Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er kanskje litt kornete med havregryn ja. Kanskje greit å vente litt med det. Forhåpentlig lettere med havremel.

Jeg får bare prøve ut div. mel jeg tenker jeg. Prøver havre først fordi det har de i vanlig butikk ;) Kan vel bruke sammalt hvete også, men man skal vel vente litt med gluten..? Eller hvordan er det? Andre meltyper tror jeg man må i spesialbutikk for å kjøpe... Og da blir det kanskje ikke billigere å lage grøten selv likevel?

Er det forresten skadelig for melka å varme opp MM til varmere enn kroppstemp.? Hender jeg har litt varmere vannbad for å få litt varmere MM så ikke grøten blir så fort kald... Når det bare er smaksprøve blir den jo kald på et blunk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammal hvete tror jeg ikke er anbefalt, men er ikke sikker. Det er ikke så sunt som andre ting, men ikke ta dette for god fisk, for jeg er som sagt ikke sikker. Hirse skal visst være bra. Tror man får kjøpt det på helsekost.

Man bør unngå å varme den opp til over 40grader. Jeg prøver å unngå det, men jeg orker ikke stå med pisselunket vannbad i evigheter, så jeg rister gjerne flasken under varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :)

Synes jeg leste i den "mat for spebarn"-boka mi at man kunne bruke sammalt hvete men... Havre er nok uansett sunnere. Skal se om jeg får tak i hirse også, skal til byen i morgen. Bare litt kjipt om han ikke liker det da, havremel kan jeg jo bruke i brød om det ikke skulle falle i smak, men aner ikke hva jeg skulle brukt hirse til :ler: Ja, ja.

Ja, det kan ta ganske lang tid å varme opp melka i vannbad. Nå bruker jeg jo bare melk av en melke-isbit (melkebit :fnise: ), men synes allikevel det tar tid. Det er vel bare enda en grunn til å lage grøten selv så slipper man det ;) Får prøve å ha vannbad på ca 40 grader da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig lite søvn i natt. Frem til fire var det bare oppvåkning så fort jeg hadde sovna. Christian er tett i nesa og det er sutring så fort han ikke får puste igjennom den. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre ang grøt, han er virkelig ikke interessert. I går lagde jeg grøten ganske tynn og gav han den på flaske, sånn at han kunne venne seg til smaken. Men det gikk ikke det så mye av det heller. Tror jeg får ringe helsesøster til uka og høre hva jeg skal gjøre. Har prøvd nå i to og ei halv uke.. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke har begynt før, ikke sikkert det hadde hjulpet men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig lite søvn i natt. Frem til fire var det bare oppvåkning så fort jeg hadde sovna. Christian er tett i nesa og det er sutring så fort han ikke får puste igjennom den. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre ang grøt, han er virkelig ikke interessert. I går lagde jeg grøten ganske tynn og gav han den på flaske, sånn at han kunne venne seg til smaken. Men det gikk ikke det så mye av det heller. Tror jeg får ringe helsesøster til uka og høre hva jeg skal gjøre. Har prøvd nå i to og ei halv uke.. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke har begynt før, ikke sikkert det hadde hjulpet men.

Ja har hørt at noen barn rett og slett ikke liker grøt. Og at de da har fått hjelp på helsestasjonen. Ikke kult å "tvinge" i grøt heller når de ikke vil ha:)

Håper du finner ut av det...

Og du - prøv litt saltvannsoppløsning eller nesedråper til Christian, det var redningen her i huset når lillegutt var syk, da ble det litt søvn på meg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bebis er heller ikke noe spesielt begeistra for grøt. Etter to uker med smaksprøver har han endelig begynt å gape, for å si det sånn ;)

Men her er ny soverekord satt! Over 9 timer :hoppe:

La ham kl 20, så våkna han to ganger og skreik på kvelden (sannsynligvis nye tanna), og så sov han resten av natta fra kl 21.45 og til 7! :nigo: Altså første natt uten mat. Rimelig sprengt mor på morgenkvisten med andre ord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for en god natts søvn i imli-heimen.

I dag har vi vært hos fotograf med snuppa. Kjempegod service der. Vi skulle egentlig få se prøvebildene om ca en uke (de skulle ringe og si ifra når de var klar). Så går det ca 5min fra vi gikk ut fra fotografen til de ringer oss opp igjen og spør hvor lenge vi skulle være i Oslo. De kunne ha bildene klare til oss på 15min! De fikset det for at vi skulle slippe å reise inn til Oslo igjen. Ble fornøyd med bildene også. Valgte liksågodt alle fire prøvebildene (de kostet 200kr pr. stk).

Etterpå var vi på babysvømming. Live koste seg masse og fikk prøve å flyte rundt med badering rundt magen. Det var stor stas.

Vi har forresten prøvd en ny grøt nå. Hittil har vi følgende grøter på merittlisten:

Maisgrøt (4mnd)

Risgrøt (4mnd)

Hjemmelaget havregrøt av lettkokte havregryn med MM(6-9mnd)

Flerkornsgrøt med eple og pære, økologisk (6mnd)

Havregrøt med frukt (6mnd)

Hun gapte faktisk litt da jeg ga henne den nye grøten (havregrøt med frukt). Mulig hun likte den bedre, men også mulig hun var lei av flerkornsgrøten? Uansett er grøtspising et slitsomt prosjekt her i huset. Prøver å få i henne litt for at hun skal få i seg nok føde. Ammer jo i tillegg, men tror hun trenger litt fast føde i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med fine bilder da :)

Tok dere nakenbilder?

Det er ikke lett å gi grøt her heller. Tror ikke han er veldig glad i det... Har bare prøvd maisgrøt, mulig jeg prøver med hirse i morgen. Uten at jeg tror det utgjør den store forskjellen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å gi grøt her heller. Tror ikke han er veldig glad i det... Har bare prøvd maisgrøt, mulig jeg prøver med hirse i morgen. Uten at jeg tror det utgjør den store forskjellen ;)

Var ikke lett å gi grøt her heller i starten - vi hadde grøten fra Småfolk 4 mnd, den gikk ned etterhvert. Men når vi startet på Nestles GodNatt havregrøt, glir det ned på høykant :fnise:

Endret av LaraCroft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de vet hva de liker disse små...

Vi prøvde hirse i stad, tror han likte den litt bedre enn mais. Eller at han generelt begynner å bli mer vant til grøt? Tror vi skal øke mengden litt i morgen. Er vel på tide, etter over 2 uker med smaksprøver. Nå lager vi grøt av en isterning MM, prøver med to i morra.

Noen som vet om bebisen kan få eple? Må det kokes først i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om bebisen kan få eple? Må det kokes først i såfall?

Ja det må jeg spørre om også.... har gitt en liten bit eple i babysafefeederen jeg, lillegutt tok det med største grimase, men sutta på det som bare det:) Men om det må behandles først har jeg ikk tenkt på :klø:

Hva er det vi egentlig kan servere i slik babyfeeder da? kommer liksom bare på eple jeg, for banan blir så skikkelig kliss;)

Endret av LaraCroft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener jeg leste en plass at ting måtte kokes for at babyen kunne nyttegjøre seg av næringa, men vet ikke helt hvor lenge (i alder) det gjaldt... At babyer ikke kan fordøye råkost...

Vi har prøvd mosa banan da, men med skje. Ingen slager...

Hva er en babyfeeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste en plass at ting måtte kokes for at babyen kunne nyttegjøre seg av næringa, men vet ikke helt hvor lenge (i alder) det gjaldt... At babyer ikke kan fordøye råkost...

Vi har prøvd mosa banan da, men med skje. Ingen slager...

Hva er en babyfeeder?

Her har vi også prøvd banan. og det ble litt grining på nesa, men lillegutt gapte som bare det han;)

Babysafefeeder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple skal helst kokes i starten, fordi det kan være tøft for magen ellers. Men snuppa har fått vanlig eple uten problemer. Hun fikk gnage på en bit, men er vel begrenset hvor mye hun fikk i seg da. Har ikke hørt noe om at de må kokes for å kunne nyttegjøre seg av næringen, men det kan godt være at det er noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eple skal helst kokes i starten, fordi det kan være tøft for magen ellers.

Og da må jeg bare spørre som førstegangsmor - når er starten, hvor gammel tenker man barnet er?

Er helt grønn på dette jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er barna våre så store at det stort sett er konsistensen som stopper de fra å smake på det vi spiser. Helsesøster fortalte meg at jeg skal være forsiktig med sitrus, unngå melkeprodukter og ikke gi noe vi har allergi mot i familien. Og selvsagt være kjempeforsiktig med krydder og unngå salt. Ellers kan vi la ham smake på mye. Lillemann smatter på eple og pære, spiser banan på skje og smaker på brødskiva mi hver morgen.

Jeg og mannen er syke. Lillemann har hostet i to uker snart, men han spiser og er sitt normale jeg. Vi har vært hos legen en tur allikevel, for han har fått øyekatarr. Han var symptomfri dagen etter, men jeg fortsatte allikevel å dryppe to dager til. Vil jo ikke at den skal komme tilbake. Men den dukka opp igjen her om dagen, så nå drypper vi igjen.

I natt har han bare vært våken en gang :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi på den ordinære fysiotimen (5mnd). Lillebror er blitt skikkelig spenstig nå, og ruller så godt som over fra rygg til mage på begge sidene nå.

I går klarte han dessuten å vri seg 90 grader når han lå på gulvet i mageleie, var en leke som han ville ha.

Åssen går det med storungene da? Noen som har kommet seg opp på knærne og kanskje kryper alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kryper ikke enda, men han åler seg fremover og drar seg frem etter hendene. Han snurrer alle veier på magen og får tak i det han vil ha tak i... Han står også og svaier på hender og knær, men blir fort sliten av det. Tror det er enda ei stund til han krabber, men det gjør absolutt ingenting.

Synes han er flink jeg :) Tenk at han blir 7 mnd i morgen :overrasket: Vi skal til fotografen i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...