Trampe Skrevet 24. november 2008 #7601 Skrevet 24. november 2008 Lillemann her elsker Mormors Lapskaus, til mormors store glede Det som kommer opp her for tida er middagsglass for 8mnd. Det er for store biter i de, så han brekker seg, spytter ut bitene og suger i seg sausen Men i går blanda jeg halvt om halvt, og det gikk ned. Det er vel sånn jeg må gjøre det fremover. Nå sitter han og holder i sprinklene i lekegrinda, presser ansiktet mellom to sprinkler og uuuuler. Han gråter ikke, bare lager en høy ulelyd. "Aooooo" Liksom "Slipp meg uuuuuut herfra" Jeg har ham i grinda når jeg spiser frokost (og surfer litt på nett ) fordi han er besatt og skal enten følge etter kattene eller pille på forsterkeren. Så enten må han være i grinda, eller må jeg belage meg på å spise og løpe etter ham samtidig.
Nicky B Skrevet 24. november 2008 #7603 Skrevet 24. november 2008 Siste mandagen i permisjon Kjære vene, som tida flyr... Her elsker veslegutt middagsglass, men han er så trang i svelget at jeg må finmose 8 mnd middagsglassene. Hvis ikke får vi prosjektilspy. Av grøt er det bare småfolk sin god natt grøt han sluker unna, så han får den til frokost og. I går glufset han i seg to porsjoner med grøt og nesten to hele middagsglass, pluss pupp og et par flasker med MME. Han er skikkelig sulten om dagen! Nå krabber han på glatte golv og, og han får opp skikkelig fart. Tar tak i alt av kanter og drar seg opp på knærne. I går deiset han rundt og slo hodet i badegulvflisene etter at han dro seg opp på dokrakken til frøkna. Han blir helt vill når han ser døra til rommet til frøkna står åpen- da farer han så kjapt bortover gangen inn dit, for der er det så mye spennende å fikle på. Og han babler skikkelig- det går i mamamama, papapap, babababa,pama, mapa. Store, lille gutten min! Frøkna er på bedringens vei etter hennes runde med vannkopper. Det vi og legen trodde var vannkopper i sommer var mest sannsynlig hånd, fot og munn viruset som kan forveksles med vannkopper. Det finnes ikke tvil om at det var vannkopper nå i hvert fall. Enda godt de fikk det i permisjonen min, hadde blitt mange sykedager fra jobb...
linky Skrevet 24. november 2008 #7604 Skrevet 24. november 2008 Her spiser snuppa alt av middagsglassmat selv om hun holder på å brekke seg av noe så gaper hun vilt Vi har kjøpt julegave til henne nå, gåvogn Så kommer det masse leker til halv pris på barnas hus i desember så kjøper kanskje et par ting der også. Farmor og farfaren er med å spleiser på tripp trapp stol til henne (er julegave fra de) så vi trenger bare å betale 500 kr for stolen. Den er jo på salg til 999 kr nå Nå skal vi snart ut på julegaveshopping.
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #7605 Skrevet 24. november 2008 Drittnatt i natt... Bebis våken 4-5 ganger og masse grin. Måtte sove i senga vår. Håper det er tenner og ikke innføring av dårlig vane...
blåmeisa Skrevet 24. november 2008 #7606 Skrevet 24. november 2008 Jeg lager mye mat til lillemann selv for tiden, virker som mange av middagsglassene ikke faller helt i smak! Men kan de spise alt nå? men være forsiktig med salt. Når vi har vanlige potetmiddager, så moser jeg potet og grønnsaker sammen med enten litt kjøtt eller fisk og sper på med mme - det liker han kjempegodt. Men jeg er veldig forsiktig med å gi det, for jeg vet ikke om jeg kan det enda?? Også er jo ikke 8 mnd's kontrollen før han er 9 mnd.
Murmelmy Skrevet 24. november 2008 #7607 Skrevet 24. november 2008 Guri som dere skravler Her har det vært sykdom i drøye to uker så nå håper jeg det gir seg snart. Snuppa har fått to tenner nede, men er ikke i gang med hverken foroveråling eller krabbing. Bakoverskyving derimot er hun ekspert på . Vi er tilbake til mer eller mindre fullamming, så det ene grøtmåltidet hun hadde om kvelden er nå erstattet med pupp pga sykdom. I morgen tidlig drar snuppa, jeg, bestevenninnen min og hennes lille to mnd gamle sønn til Krakow i Polen for å besøke min lillesøster. Gleder meg . Ha en super uke!!!
Trampe Skrevet 24. november 2008 #7608 Skrevet 24. november 2008 Skal man ikke være forsiktig med fisk? Mener å ha hørt det, så jeg gir ikke lillemann fisk. Men han har spist kjøtt, kjøttdeig, kylling og svinekjøtt blandet med potet, gulrot og brun saus. Det som er faren her er at han blir vant til å smake på det jeg spiser, så når jeg har noe vil han ha det Han ble sur i går da jeg spiste taco og han ikke fikk... det er så sterkt krydret at jeg ikke turte å gi ham noe. Jeg vil ikke ha noen unge som klatrer på meg for å få smake, så jeg må vel begynne å være konsekvent med eget fat snart. Lillemannen har lært seg hvordan man åpner kattedøra :dåne: Han var i gangen og så på da ei av kattene smatt ut, og det tok ham ikke et minutt en gang før han var ved døra og dytta opp luka. Jaja.
blåmeisa Skrevet 24. november 2008 #7609 Skrevet 24. november 2008 Skal man ikke være forsiktig med fisk? Mener å ha hørt det, så jeg gir ikke lillemann fisk. Men han har spist kjøtt, kjøttdeig, kylling og svinekjøtt blandet med potet, gulrot og brun saus. Jeg har gitt fiskegrateng og fiskeboller...
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #7610 Skrevet 24. november 2008 Tror fisk er i orden. Tidligere sa man at man ikke skulle gi fisk før nærmere ett år... Men tror man har gått bort i fra det.
Kykkelikokos Skrevet 24. november 2008 #7611 Skrevet 24. november 2008 Vi fikk beskjed om å være forsiktig med fisk av helsesøster. Men tror det kommer an på hvilken type fisk det er. Fiskeboller og andre fiskeprodukter går helt fint i hvert fall. Ellers ble det nevnt tre andre ting: Egg, honning og melk. Det bør man vente med til de er et år.
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #7612 Skrevet 24. november 2008 Trodde fisk var OK jeg da... Skal spørre HS når vi skal på 8 mnd kontroll, bare halvannen uke til! Lillebebis er i seng, har ikke hørt noe fra ham. Siden jeg la ham for 20 min siden sover han vel nå Håper på bedre natt i natt.... Han fikk smake en ny grøt og fruktmos til kveldsmat; Mildgrøt med frukt fra Hipp og mos av Røde bær fra Nestle. Begge deler falt i smak Hos meg også, i grunnen... Synes alle fruktmosene jeg har smakt har vært gode. Og alle grøtene bortsett fra den Kveldsgrøt fra Småfolk. Lillebebis likte den også da
blåmeisa Skrevet 24. november 2008 #7613 Skrevet 24. november 2008 men hva med matvarer som inneholder melk, eller blir laget i melk. skal man vente med det til ett år. Leste ett sted at det kunne de begynne med lellom 6-8 mnd og ett annet sted 10 mnd. Det er jo melk i både fiskeboller og grateng...
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #7614 Skrevet 24. november 2008 Tror man sier 10-12 mnd med alt? :klø: Men akkurat fiskeboller kan det ikke være så utrolig mye melk i vel?
monja Skrevet 24. november 2008 #7615 Skrevet 24. november 2008 Produkter som inneholde melk skal man vente til 10 mnd alder med å innføre. F.eks yoghurt. Melk som drikke er over 12 mnd. Vurderer å søke permisjon annenhver mandag en stund framover. Kanskje fram til august. Det er vel 90% stilling det? Tror kanskje det blir sånn. Men må jeg vente til mannen er ferdig med pappakvoten før jeg kan redusere stillingen?
~Capricorn~ Skrevet 24. november 2008 #7616 Skrevet 24. november 2008 Jeg hørte noe på radioen ang fisk til små barn. Det var noe med at de som fikk fisk i ung alder (før de ble 8-9 :klø: mnd) hadde så og så mye mindre sjanse for å få...kan det ha vært astma tro :klø: Er ikke heeelt sikker, men det var visst bra med fisk.
Murmelmy Skrevet 25. november 2008 #7617 Skrevet 25. november 2008 Produkter som inneholde melk skal man vente til 10 mnd alder med å innføre. F.eks yoghurt. Melk som drikke er over 12 mnd. Vurderer å søke permisjon annenhver mandag en stund framover. Kanskje fram til august. Det er vel 90% stilling det? Tror kanskje det blir sånn. Men må jeg vente til mannen er ferdig med pappakvoten før jeg kan redusere stillingen? 80%
Trampe Skrevet 25. november 2008 #7618 Skrevet 25. november 2008 Her har natta vært ganske ok. Han var våken to ganger, men ga seg ganske fort da pappaen sto opp. Jeg har vært hele natta i senga for første gang på over 8 måneder!!! Ikke hadde jeg spreng i morges heller, så nå har puppene tilpasset seg nattammingsslutten. Vi våkna kvart på sju av en liten en som lo, bablet og sang på babycallen, og da jeg gikk inn for å hente ham satt han i senga. Han begynner virkelig å bli stor gutt, jeg tror vi må senke sengebunnen helt ned nå.
blåmeisa Skrevet 25. november 2008 #7619 Skrevet 25. november 2008 Produkter som inneholde melk skal man vente til 10 mnd alder med å innføre. F.eks yoghurt. Melk som drikke er over 12 mnd. ja slik har jeg forstått det og. Men yoghurt er er ett reint melkebasert produkt, men feks fiskegrateng og mange andre matvarer inneholder melk. Skal det også ventes med til de er 10 mnd? Det setter jo så mange begrensninger!
Nicky B Skrevet 25. november 2008 #7620 Skrevet 25. november 2008 Vurderer å søke permisjon annenhver mandag en stund framover. Kanskje fram til august. Det er vel 90% stilling det? Tror kanskje det blir sånn. Men må jeg vente til mannen er ferdig med pappakvoten før jeg kan redusere stillingen? 80% :klø: Hvordan kan annenhver mandag bli 80 %? Når jeg jobbet 80 % på slutten av graviditeten med veslegutt hadde jeg en hel dag fri hver uke. Søstra mi som har en 80% stilling, jobber også fire dager. Hver dag representerer vel 20 %, slik at fem dager blir 100%...? Så 90 % vil i min bok bli noe sånt som en halv dag fri hver uke eller altså en hel dag annenhver uke... :klø: ja slik har jeg forstått det og. Men yoghurt er er ett reint melkebasert produkt, men feks fiskegrateng og mange andre matvarer inneholder melk. Skal det også ventes med til de er 10 mnd? Det setter jo så mange begrensninger! De lager jo fiskegrateng og fiskeboller på glass fra 6-8 måneder, ergo kan det da ikke være skadelig for barna å spise det. De har også en youghurt med pære og banan beregnet på 6 måneder, den spiser veslegutt da han ikke kan fordra fruktmos. I småfolk sin god natt grøt er det også mye skummet melkepulver og den er for 6 måneder og oppover, så slike "melkeprodukter" er nok helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå