Trampe Skrevet 22. september 2008 #6601 Skrevet 22. september 2008 Bra her også Våken 00 og 0430 for pupp, ellers sov han fra 19 til 07. La seg ned uten et pip og sovnet tvert. Og så har vi sovet fra 09 til 11 også Det er deilig å få sove litt igjen. Det er når jeg nå får sove litt at jeg kjenner at jeg er innmari sliten.
Gjest imli Skrevet 22. september 2008 #6602 Skrevet 22. september 2008 hvor mye grøt gir dere nå trampe?
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6603 Skrevet 22. september 2008 Hm, skal jeg tørre å si hvordan vi gjør det? Har inntrykk av at dere måler teskjeer og greier? Vel, det gjør ikke jeg. Jeg har målt opp en full porsjon et par ganger, nå gidder jeg ikke gjøre det mer. Jeg husker hvor mye pulver det tilsier, så nå har jeg bare en dæsj pulver i skåla og kokt vann oppi. Av og til spiser han alt, av og til er det noe igjen. Og han får alltid vann til grøten, og fruktmos på sida. Men han får en full porsjon nå. Det har han fått lenge. Vi begynte jo med et par teskjeer middag rundt 15 da han ble halvåret, men så har han vært syk og dårlig i magen, så vi kutta det. Tenkte å begynne igjen snart, men nå er jo nettene så bra at jeg kan vente litt til. Men om to måneder må jeg ha greid å kutte både dagpupp og nattpupp, og amme bare morgen og kveld. Skal jo begynne å jobbe.
Kykkelikokos Skrevet 22. september 2008 #6604 Skrevet 22. september 2008 Her har vi hatt natten fra helvete. Stakkars lille snuppa har fått samme influensagreiene som oss. Først var det jeg som ble syk (forrige lørdag..), så på fredag som var ble mannen syk. I forgårs begynte Live å bli litt forkjølet. Både mannen og jeg er fremdeles syke. Jeg er heldigvis blitt litt bedre, men mannen er ikke gjennom den verste perioden enda. Natt til i går var jævlig den også, hun våknet i 24-tiden og sovnet ikke før mange timer etterpå. Men da var hun i det minste ikke urolig og grinete. I natt var hun blitt potte tett i nesen, hadde feber og tydelig ubehag. Hun gråt og gråt og ingenting hjalp. Fikk ikke lov til å spraye saltvannspray i nesen hennes, fikk ikke lov til å suge ut snørr.. Ikke ville hun ligge, ikke ville hun ha pupp. Alt var fælt. Gang på gang sovnet hun, men våknet når jeg la henne ned. Så sovnet hun endelig ved puppen.. og da kom selvfølgelig naboen og ringte på døren og vekket henne. Flere timer etterpå sovnet hun i armene mine mens jeg satt i sengen. Vurderte å sitte slik med henne gjennom natten, men endte til slutt opp med å legge henne over i sengen sin etter at mannen hadde lagt bøker under hode-enden for å se om det hjalp. Heldigvis sov hun videre. I dag er hun skikkelig lei og trist. Gråter for den minste lille ting. Slik er hun ikke til vanlig. Stakkars lille syke babyen min.
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6605 Skrevet 22. september 2008 (endret) Det er helt grusomt med syk baby, jeg føler med deg!! Lillemann var akkurat sånn han også, men det var ei natt og så gikk det over. Han hoster fremdeles og er litt snørrete, men han er ikke så tett lenger... jeg tror det er grusomt for de å ligge rett når de er så forkjølte, så jeg rulla sammen et ullteppe og la under madrassen i hodeenden av senga hans. Det så ut til å hjelpe litt. Har ikke tatt det bort enda, siden han ikke er helt frisk enda... Her gjorde jeg oss klare til å gå ut og trille, men akkurat da jeg åpna døra åpna himmelen seg og regnet bare bøttet ned. Helt utrolig. Det kom masse vind også samtidig, så det regnet jo alle veier. Det skjer ikke at jeg triller i sånt vær, nei. Med trøtt lillemann prøvde jeg å vente litt, men etter ti minutter ga jeg opp. Gikk ned i garasjen for å hente vogna, men rakk å bli klissvåt på den korte turen opp trappa... Fikk kledd av ungen og putta ham i vogna, og gikk frem og tilbake i gangen her. Det gikk vel et kvarter før han sovna, jeg satte vogna på soverommet vårt som er kjølig og godt. Og nå skinner sola. Endret 22. september 2008 av Trampe leif
Grace Skrevet 22. september 2008 Forfatter #6606 Skrevet 22. september 2008 Her er det også en syk baby, så vi holder oss innendørs i dag. Jammen ikke lett å underholde en syk, halvgrinete baby inne hele dagen. Han hadde nok hatt godt av en tur ut, men jeg er ganske dårlig selv også så jeg orker rett og slett ikke. Har en haug med takkekort fra dåpen som jeg må få ferdig så får vel hive meg på bunken...
monja Skrevet 22. september 2008 #6607 Skrevet 22. september 2008 God bedring til syke barn og syke foreldre :klemme: Her har vi berga unna, men jeg er spent på hvordan det går når storebror for alvor begynner å dra hjem masse gugg fra barnehagen. Lillebror ble jo forkjøla da han var 5 uker, men siden har han vært frisk. Litt snørrete bare. Storebror var bare 6 mnd første gangen han fikk falsk krupp så jeg gruer meg til den første forkjølelsen. Synes jeg hører begge to med falsk krupp :dåne:
Gjest imli Skrevet 22. september 2008 #6608 Skrevet 22. september 2008 Da er maisgrøt innkjøpt - så prøver vi formiddagsgrøt i morra Dette kan bli spennende Trampe: når du skriver du gir ungen vann til grøten, hvordan gjør du det? Med tutekopp? Her vil jo ikke ungen ha hverken flaske eller tutekopp. Må de få vann til grøten? I begynnelsen skal han vel få morsmelk først, og så smaksprøve grøt. Men sånn etterhvert liksom? :klø:
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6609 Skrevet 22. september 2008 Vi begynte ikke å gi ham vann til grøten før han var oppe i full porsjon. Han drikker av tutekopp, så det har aldri vært noe problem... Så lenge han får melk etterpå er det jo greit. Men lillemann her hadde en periode der han nekta å ta puppen om kvelden, og hvis han da ikke fikk vann ble han fryktelig tørst. Grunnen til at vi aldri prøvde formiddagsgrøt er ganske enkel: Han spiser jo så ofte om natta at jeg aldri i verden hadde fått i ham grøt på formiddagen. Nå har han vært våken bare to ganger om natta tre netter på rad, så jeg hååååper at det fortsetter Da skal jeg også begynne med formiddagsgrøt snart
Gjest imli Skrevet 22. september 2008 #6610 Skrevet 22. september 2008 Vi begynte ikke å gi ham vann til grøten før han var oppe i full porsjon. Han drikker av tutekopp, så det har aldri vært noe problem... Så lenge han får melk etterpå er det jo greit. Men lillemann her hadde en periode der han nekta å ta puppen om kvelden, og hvis han da ikke fikk vann ble han fryktelig tørst. Grunnen til at vi aldri prøvde formiddagsgrøt er ganske enkel: Han spiser jo så ofte om natta at jeg aldri i verden hadde fått i ham grøt på formiddagen. Nå har han vært våken bare to ganger om natta tre netter på rad, så jeg hååååper at det fortsetter Da skal jeg også begynne med formiddagsgrøt snart Hehe, skjønner... Her er jo ikke amminga noe problem *bank i bordet*, for han spiser jo "bare" 1-2 ganger pr natt. Men det hadde jo vært greit om bebisen ville ha flakse eller tutekopp likevel da. Håper forbedringa fortsetter hos dere da Skal de ikke sove hele natta når de får to porsjoner grøt, iflg "boka" ?
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6611 Skrevet 22. september 2008 Ja, i følge boka kan man ihvertfall avvenne nattamminga når de får to måltider om dagen. Men vi skal ikke gjøre det helt enda. Et par uker før jeg begynner å jobbe må det vel til, i november en gang. Det kommer til å bli et helsikes liv, for å si det mildt Du får bare fylle tutekoppen med vann og la ham leke med den. Det var sånn lillemann lærte seg å bruke den. Nå er det bare å gi ham den i hånda, så drikker han selv det han vil ha. Jeg trenger ikke holde koppen i det hele tatt. Ikke gi opp, før eller senere vil han jo skjønne poenget Drikker han av vanlig kopp, da? Eller imsdalflaske med sportscap? Det er jo også verdt å prøve, men det blir nok mer søl da...
LaraCroft Skrevet 22. september 2008 #6612 Skrevet 22. september 2008 Må bare spørre om noe jeg ikke vet.... vann - gir man det kokt og temperert til 37 grader eller skal det være kaldt fra springen. Vet at det ikke skal gis så mye av gangen da, skal gi litt for første gang med grøtmåltidet nå.... er det noen som kan svare kjapt?
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6613 Skrevet 22. september 2008 Jeg har fått beskjed av min helsesøster om at fra 6 mnd kan man gi rett fra springen. Før den tid skal det kokes og avkjøles til romtemperatur. Lillemann drikker kaldt vann fra springen hvis jeg ikke har kokt vann. Men jeg buker å koke meg te om morningen, og da heller jeg alltid over kokt vann på tutekoppen.
Gjest imli Skrevet 22. september 2008 #6614 Skrevet 22. september 2008 Får prøve med tutekopp da. Han tror alt sånt er leker, så han vil nok synes det er gøy Det som er så rart er at han ikke vil drikke/svelge melka fra flaska. Når vi prøver med flaske, renner det litt melk inn i munnen hans. Men han bare spytter den ut! Enda det er den samme melka han får fra puppen! Rare ungen....
LaraCroft Skrevet 22. september 2008 #6615 Skrevet 22. september 2008 Jeg har fått beskjed av min helsesøster om at fra 6 mnd kan man gi rett fra springen. Før den tid skal det kokes og avkjøles til romtemperatur. Lillemann drikker kaldt vann fra springen hvis jeg ikke har kokt vann. Men jeg buker å koke meg te om morningen, og da heller jeg alltid over kokt vann på tutekoppen. Tusen takk:)
Trampe Skrevet 22. september 2008 #6616 Skrevet 22. september 2008 Ja, la ham leke med den. Plutselig finner han ut at det kommer ut noe. Jeg er heldig som har unge som liker vann, det er jo ikke alle som liker det...
Kykkelikokos Skrevet 22. september 2008 #6617 Skrevet 22. september 2008 Kanskje temperaturen ikke er riktig? Live vil bare ha vann når hun er tørst (logisk nok). Så det kan jo godt være at bebisen din vil ha vann når han begynner med grøt, imli.
MzS Skrevet 22. september 2008 #6618 Skrevet 22. september 2008 Her sier HS at vi skal gi melk til grøten, så det gjør vi. Men nå er ikke lillegutt så storvokst heller da - han har alltid vært småspist og er faktisk nesten slank. Ikke det at det egentlig er noe positivt på en baby da - de skal jo se litt michelin ut Her gir vi nå to fulle måltider om dagen - et 50/50 grøt og fruktmos (eller evt. et halvt middagsglass, men det er ikke like stas) til lunsj, og en full porsjon grøt til kvelds. Etterhvert skal vi begynne med litt middag til middag (doh) også. Men 2 fulle måltider betyr ikke nødvendigvis sove hele natta, altså. Her har vi begynt nattavvenningen så smått, og de siste 2 nettene har han ikke fått mat om natten, bare vann hvis han ikke har roet seg med smokken. Men det har ikke vært noen hylskriking, bare litt sutring - så det ser faktisk ikke ut som om han er særlig sulten om natten lenger. Får kveldsflaske kl 19 og frokostflaske kl 07. Men må jo fortsatt opp med sutten 3-4 ganger i løpet av natta da, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Tror og håper vi er på god vei! Men det triste er jo at hver gang vi tror at NÅ har vi endelig fått en god søvnrutine - da endrer den seg gitt. Er ikke mer enn noen få netter siden at jeg var oppe annehver time hele natta... Nå har vi kjøpt tutekopp, så det skal bli morsomt å se om han skjønner noe av den i morgen Han drikker vann hvis han er tørst, men det må helst være lunkent.
linky Skrevet 22. september 2008 #6619 Skrevet 22. september 2008 Gikk som en drøm å legge snuppa i kveld, ikke noe sutring i det hele tatt. Vi har begynt å innføre kveldsgrøt nå, ellers spiser hun en full porsjon på formiddagen. Til nå har vi gitt melk til grøten, men tenkte å prøve litt vann snart. Får jo snart 6 mnd pakken fra rimi, kjekke pakker siden de var så innholdsrike På fredag er det 5 mnd kontroll med vaksine, uff gruer meg jeg:( Mannen skal heldigvis være med da. Han skal også ha en fridag denne uken, da skal vi ut og kose oss. Kjøpe litt stæsj til huset og kanskje spise ute:) Kjekt med litt kvalitetstid sammen.
LaraCroft Skrevet 22. september 2008 #6620 Skrevet 22. september 2008 Da har vi prøvd å gi lillegutt vann til grøten og det var ikke noe motstand fra han:) Men tuten var god å tygge på da. Gir fra tutkopp vel og merke...Tror jeg skal gjøre som du tipser om Trampe å la lillegutt leke litt med koppen:) Merkelig at HS jeg var hos forrige gang ikke nevnte noe om å gi drikke ved siden av grøten - tok det nemlig opp da at vi hadde startet med tilvenning av grøt. Tenkte jeg skulle prøve med litt grøt på dagen fra i morgen av...Men vi skal jo bort en uke nå også så vet ikke hvor mye jeg får gjort av det da...kanskje vente til vi kommer tilbake? Men har litt lyst til å se hvordan det går med et grøtmåltid til:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå