jeg hørte en lyd der inne og måtte bare sjekke, og han lå opp-ned i senga. Jeg snudde på ham, og så ikke at han var våken... så da han oppdaget meg ble han såklart illsint fordi han ikke ble tatt opp. Men pappaen tok over, og et kvarters tid senere sovna han. Da sov han til 6 :) Deilig å sove uten avbrudd. :) Jeg håper han har innsett at han ikke får pupp om natta lenger, og at han da like greit kan sove.

Skrevet

Her gir vi det meste av mat som hun kan spise selv:

Banan, fullkornskavring, brødskive, brokkoli, blomkål, avacado, ris, mais, pasta penne, potet.. Mulig vi har gitt henne mer også, kommer bare ikke på mer. Vi legger det på bordet foran henne så tar hun det hun har lyst på og spiser selv :) I starten var det mest fullkornskavring hun fikk og den satt hun og gnagde og sugde på til bitene ble myke.

Skrevet

Så godt at sovinga går bedre Trampe! Tror det var lurt av dere og kutte ut nattamminga nå. Han gir seg nok snart :)

Har heller ikke prøvd kjeks. Men gir ham som regel noen smaksprøver av maten vår hvis han er våken når vi spiser. I dag fikk han potet med brun saus; bare tok av litt saus til ham før jeg hadde i salt og pepper. Han er ikke særlig glad i middag, men han er ivrig etter å smake. Han har også fått kokt gulrot, brødskive med leverpostei, rå epler og pærer (det elsker han), mosa banan... Og så elsker han og sutte på te-klypa... :sjenert: Er vel ikke helt sunt med te (koffein) men regner med den er ganske utvanna ettersom jeg lar den trekke veldig lenge.

Skrevet

I dag spiste snuppa et helt middagsglass! Vi kom hjem fra Krkow i dag etter flere dager med uavbrutt shopping :fnise:. Lillemor sov kanskje en halvtime tilsammen i hele dag, men vr bli som ei sol. Har sloknet i sengen sin nå :hjerte:

Her gjør vi som kykkelig og lar snuppa smake på det meste. Fakisk ikke pasta og slikt, men brød, hel kylling osv.

Kjeksene brukte vi endel til storebror og han satte aldri en bit i halsen. De ble bare borte :Nikke:. Snuppa er ikke 8 mnd ennå, så vil ikke gi dem til henne. I tillegg så er jeg litt mer oppfinsom (og økonomisk?) denne gangen og lar henne prøve seg på andre ting.

Innen en halvtime skal storebror legge seg og da gjenstår gullrekka. Er dritsliten etter fire dager med shopping :ler:

Skrevet
Akkurat sånn er min beregning og. For 15 timer permisjon er jo 10% av de 150 timene full mnd utgjør.

Jo, jeg tror jeg må søke permisjon. Jeg har vel rett på det siden jeg har små barn så da er det greit å gi dem to ekstra fridager i uka iallefall.

Vi skal hjem til mamma og pappa og hente tripp-trappstolen etter lillebroren min. Vi har tatt hjem min tidligere så den bruker storebror. Det var ikke bøyle på noen av dem så det måtte vi kjøpe i tillegg. Tror de kosta 195 kr for 4 år siden. Nå gjelder det bare å finne den.

Annenhver mandag, ja :fnise. Leste hver mandag jeg ;)

Skrevet

Her har lillemannen hatt ei god natt, han sov i ett fra 19-05, fikk litt vann og sov videre til 0720. Det må vi si oss fornøyde med.

Mamman har ikke hatt den beste natta, til tross for at alle andre sov. I går kveld fikk jeg beskjed om at det ene søskenbarnet mitt har mistet sin lille sønn i krybbedød. Det gikk voldsomt inn på meg, og jeg greide ikke å la være å gå inn og sjekke lillemann flere ganger i natt. Måtte bare sjekke at han pustet. Gutten var to måneder gammel. Jeg kjenner at jeg grøsser når jeg skriver det... og for ei tid foreldrene går i møte. Vi har allerede sendt julegaver dit :( I stedet for barnedåp om et par uker blir det begravelse...

For å snakke om noe annet: jeg har hatt min siste dag i permisjon. Nå skal jeg tappe i badekaret til lillemann, og så kommer mamma i kveld og blir til i morgen. På mandag er det full rulle med jobbings. Nå begynner hverdagen...

Skrevet

Å, så trist Trampe! :tristbla: Det må være grusomt for foreldrene. Helt forferdelig. Skjønner godt at du sjekka lillemannen flere ganger da ja. Selv om han er godt over den verste risikoalderen.

Men godt sovinga går så fint da i alle fall!

Her sliter lillebebis med tann nummer fem... Den kommer jo aldri! :sur: Nå har han hatt vondt i den i i hvertfall to uker. Men gommene blir jo bare hardere og hardere så det blir vel artigere og artigere for hver tann tenker jeg...

Skrevet

lillemann her kan jo snart synge: all i want for christmas is my to frontteeth!! Iallafall en tann ;)

Skrevet (endret)

Så forferdelig, fryktelig trist Trampe :( Får helt grøsninger og tårer i øynene bare av å tenke på det jeg... Ufattelig grusomt. Skjønner godt at natten ble urolig - kjære vene så mye mer sånne ting går inn på en etter man har blitt foreldre selv.

Her går sovingen også mye bedre igjen! Sovet stort sett fra 7-7 igjen de siste dagene nå, med bare 1 eller 2 innsettinger av smokken mellom. Ingen hyling eller lange våkenperioder lenger :) Var visst bare en kort fase heldigvis, som vi håpet.

Deilig å ikke være så stuptrøtt lenger! Håper det varer *krysse fingre*

Småtten min er virkelig treg til å få tenner altså...! Men men, like greit, så slipper jeg jo å pusse :fnise:

Endret av MzS
Skrevet

Uff Trampe, så ufattelig meningsløst :(. Er hun på et annet forum? Er nemlig ei som mistet sin lille gutt f. 10. september på tett inntil. Man mangler ord når slikt skjer, det er helt grusomt...

Skrevet

Det er mulig hun er på tett inntil, jeg vet ikke helt. Hun bruker både bæretøy og tøybleier, så det kan godt hende at hun er der. Jeg kjenner henne ikke så godt.

Skrevet

Advarsel: innlegg skrevet av en drittlei og kjempesliten mamma!

Det er virkelig en prøvelse å være mamma for tida. Vi holder som sagt på med nattavvenning, og det har egentlig gått greit. Pappaen har tatt det, og jeg har fått slappe av, i den grad man kan slappe av når man ligger og hører på en som bæljer.

Men etterhvert som uka har gått har dagene blitt vanskeligere og vanskeligere. Han nekter å sove, han bare skriker og skriker. De eneste gangene han sovner uten kamp er ute i vogna når han sitter. Da kan jeg legge ned ryggen etter han har sovnet. Hvis jeg legger ham ned på rygg i vogna i våken tilstand bryter h*lvete løs. Om kveldene nekter han å legge seg, han som har vært så flink til å sovne selv uten et pip.

Rutinen vår har vært at han har fått pupp om morgenen, så grøt en time eller to etterpå, for så å legge seg i vogna inne og sove en time. Jeg har puttet ham i posen i vogna, trillet den litt frem og tilbake på gulvet og så satt den på det kalde soverommet. Det har gått greit i flere måneder. I går nektet han plent å sove. Han var så trøtt at han knapt greide å holde øynene åpne, men han bare hylte når vi la ham fra oss. Til slutt tok jeg ham med ut i vogna. Han sov en knapp halvtime, og måtte jo såklart sove mer senere på dagen. Men han nektet. Han bare sparker, hviner og ler når man legger ham ned i vogna, og hvis man da ikke tar ham opp igjen begynner han å hyle. Resultatet ble at han bare fikk en halvtimes søvn i løpet av gårdagen, og han var såklart alt for trøtt til å spise når klokka ble 18. Jeg prøvde da å legge ham litt slik at han skulle få seg en dupp, fordi jeg jo må få i ham mat, men han bare hylte. Han var så trøtt at han ikke greide å holde øynene åpne, men å roe seg ned går ikke an. To minutter etter jeg hadde tatt ham opp sovna han på skuldra mi. Han fikk sove ca 20 minutter før han ble vekket, fikk grøt og ble lagt igjen. Da hylte han 45 minutter før han sovna.

I natt var han våken en times tid. Pappaen var på julebord og jeg måtte ta det. Han fikk vann, sovna på skuldra mi med en gang etterpå, våkna når jeg la ham ned osv osv. Jeg la ham ned fire ganger før han endelig sov i senga si.

I dag sto vi opp halv åtte. Han hadde nok vært våken ei stund, for han begynte å vise tegn på trøtthet allerede klokka ni. Da prøvde jeg å legge ham i vogna, men han bare sprellet og var helt vill. Jeg tok ham opp, han fikk grøt og jeg prøvde å legge en gang til, men han nektet. Jeg prøvde en halvtime senere, med akkurat samme resultat. Til slutt sto pappaen opp, han fikk jo ikke sove i alt levenet. Han tok over, og prøvde å legge ham i senga. Han holdt på en halvtime, det var bare hyling hver gang han ble lagt ned.

Til slutt kledde jeg på ham og pappaen tok ham med ut i vogna.

Jeg er så møkkalei, så sliten, så sint og drittlei av det lille vesenet som aldri kan sove. Rett og slett. Akkurat i dag har jeg ikke lyst til å være her, jeg har bare lyst til å sove og være meg selv. Han har holdt på i ei uke, hver eneste dag. Det skal da ikke være sånn at jeg må ut i all slags vær for å trille ham i søvn... Det er vanskelig å trille vogn nå, masse snø og forferdelig dårlig brøyting. Han kan ikke sitte i vogna i all slags vær heller. I tilegg har vi femti trappetrinn opp til oss, så det blir utrolig tungt for den som må dra vogna opp der flere ganger daglig.

Blææææh, hva er dette for noe?!?! Hva går av ungen??? Jeg er såååå lei!!!!! :sur: Vil ha tips og råd og trøst og klem!!!! :sur:

Skrevet

Da er det nok henne, Trampe :(

Når det gjelder søvn og avvenning så er vi tilbake til start igjen. Tatt sengen hennes inn på rommet igjen og kjører gradvis avvenning samtidig som vi introduserer flere faste måltider ila dagen. Hun får kun grøt om kvelden som fast måltid, ellers er det sporadisk med middagsmat. Fruktpure er hun ikke noe glad i.

Siden vi kom hjem fra Polen på fredag er hun med vilje lagt i våken tilstand i egen seng ved alle lurer og kveldslegging. Hun klager og skriker, men jeg sitter ved siden av henne. Hun vil helst alt vi holder labbene av fatet og at vi ikke rører henne, da hyler hun til.

Om natten får hun mat rund 12 og en gang til før hun står opp kl 06-06.30.

Skrevet

Ja, jeg gikk inn der og leste litt og skjønte fort at det er henne... :( Det må være så grusomt, jeg har ikke ord. Det er langt utenfor min fatteevne.

Og så er det så idiotisk og paradoksalt at jeg sitter og rister av sinne over min egen lille, når andre faktisk sørger og har mistet sin. Hvor idiotisk er ikke jeg, liksom. Jeg burde være glad for at jeg faktisk har en liten, levende, god og varm gutt. Jeg er veldig veldig veldig heldig. Selv om han er et troll av dimensjoner til tider.

Skrevet

:kose: på Trampe.

Skjønner veldig godt at du er drittlei nå. Samtidig som man får litt perspektiv på ting når det skjer sånne tragedier som med søskenbarnet ditt... Jeg tenker også sånn noen ganger når jeg er drittlei hele ungen; tenk på dem som har mista sine... :tristbla:

Men håper likevel dere får orden på det snart...

Her har vi begynt med lynkurs i tutekopping. Tok vekk den ikke-søle-funksjonen på tutekoppen, og fikk ungen til å drikke litt. Tror det meste rant ut igjen, men han fikk da i seg litt. Har funnet ut at nattavvenning blir nyttårsforsettet her i huset ;) Så hvis han fortsatt vil ha mat om natta om en mnd, blir det avvenning. Da er han nesten 9 mnd, så da er det på tide synes jeg.

Skrevet

Det er ingen tvil, det er lakenskrekk og separasjonsangst for alle pengene her. Det er skummelt skummelt skummelt å sove, fordi man da ikke har kontroll på hvor mamma og pappa er hen.

Han sovnet ved puppen i kveld, for første gang på lenge. Det var greit å legge ham over i senga, og jeg hoppa litt for en tidlig kveld uten gråt.

Trodde jeg.

En halvtime senere var han våken igjen, og gråt som bare det. Han roet seg med en gang han tas opp, og gråt når han ble lagt ned. Til slutt sovna han på skuldra mi. Han er ikke vant til å bli båret i søvn, han har lagt seg fint så lenge nå, så dette er nytt. Jeg håper det går over, hvis ikke må vi kjøre en sove-for-seg-selv-kur også... og det har vært nok kurer i Trampeheimen nå!!!

Skrevet

Sitter med tårer i øynene over den lille gutten som ble revet vekk så altfor tidlig, helt ufattelig grusomt! :tristbla:

Jeg ble helt iskald når jeg leste det, det er bare for fyktelig til å kunne tenke på.

Det er noe av det verste med å ha barn, man har fått noe så uendelig dyrebart at det å miste det, er grunn for å ville legge seg ned å dø selv.

On a happier note, vi hadde navnefest i dag.

Løp rundt som en annen tulling på lørdag for å ordne med bordpynt og blomster, jeg har jo ikke vært ute blant folk eller i butikkene pga vannkopprundene, så jeg har ikke fått ordnet noe tidligere.

Men fikk da kjøpt litt blått englevev til å legge midt på duken, blå lys til lysestakene og hvite orkideer til bordpynt. Det ble skikkelig stilig!

Middagen hadde vi på en gammel herregård. Knallgod mat og kjempekoselig selskap. 31 stykk var vi i alt.

Veslegutt var så flink, gikk fra fang til fang og sjarmerte alle. Men han var rimelig overtrøtt til slutt.

Nå håper jeg han sover greit i natt siden vi har overnattingsgjester vegg i vegg med rommet vårt... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...